Hur du behandlar svullna anklar

Anklarna är en mycket känslig del av kroppen och består av ligament, ben och muskler. Även om de är en av de starkaste delarna som tål belastningen av den största delen av din kroppsvikt är sanningen att de är mycket sårbara för skador och problem. En av dessa är svullnad, som kan orsakas av vätskeretention eller att gå på ojämnt underlag, dåliga skor, samt stukningar eller kramper.

Smärta i anklarna

Svullnad orsakar inte alltid smärta, men det är oftast mycket obehagligt. Om du känner smärta på insidan eller utsidan av en eller båda fotlederna kan det vara ett tydligt tecken på skada. Om det är ihållande är det bäst att uppsöka en specialist.

Om du förutom att ha smärta märker att ankeln är inflammerad eller svullen kan det bero på en kollision eller liten vrickning och du kan behandla den med tillfredsställande resultat.

Ett bra sätt att lindra smärta eller svullnad i anklarna är att lägga is på dem. Du kan använda en kylklamp eller en plastpåse som du fyller med isbitar och sedan täcker med en trasa eller handduk. Om du inte vill lägga is på dem kan du lägga fötterna i en balja med kallt kranvatten i 15 eller 20 minuter. Upprepa varannan eller var tredje timme i minst tre dagar i rad.ankel

Tänk på att is är bra eftersom den minskar svullnaden. En hembehandling du kan använda för anklarna är att efter applicering av kyla omedelbart lägga dem i varmt vatten. Detta förbättrar cirkulationen tack vare temperaturskillnaden (det fungerar också bra när du har blåmärken).

Hur du blir av med ödem runt anklarna

Ödem är det medicinska namnet för svullnad i form av en vätskeansamling, och det kan orsakas av att du tillbringar lång tid stående eller sittande, vid graviditet, på grund av övervikt eller en stillasittande livsstil. Detta tillstånd uppstår i allmänhet på grund av överflödig vätska som ansamlas i nedre delen av kroppsdelar.

Det som är bra är att det kan behandlas på olika sätt, bland annat genom att spela en sport och lägga dina fötter i högläge ett tag. Men om du har en kronisk inflammation, dvs. att det händer ofta, är det bäst att uppsöka en specialist eller leta efter effektivare behandlingar.

Det första du behöver göra är att identifiera orsakerna till problemet innan du försöker behandla symtomen. Några av anledningarna kan vara undernäring, fetma, artrit, eller hjärt- och njursjukdomar. Om du tror att det är något av dessa alternativ behöver du en plan för att hålla det under kontroll och ändra olika aspekter av din livsstil.

anklar3

Om du tar medicin kan en av biverkningarna vara ödem i anklarna. Några av de typer av mediciner som kan orsaka detta problem eller göra det värre är hormoner (preventivmedel, till exempel), anti-depressiva läkemedel och medicin för högt blodtryck. Det bästa vore att se om det är nödvändigt för dig att ta dessa mediciner eller att hitta alternativ med färre bieffekter.

Din kost bör vara låg i salt eftersom natrium hjälper kroppen att behålla vätska, inte bara i anklarna, utan även i andra delar av kroppen. Dessutom är motion viktigt i ditt liv, särskilt om du är gravid, arbetar hela dagen eller är äldre. Du kan göra någon typ av aktivitet enligt dina förmågor. Att ta en promenad tre gånger i veckan rekommenderas.

För att hindra att dina anklar svullnar bör du undvika att stanna i samma position (stående eller sittande) under en längre tid. Om du har ett val på ditt jobb, försök ändra din position regelbundet. Om du kan stå upp bara för att gå till fönstret för att få lite frisk luft kan det göra underverk för dig.

anklar5

Ett annat intressant råd är att inte bära byxor, strumpor eller skor som sitter åt runt anklarna. Du bör också vara försiktig med området kring dina lår och vadmuskler, för om det är för hårt där det kan få konsekvenser på den nedre delen av benen.

Huskurer för svullna anklar

  • Lägg upp dina anklar, med raka ben, på en soffa eller stol. Lägg på en påse med is med en trasa runt i några minuter. Ett annat alternativ för när du går och lägger dig är att lyfta upp benen mot väggen och hålla dem så rakt som möjligt. Du kommer omedelbart att känna blodet rusa och hur svullnaden börjar gå ner. Det kan vara svårt att stanna i detta läge längre än fem minuter, men med lite övning kan du stanna längre varje gång.
  • Applicera en kall kompress (det kan även vara ett paket med frysta grönsaker) omlindat med en trasa så att det inte har direktkontakt med din hud och skadar dig. När den blir varm är det bara att lägga tillbaka den i frysen så att den fryser igen och du kan använda den senare.
  • Om du har en stukning, vrickning, tendinit eller smärta kan du alternativt linda in den med kall och varm vinäger. Värm lika delar vinäger och vatten i en kastrull i fem minuter. Blöt en handduk i mixen och svep in fotleden i detta. Lämna det på foten i några minuter och upprepa samma process men med kall vinäger. Gör det tre gånger med varje temperatur.
  • För svullna anklar kan du också lägga gurkskivor på dem som hålls fast med ett bandage eller handduk. De absorberar vätskan och återhämtningen går då snabbare.
  • Effektiv träning för svullna anklar: sitt på golvet och sträck på benen. Vrid ankeln medsols och motsols, 15 gånger åt varje håll. Du förbättrar också blodcirkulationen.

anklar4

Bilder med tack till Sandy Austin, Valeries, jo marshall, Cakersandco och Gainesvegas.