Frukter som reducerar uppsvälldhet

mars 7, 2019
För att naturligt motverka uppsvälldhet är det viktigt att du har en hälsosam och balanserad kost. Du bör äta frukter som är rika på fibrer och som har renande egenskaper.

,Det finns livsmedel som ökar förstoppning, inflammation och gas. Men det finns andra livsmedel som hjälper oss med detta problem, och däribland hittar vi frukter som reducerar uppsvälldhet.

I denna artikel kommer vi att prata om de bästa frukterna för detta. Använd dessa i din kost idag!

Frukter: allierade som reducerar uppsvälldhet

Frukt och bär

Stora måltider, mycket kolhydrater, fetter och snacks vid olika tider på dagen är bara några saker som kan göra att du blir uppsvälld. Dåliga matvanor kommer med många komplikationer. De påverkar dig lika mycket fysiskt som din hälsa.

Utöver gaser och förstoppning så gör de att du känner dig ”tung”. Detta kommer med en brist på motivation att göra något. Det är även lite deprimerande då du provar kläder framför spegeln. Det är därför alltid viktigt att bibehålla en hälsosam kost. Den bör vara full av fibrer som hjälper din kropp att bli av med avfall och fetter.

Det första du bör göra är att dra ner på dåliga näringsämnen. Därefter bör du lägga till mer färska och naturliga livsmedel. Frukter är exempelvis bra för matsmältningen och har en låg nivå av fett. Du får samtidigt en stor mängd fibrer som hjälper din kropp att bli av med gifter.

Den magiska siffran är fem frukter per dag. Detta kan exempelvis innebära att du äter en till frukost, en som mellanmål, en efter lunch, en under eftermiddagen och en efter middagen.

Att variera dig mellan de frukter som du tycker mest om är en bra idé. Det är även en bra idé att välja både säsongsfrukt och lokala frukter. De frukter du köper bör vara ekologiska om möjligt då de behåller mer av sina näringsämnen.

Vilka frukter är bäst mot uppsvälldhet?

Frukt i skål

Alla frukter är bra mot detta problem! Men det finns dock vissa typer som är mer effektiva än andra. Om du vill motverka att du blir uppsvälld och får förstoppning och gas rekommenderar vi följande:

Citrusfrukter

Apelsiner och grapefrukt består av 90% vatten. De är därför perfekta för att bli av med de vätskor som din kropp har ackumulerat. Vätskeretention är kroppens försvar för att motverka uttorkning. Citrus tar även bort det natrium som vi får i oss när vi äter.

Citron är diuretiskt och naturligt laxerande om du blandar det med ljummet vatten och dricker det till frukost. Du kan även använda det i en dressing. Detta är mycket hälsosammare än exempelvis majonnäs.

Vattenmelon och persika

Melon

Vattenmelon är en annan frukt som är full av vatten. När vi äter den så kan vi bli av med vätskeretention i magen. I denna grupp med naturliga diuretika hittar vi även persikor. De bidrar till att eliminera vätskeretention och natrium. Som ett resultat av detta reducerar de inflammation.

Avokado

Uppsvälldhet kan många gånger vara ett resultat av att man inte smälter vissa livsmedel så bra. Men det kan även orsakas av en intolerans mot vissa livsmedel. Om dina gastriska enzymer inte kan göra sitt jobb ordentligt så kommer fetter och kolhydrater ta längre tid att brytas ner. Detta orsakar inflammation och gas.

Avokado har ett enzym som kallas lipas. Detta enzym har förmågan att bryta ner fetter. Avokado ger oss även en hög nivå av kalium som eliminerar vätskeretention i din mage.

Ananas

Ananas består av 85% vatten. Den har även ett matsmältningsenzym som kallas bromelin. Denna peptid bryter ner proteiner som du hittar i din mage. Denna frukt har sedan länge använts i Latinamerika för att behandla matsmältningsproblem. Och då den är mättande så motverkar den att du äter på udda tider.

Äpplen

De är rika på både vatten och pektin, och ger din kropp flera fördelar. Dessa fördelar inkluderar att man gör sig av med vätskeretention, reducerar uppsvälldhet och blir mätt. Äpplen har också förmågan att ”smälta” fett, öka urinproduktionen och avgifta kroppen.

Äpplen har även mycket fibrer och aminosyror som är viktiga för hälsan. Dessa är mättande och förbättrar din matsmältning. Om detta inte var tillräckligt så är det en frukt som motverkar karies. De kan även motverka hjärtsjukdomar! Det är för att de rensar kolesterol från ditt blod.

Det rekommenderas att man äter äpplet med skalet på för att dra nytta av dess fördelar.

Granatäpple

Granatäpple

Både juicen och fröna från denna frukt är bra allierade. De hjälper oss att gå ner i vikt och motverka uppsvälldhet. Att äta ett granatäpple en gång per dag under en månad hjälper dig att bli av med magfett. Detta är speciellt bra för överviktiga kvinnor som går igenom klimakteriet.

Jordgubbar

Detta är ett utsökt bär som kombinerar söthet med syrlighet och reducerar uppsvälldhet naturligt. De har en stor mängd fibrer och vatten, och är perfekta för att kontrollera vikten och matsmältningen. De har nästan noll kalorier och dessutom en kraftig diuretisk verkan som renar kroppen.

Kiwi

Denna frukt har en stor mängd c-vitamin. Den har förmågan att ta bort upp till en tredjedel av det fett som är lagrat i kroppen.

Prova dessa frukter som reducerar uppsvälldhet nästa gång du har detta problem.

  • Singletary, K. (2012). Kiwifruit: Overview of potential health benefits. Nutrition Today. https://doi.org/10.1097/NT.0b013e31825744bc
  • Meyers, K. J., Watkins, C. B., Pritts, M. P., & Liu, R. H. (2003). Antioxidant and Antiproliferative Activities of Strawberries. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf034506n
  • Duarte, P. F., Chaves, M. A., Borges, C. D., & Mendonça, C. R. B. (2017). Avocado: Characteristics, health benefits, and uses. International News on Fats, Oils and Related Materials.
  • Naz, A., Butt, M. S., Sultan, M. T., Qayyum, M. M. N., & Niaz, R. S. (2014). Watermelon lycopene and allied health claims. EXCLI Journal.