Gammaldags mjölk eller lättmjölk: vilken är bäst?

november 15, 2019
Den huvudsakliga skillnaden mellan de båda typerna är att lättmjölk innehåller mindre fett, därav namnet. Därför har den färre kalorier än gammaldags mjölk.

Vill du veta vad de senaste studierna säger angående vilken som har mest fördelarna för hälsan – gammaldags mjölk eller lättmjölk? Fortsätt då att läsa.

En av de första åtgärderna många personer tar vid starten av en diet, speciellt vi i Sverige, är att byta ut gammaldags mjölk, eller lantmjölk, mot lättmjölk. Logiken är att färre kalorier leder till viktnedgång.

Vissa dricker dock lättmjölk helt enkelt för att de föredrar smaken; de anser att gammaldags mjölk är för stark och tung.

Vad anledningen än må vara så är det viktigt att analysera maten som är en del av din dagliga kost. Det är viktigt att slå fast huruvida lättmjölk faktiskt är det bästa alternativet för dig.

Gammaldags mjölk eller lättmjölk

Den huvudsakliga skillnaden mellan de båda mjölkerna är att lättmjölken innehåller mindre fett, därav namnet. Därför har den även färre kalorier.

Men när du eliminerar mjölkfett från din kost så eliminerar du även fettlösliga vitaminer som A, D och E. Nästan alla typer av mjölk idag är dock berikade med vitaminer och mineraler.

Så vilken variant är då nyttigast?

Läs även: Vegetabilisk mjölkdrink till mellanmål – tre mumsiga recept

Vilken är nyttigast: gammaldags mjölk eller lättmjölk?

Olika mejeriprodukter

Att ta bort fettet från mjölk kan även minska mängden vitaminer och kalcium, vilket försämrar näringsvärdet hos mjölken.

Som vi nämnde ovan ligger den huvudsakliga skillnaden i procentsatsen av fett som finns i mjölken, för den påverkar både kalorierna och smaken.

Och inte bara det, för när lättmjölk blir av med sitt fet förlorar den även fettlösliga vitaminer som är karaktäristiska för mjölk, inklusive vitamin A och vitamin D, eller kolekalciferol.

Vidare kan mindre mängder av vitamin E också förloras under denna process.

Enligt professor Sergio Casalmiglia från University of Barcelona kommer personer även förlora en del av sin förmåga att absorbera kalcium när dessa näringsämnen försvinner.

Detta eftersom vårt matsmältningssystem tar upp dem bättre i närvaron av fett och mjölkproteiner.

I dagsläget skiljer sig inte processad lättmjölk särskilt mycket angående fettlösliga vitaminer och mängden kalcium den innehåller eftersom den är berikad med vitaminer. Huruvida du kan absorbera dem är dock en annan fråga.

Dessa vitaminer är inte nödvändigtvis syntetiska, men de kommer inte heller från det extraherade fettet. Därför är båda mjölkerna likvärdiga i vitaminer och mineraler, men en har färre kalorier.

Vad säger studierna?

En studie från 2017 som publicerades i The American Journal of Nutrition säger att konsumtion av ost och yoghurt på gammaldags mjölk inte leder till viktuppgång. Tvärtom kan det faktiskt hjälpa till att förebygga det.

Samma gäller diabetes. Detta är fördelar som konsumenter av lättmjölksprodukter inte kan tillgodogöra sig enligt studien.

En annan studie slog fast att gammaldags mjölk kan förebygga diabetes. Under denna studie analyserade man 3,000 mänskliga blodprover under 15 år.

De fann att personer som konsumerade gammaldags mjölk löpte 46% mindre risk att drabbas.

En forskare från University of Harvard, Mohammad Yakoob, fann heller ingen koppling mellan konsumtion av gammaldags mjölk och fetma eller diabetes i metaanalyser han gjorde av journaler i USA.

Tvärtom tyder hans granskning på att dessa personer var bättre skyddade.

Läs även: Fördelarna med vegetabilisk mjölk samt recept

Studier med barn

Bebis äter yoghurt

Studier kopplar inte lättmjölk med lägre vikt hos barn.

En studie som publicerades 2016 analyserade kosten hos 2,700 barn mellan åldrarna 2 och 6. Resultaten visade att barn som dricker gammaldags mjölk har lägre kroppsmassa.

Dr. Dariush Mozaffarian sade:

”Jag tror att dessa resultat indikerar att vi behöver en förändring i policyn som rekommenderar lättprodukter. Bevis tyder på att de som konsumerar gammaldags mjölk är i bättre form än de som håller sig till lättmjölk.”

Vi hoppas att du fick lite insikt i hur näringsvärdet ser ut hos lättmjölk kontra gammaldags mjölk.

  • Ludwig, D. S., & Willett, W. C. (2013, September). Three daily servings of reduced-fat milk: An evidence-based recommendation? JAMA Pediatrics. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2013.2408
  • Shelley M Vanderhout, Catherine S Birken, Patricia C Parkin, Gerald Lebovic, Yang Chen, Deborah L O’Connor, Jonathon L Maguire, the TARGet Kids! Collaboration; Relation between milk-fat percentage, vitamin D, and BMI z score in early childhood, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 104, Issue 6, 1 December 2016, Pages 1657–1664, https://doi.org/10.3945/ajcn.116.139675.
  • Mohammad Y Yakoob, Peilin Shi, Frank B Hu, Hannia Campos, Kathryn M Rexrode, E John Orav, Walter C Willett, Dariush Mozaffarian; Circulating biomarkers of dairy fat and risk of incident stroke in U.S. men and women in 2 large prospective cohorts, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 100, Issue 6, 1 December 2014, Pages 1437–1447, https://doi.org/10.3945/ajcn.114.083097
  • Tanja Kongerslev Thorning, Hanne Christine Bertram, Jean-Philippe Bonjour, Lisette de Groot, Didier Dupont, Emma Feeney, Richard Ipsen, Jean Michel Lecerf, Alan Mackie, Michelle C McKinley, Marie-Caroline Michalski, Didier Rémond, Ulf Risérus, Sabita S Soedamah-Muthu, Tine Tholstrup, Connie Weaver, Arne Astrup, Ian Givens; Whole dairy matrix or single nutrients in assessment of health effects: current evidence and knowledge gaps, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 105, Issue 5, 1 May 2017, Pages 1033–1045.