Lär dig hur ryggraden påverkas av stress

· januari 28, 2019
Även om vi kanske inte sammankopplat de två kan stress vara en av de saker som påverkar ryggradens hälsa på grund av spänningar.

Stress får alltid fysiska konsekvenser för hälsan på ett eller annat sätt. Det är bra om man kan se till att det inte går så långt. För mycket stress kan vara negativt på kroppen på många sätt. Ett faktum många inte är medvetna om är att ryggraden påverkas av stress. I denna artikel ska vi dela med oss av de olika förändringar och anomalier som kan inträffa i ryggen på grund av att man utsätter sig för alltför mycket stress.

Man har även visat att stor stress ökar risken för att utveckla psykosomatiska sjukdomar.

Låt oss ta en titt på varför det händer:

1. Smärta i den övre delen av nacken

Har du ont i nacken?

När man upplever smärta i nacken, beror det ofta på något psykologiskt trauma. Det kan vara på grund av för mycket ansvar och för många problem.

När kroppen är stressad, kan den reagera genom att visa smärtsymptom i övre delen av nacken.

Läs även: Vill du behandla rygg- och nacksmärtor naturligt?

2. Högre risk för att utveckla skolios

Med stress ökar risken att drabbas av skolios. Det är en sjukdom som kan inträffa om man spenderar mycket tid med ryggen böjd i vissa ställningar.

Det sker framförallt när man upplever stor press på jobbet eller hemma.

3. Smärta i den nedre delen av ryggraden

Smärta i ländryggen

Smärta vid midjan

När ryggraden påverkas av stress kan man även uppleva smärta i den nedre delen av ryggen. Det är en smärta som sitter ungefär i nivå med midjan.

Om du märker att du lider av det utan påtaglig anledning och det inte beror på att du har lagt på dig för mycket vikt, är det troligt att orsaken är psykologisk.

  • Stress och oro uppstår ofta på grund av problem i arbets- eller privatlivet. Försök att identifiera vad som oroar dig och lös det.

Smärta i korsbenet

Ett annat område i den nedre delen av ryggen där du kan känna stressymptom, är korsbenet. Det är ett av de vanligaste områdena att uppleva symptom i när ryggraden påverkas av stress. Det blir ofta ömt, speciellt om det fått en skada tidigare i livet.

För att försöka lösa det är det bästa du kan göra att stärka bukmusklerna och musklerna i ländryggen.

Generellt bör du komma ihåg att det är bukregionen som stödjer din kropp och hjälper dig att minska bördan på ryggen. Att ha starka magmuskler kommer därför ge dig det bästa naturliga stödet för ryggraden.

Läs även: 8 tips för att hålla ryggraden frisk och stark

Andra anledningar till ryggradsproblem

Stressad kvinna på jobbet

  • Problem kopplade till hållning: dessa är vanligare än man kanske tror, främst på grund av faktorer såsom långa arbetsdagar i samma position. Det kan leda till problem som bland annat nackspärr.
  • Degenerativa problem: dessa problem beror främst på slitage på leder, som exempelvis artros.
  • Problem kopplade till ryggradsdiskar: dessa ansvarar för att skydda ryggkotorna.
  • Olyckor: smärta kan ofta också vara resultatet av ben som hamnat ur led, stukningar, bråck och muskelslitningar.
  • Infektion: infektioner i skelett- eller nervsystemet kan också orsaka smärta. Problem såsom meningit, tuberkulos, tumörer och inflammatoriska sjukdomar som ledgångsreumatism faller under denna kategori. Dessa är dock mindre vanliga.

Hur du kan undvika att ryggraden påverkas av stress

Hur det än ligger till är det viktigt att använda behandlingar för att bli av med obehaget.

Generellt finns det specifika behandlingar för varje individuellt fall:

  • Det kan handla om antibiotika, antiinflammatoriska läkemedel, kirurgi eller transplantationer.
  • Terapi i kombination med rehabiliteringsövningar kan återskapa funktionen i lederna och drabbade muskler.

Givetvis finns det ingen anledning att genomgå behandling för att få slut på den fysiska smärtan om du lyckas identifiera källan till stressen. Om ryggraden påverkas av stress, kommer den uppvisa symptom på detta. Och det kommer den fortsätta att göra tills du tagit tag i den bakomliggande orsaken. Det är därför viktigt att du reder ut vilka problem som kan ligga i botten, och behandla dessa. På så vis kan du minska symptomen i ryggen.

Om du dagligen upplever många stressiga situationer, se till så att det inte går så långt att det påverkar ditt nervsystem. För att lyckas med detta det bör du anamma ett antal goda vanor som hjälper dig ta hand om ryggen. Ta gärna till dig de råd vi tipsat om i denna artikel. Utför dessa goda vanor regelbundet, innan du utvecklar någon form av skada eller allvarligt problem.

  • National Institute of Neurological Disorders and Stroke. Dolor lumbar.

https://espanol.ninds.nih.gov/trastornos/dolor_lumbar.htm

  • Personal de la Clínica Mayo. Dolor de espalda. (2018).

https://www.mayoclinic.org/es-es/diseases-conditions/back-pain/symptoms-causes/syc-20369906

  • Diario de Almería. Enemigos íntimos: Cervicalgia y estrés.

https://www.diariodealmeria.es/deportes/Enemigos-intimosCervicalgia-estres_0_1112588930.html

  • Personal de El periódico. El estrés también puede afectar la columna vertebral. (2017).

el-periodico.com.ar/noticia/34636/el-estres-tambien-puede-afectar-la-columna-vertebral