Grönsaker för viktförlust

Alla grönsaker är viktiga för dieter där viktförlust är målet, samt för att bibehålla en idealvikt. Vissa av dem kan dock hjälpa dig att tappa vikt snabbare tack vare deras specifika egenskaper som eliminerar fett och vätskor. I denna artikel ska vi lista fantastiska grönsaker för viktförlust och hälsosamma dieter.

Sallad

Bladgrönsaker, och speciellt sallad, är livsmedel som är rika i vitaminer, mineraler och magnesium och innehåller dessutom mycket fibrer, vilket är väldigt mättande. Det är därför det är bra att kombinera dem med andra livsmedel varje dag. Sallad har även avslappnande effekter, vilket hjälper till att förebygga oro som viktförlust kan medföra. Du kan äta den rå med andra grönsaker eller tillagad i soppor och puréer.

Lök

Ytterligare en av de bästa grönsakerna för viktförlust är lök, vilken du kan inkludera i en rad olika rätter. Lök hjälper dig att eliminera vätskor, undvika förstoppning och kontrollera sockernivåerna i blodet.

Om du inte har problem att smälta den så kan du äta den rå i sallader eller som garnering. Du kan även äta den grillad, i diverse rätter eller i lökbaserade soppor, vilket vi rekommenderar för personer som drabbats av vätskeretention eller för dem som vill rensa sina njurar lite.

Lök-6

Gurka

Gurka är bra när det är varmt. Detta är en grönsak som har stora mängder vatten och är låg i kalorier, vilket är anledningen till att den är bra att äta när du känner dig sugen istället för onyttigheter som får dig att gå upp i vikt. Ät den i sallader eller som garnering. Om den är mjuk och ekologisk så rekommenderar vi även att du äter den för din hud.

Ett typiskt grekiskt recept som du kan göra som en utsökt och lätt aptitretare involverar att strimla gurka och blanda den med yoghurt, vitlökssalt, havssalt och andra aromatiska örter. Kombinationen blir en utsökt dippsås.

Du kan även göra en enkel gazpacho genom att blanda eller mixa gurka, persilja eller färsk basilika med en vitlöksklyfta, citronsaft, olivolja och lite havssalt. Detta är en väldigt uppfriskande och vätskedrivande dryck.

broccoli-3

Vitlök

Vitlök är ett medicinalt livsmedel som du bör äta varje dag om du inte mår bra. Den är viktig för din hälsa rent generellt, men även för att tappa vikt eftersom den har förmågan att eliminera fettansamlingar och att redan blodet.

För att dra nytta av dess fördelar så bör du äta den råd genom att göra den berömda tibetanska vitlökskuren, till exempel.

Om du tycker det är svårt att äta den rå så kan du prova att lägga den på en bit fullkornsbröd, vilket kommer lindra effekterna den har på magen. Du kan även välja kapslar eller piller som säljs på apotek och hälsokostbutiker.

Hur man tillagar dem

Om du vill tappa vikt så ska du alltid försöka undvika stekt mat och istället välja ångad, grillad, ugnsbakad eller helt enkelt kryddad med lite olivolja.

Du bör heller inte missbruka salt och alltid välja havssalt framför bordssalt.

Avslutningsvis så kan du använda kryddning som hjälper till att stärka viktminskningseffekterna hos grönsaker. Du kan till exempel använda kryddor såsom cayennepeppar eller ingefära, som inte bara kommer ge en kryddig och originell smak på dina rätter, utan även accelerera ämnesomsättningen och öka mängden energi som du förbrukar.

Om du har problem med matsmältningen när det kommer till vissa grönsaker eftersom de ger dig gaser, så kan du lägga till lite kummin eller anis när du tillagar dem.

Du kan även krydda dem lite med citronsaft eller några droppar äppelcidervinäger, vilket kommer underlätta smältningen och förbränna fett.

Bilder från muffet, kulinarno, ulterior epicure och David Robert Wright