Hur man gör en lemonad med grönt te för viktnedgång

januari 6, 2019
När man ska gå ned i vikt och trimma bort önskade centimeter från midjan behöver man oftast all hjälp man kan få. Prova denna lemonad med grönt te!

På senare år har vi lärt oss att övervikt eller fetma sätter oss i riskzonen för allvarliga sjukdomar. Av den anledningen har det utvecklats många metoder för att tappa vikt, inklusive sådana som inte utsätter din kropp för strikta och farliga rutiner. Dessa alternativ inkluderar dietära tillskott vars egenskaper snabbar upp ämnesomsättningen och ökar din energiförbrukning, för att på så sätt minska ansamlingen av fett. Ett av dessa är grönt te – en växt som ockuperar en av toppositionerna bland produkter som hjälper oss att gå ner i vikt. Här delar vi med oss av ett recept på lemonad med grönt te.

En perfekt dietdryck för viktnedgång.

Lemonad med grönt te för viktnedgång och en trimmad midja

lemonad-med-gront-te

Lemonad med grönt te är en dryck rik på antioxidativa beståndsdelar, vitaminer och mineraler, som alla stödjer hälsosam ämnesomsättning för att bekämpa hög vikt. Både grönt te och citron är kända för sina avgiftande och vätskedrivande egenskaper, som stödjer elimineringen av avfall från kroppen. Båda har kraftfullt antiinflammatoriska egenskaper som, utöver att ta bort centimeter från midjan, hjälper till att kontrollera inflammationsprocesserna i kroppen.

Grönt te innehåller en kraftfull antioxidant vid namn Epigallocatechin gallate (EGCG), som stödjer minskningen av fett, kolesterol och triglycerider. Regelbunden konsumtion förebygger oxidering av lipiderna, främjar elimineringen av kvarhållen vätska och förbättrar känsligheten för insulin.

Skivad citron

Den vitamin C som finns i citroner har dessutom en avgiftande effekt som stödjer elimineringen av gifter. Detta förbättrar tillsammans med dess innehåll av kalium och fibrer smältningen av fett, filtrerar blodomloppet och minskar ansamlingen av lipider i artärväggarna. Citron har också  en hög koncentration av polyfenoler – antioxidanter som stimulerar levern att minska överflödigt fett. Tack vare dess innehåll av pektin kan citroner även förlänga mättnadskänslan och minska önskan att överäta.

Recept på lemonad med grönt te för viktnedgång

lemonad med grönt te

För att förbättra egenskaperna föreslår vi att du tillför extra näringsämnen i form av ingefära och honung. Ingefära har antiinflammatoriska, antibakteriella och termogeniska egenskaper som stödjer kroppens process med att konvertera socker till energi. När det gäller honung agerar den inte bara som ett naturliga sötningsmedel, utan innehåller även energi och antibiotika som gagnar din hälsa.

Att lägga till dem hjälper till att stödja kroppens immunförsvar och minskar risken för infektion.

Ingredienser

  • 1 liter vatten
  • 2 citroner
  • 4 påsar grönt te
  • 2 matskedar ren, ekologisk honung
  • 1 matsked färsk ingefära

Hur gör man?

  • Koka upp vattnet på hög värme.
  • Tvätta samtidigt citronerna noggrant och riv lite av skalet för att lägga till i vattnet. Spara citronsaften.
  • Låt detta te på citronskal sjuda i fem minuter på låg värme.
  • Efter det tar du bort det från värmen och tillsätter gröna tepåsar och ingefära.
  • Täck över och låt dra i tio minuter.
  • Tillsätt därefter citronsaft och honung.
  • Förvara denna lemonad i kylskåpet i två timmar eller tills den är kall.
  • När vätskan är redo silar och dricker du den.
  • Du kan njuta av den 2-3 gånger per dag.

Kom ihåg!

Även om regelbunden konsumtion kan hjälpa dig att tappa vikt måste du tänka på att du bara kommer se resultat om du även kontrollerar din konsumtion av kalorier och fett. Inget kommer hända om din diet är fylld med mättat fett, socker och kommersiella produkter varje dag. Det är även viktigt att komplettera din konsumtion med 6-7 glas vatten per dag.

Cabrera, C., Artacho, R., & Giménez, R. (2006). Beneficial Effects of Green Tea—A Review. Journal of the American College of Nutrition. https://doi.org/10.1080/07315724.2006.10719518

Jurgens, T. M., Whelan, A. M., Killian, L., Doucette, S., Kirk, S., & Foy, E. (2012). Green tea for weight loss and weight maintenance in overweight or obese adults. In Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008650.pub2

Westerterp-Plantenga, M. S. (2010). Green tea catechins, caffeine and body-weight regulation. Physiology and Behavior. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2010.02.005