Hur tomater hjälper dig att gå ner i vikt

17 januari, 2019
Det är faktiskt bäst att äta tomaten tillagad, eftersom kroppen tar upp lykopenet bättre på det sättet och omvandlar fett till energi.
 

Utöver att vara väldigt god och en av de mest konsumerade grönsakerna i världen är tomater även bra för att gå ner i vikt. Det är en oumbärlig ingrediens i köket och du kan konsumera den på olika sätt.

Tomater: En källa till terapeutiska egenskaper

Tomat kan ätas rå, i såser, stekt, i juicer, rostad, bakad eller hur du än vill. Den är väldigt god och är även uppfriskande och näringsrik. Flera studier har visat att de är överlägsna många läkemedel när det kommer till att motverka hjärtinfarkt och cancer. De är även bra för att motverka andra sjukdomar.

Tomat är perfekt för att stärka kolesterol, bekämpa infektioner, ta bort urinsyra, stärka immunförsvaret och lindra ledvärk vid fall av artrit och artros. Det är inte bara något som forskare anser utan även bönder.

Näringsfakta om tomater

Tomater är rika på vitamin A, B, C, PP (nikotinsyra) och K, och på mineraler som fosfor, kalcium, zink, magnesium, kalium, natrium och mangan samt bioflavonoider, lykopen och de har även antioxiderande egenskaper. De har också bara 35 kalorier och 0% kolesterol, natrium och mättat fett.

Observera att det är bäst att äta dem kokta eftersom kroppen då absorberar lykopenet bättre. När du går och handlar bör du välja en som är någonstans mellan grön och röd för att den ska kunna mogna om den försvaras på rätt sätt.

tomater i skålar
 

Äta tomater för att gå ned i vikt?

Enligt de som har provat kan tomater hjälpa dig att gå ner 2 kg på tre dagar och de kan dessutom avgifta kroppen. Det rekommenderas för de som röker, dricker mycket kaffe, har celluliter och för de som vill gå ner lite i vikt. Kom ihåg att tomat också tar bort gifter och motverkar sjukdomar om du kombinerar med två liter vatten per dag och en timmes aerobisk träning.

Innan frukost bör du dricka en juice på färska tomater (du kan även lägga till ett myntablad). Till frukost kan du äta kokta tomater med rosmarin. Till lunch kan du ha tomatsallad med böngroddar, olivolja och citron. Du kan ha en sallad till middagen och även innan du går och lägger dig. När du blir hungrig kan du mixa en halv citron, en morot, fem myntablad, en halvt tomat och två glas mineralvatten.

 

Spara

  • Shi, J., & Le Maguer, M. (2000). Lycopene in tomatoes: Chemical and physical properties affected by food processing. Critical Reviews in Biotechnology. https://doi.org/10.1080/07388550091144212
  • Bhowmik, D., Kumar, K. P. S., Paswan, S., & Srivastava, S. (2012). Tomato-A Natural Medicine and Its Health Benefits. Phytojournal.