Bra ingredienser i grönsaksbuljonger för att gå ner i vikt

03 april, 2019
Vill du gå ner i vikt? Prova att använda dessa ingredienser i dina grönsaksbuljonger!

Om du vill gå ner i vikt utan att offra något eller svälta dig själv måste du anamma bra kostvanor. I den här artikeln kommer vi att dela med oss av några tips på hälsosamma grönsaksbuljonger och medicinska slimmande livsmedel som kan hjälpa dig att bränna kalorier och fett.

Grönsaksbuljonger för att gå ner i vikt

Grönsaksbuljonger

Hemgjorda grönsaksbuljonger är fantastiska för att hålla oss friska, höja immunförsvaret och hjälpa oss att gå ner i vikt utan att vi ska behöva svälta oss själva eller få näringsbrister. De är nämligen rika på vitaminer, mineraler och fibrer som ger energi och är mättande.

Vi kan äta dem både när det är kallt och varmt ute, och de är ett perfekt tillskott till en god måltid. Du kan äta dem då och då för att se hur de får din kropp att kännas. Vi garanterar att du inte kommer att bli besviken.

Härunder har du några ingredienser som du definitivt borde använda i dessa grönsaksbuljonger för att boosta deras slimmande effekter och enklare gå ner i vikt.

Selleri

Selleri är ett måste i alla bra grönsaksbuljonger. Den har inte bara en god smak, utan har även fantastiska renande, diuretiska och slimmande egenskaper, som förbättrar funktionen hos levern och njurarna. Den är också väldigt fördelaktig för huden.

Linfrön och chiafrön

Linfrön och chiafrön producerar växtslem när de blötläggs. Det är en väldigt fördelaktig substans för matsmältningen, eftersom det rensar tarmarna och får oss att känna oss mättare. Att använda dessa frön i dina buljonger ändrar inte smaken, men det hjälper dig att reglera tarmfunktionen. Det motverkar också uppsvälldhet och hjälpa dig att gå ner i vikt.

Ingefära

Ingefära

Ingefära är en exotisk krydda som aktiverar din metabolism, vilket hjälper dig att bränna fler kalorier. Det har också diuretiska egenskaper, vilket hjälper din kropp att göra sig av med överskottsvätskor.

Cayennepeppar

Cayennepeppar är en krydda som kan boosta din metabolism för att hjälpa dig att gå ner i vikt, men om du inte vanligtvis äter kryddig mat ska du bara gradvis lägga till det i dina recept så att det inte blir för starkt.

Sjögräs

Sjögräs är rikt på vitamin A, B, C, D och E samt mineraler som fosfor, kalcium, kalium, järn, jod och natrium. Det ger också din kropp små mängder av vegetabiliskt protein och mycket fibrer. Det är värt att påpeka att kalium, och inte natrium, är vad som ger sjögräs sin saltiga smak.

Sjögräs hjälper dig att gå ner i vikt av flera olika anledningar:

  • Tack vare innehållet av jod aktiverar det metabolismen, vilket bränner fler kalorier.
  • Det förbättrar tarmarnas funktioner.
  • Det ökar mättnadskänslan.

Havsvatten

Havsvatten är en ätbar produkt som säljs på naturapotek och i vissa livsmedelskedjor. Det kan även insamlas på rena områden. Det är rikt på mineraler och spårelement och har inte de negativa effekterna som salt har på kroppen. Det bidrar istället till att balansera njurarnas funktioner och rena tarmarna.

Du kan använda det som om det vore salt i olika stuvningar och såser.

Havre

Havregryn

Havre är ett väldigt näringsrikt spannmål med mycket protein och fibrer. Det får oss även känna oss mätta. Det kan också reglera blodsockernivåerna. Du kan äta havre som det är, men om du inte smälter det så bra kan du använda det i söta och saltiga recept.

Kokosnötsolja

En matsked kokosnötsolja om dagen tillhandahåller en bra mängd hälsosamma fetter för att aktivera metabolismen och bränna fett, speciellt runt midjan. Du måste inta en bra mängd kokosnötsolja ett tag för att du ska få dessa effekter på kroppen.

Lee, Y. L., Cesario, T., Wang, Y., Shanbrom, E., & Thrupp, L. (2003). Antibacterial activity of vegetables and juices. Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.nut.2003.08.003 McCance, R. A., Sheldon, W., & Widdowson, E. M. (1934). Bone and vegetable broth. Archives of Disease in Childhood. https://doi.org/10.1136/adc.9.52.251 Williams, G. C., Grow, V. M., Freedman, Z. R., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1996). Motivational Predictors of Weight Loss and Weight-Loss Maintenance. Journal of Personality and Social Psychology. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.1.115