Förhindra fetma med denna typ av mat

19 juni, 2020
För att förhindra fetma är det viktigt att följa en balanserad kost och en regelbunden träningsplan. Båda åtgärderna bör övervakas av en specialist. Du bör komma ihåg att mycket restriktiva dieter sällan är hälsosamma.
 

Det är viktigt att förstå hur fetma uppstår innan du överväger en strategi för att antingen förhindra det eller behandla det. Nya studier visar att förekomsten av fetma i världen fortsätter att öka. Med tanke på denna trend, som inte verkar stoppas trots institutionella folkhälsoåtgärder, är det viktigare än någonsin att genomföra åtgärder för att förhindra fetma och behandla personer som redan är överviktiga.

Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) är de grundläggande orsakerna till fetma en stillasittande livsstil och en kost som innehåller mycket fett. Båda är resultatet av förändringar som idag sker i samhället och i beteendemönster bland befolkningen.

Behandlingar för att förhindra fetma

läkare mäter midjan på kvinna som ett steg i att förhindra fetma

Kosten spelar en grundläggande roll i den terapeutiska metoden för att förebygga fetma. Utan en bra kost kommer resultatet av de olika behandlingarna att misslyckas. Andra typer av interventioner, till exempel fysisk träning, kommer bara att skapa tveksamma resultat om de inte kompletteras med en genomtänkt kost. I vilket fall som helst är träning en viktig åtgärd som är användbar i alla viktminskningsprogram.

 

Olika mediciner som exempelvis orlistat har också, under de senaste åren, visat sig vara effektiva för att minska övervikt. Sammantaget har forskare visat positiva resultat med dessa medel i kliniska prövningar hos patienter med en kost som har ett underskott på kalorier. Tänk dock på att de flesta av dessa läkemedel har en aptitdämpande effekt. Så i slutändan är det det faktum att de underlättar personens kontroll av sitt matingag som är grunden för deras effektivitet.

Det är viktigt att också nämna att även den kirurgiska behandlingen av fetma kan misslyckas på lång sikt. Detta gäller särskilt om den överviktiga personen inte lägger om sina matvanor.

Trots denna nyckelroll leder traditionella kostbehandlingar, även om de utförs korrekt, inte alltid till helt tillfredsställande resultat på ett hållbart sätt. Detta beror på att de flesta överviktiga personer som påbörjar en kostbehandling inte fortsätter att följa den under resten av livet. Många av dem som fortsätter med kostplanen slutar också att gå ner i vikt efter ett tag. Dessutom, bland dem som faktiskt går ner i vikt, är det många som går upp igen. Utan tvekan är bristen på uppföljning det största problemet med kostbehandlingar.

Du kanske också är intresserad av att läsa: Fetma hos barn: ett stort problem

Livsmedel som hjälper till att förhindra fetma

läkare undersöker buken på kvinna som ett steg i att förhindra fetma
Du måste följa en balanserad kost och en regelbunden träningsplan för att förhindra fetma. En specialist bör övervaka båda.
 

Det är viktigt att komma ihåg att mycket restriktiva dieter aldrig är hälsosamma. Detta beror på att de generellt leder till en betydande förlust av muskelmassa och främjar ätstörningar. Därför bör du hellre följa en kostplan med ett normalt kaloriintag utformad för dina specifika behov. De flesta matrekommendationer är desamma som för personer med normal vikt, och begränsar främst intaget av mättat fett.

Vi kan också hitta en rad livsmedel som hjälper till att förebygga fetma:

Mättande livsmedel

En mycket viktig faktor för att förebygga fetma är att veta hur man väljer mättande livsmedel. Som regel är dessa rika på fiber. Detta fenomen beror på att fiber absorberar vatten. Således fördubblar de sin volym i magen. Det leder i sin tur till att man känner sig mätt. När du känner dig mätt, minskar din önskan att äta okontrollerat och hela tiden.

Vissa livsmedel med dessa egenskaper är:

  • De flesta grönsaker och baljväxter
  • Nästan all frukt
  • Alger

Läs också: 6 typer av fetma och deras orsaker

Mat med lågt kaloriinnehåll

nyttig mat på gafflar
Lägg om din kost och lev ett aktivt liv för att förhindra fetma.

Livsmedel med lågt kaloriinnehåll ger låga energinivåer. Tanken med att äta dessa är att kroppen ska få i sig färre kalorier än den behöver och därför bränna ackumulerat fett. Livsmedel med lågt kaloriinnehåll kan hjälpa till att förebygga fetma så länge du äter dem som en del av en balanserad kost.

 

Några exempel på livsmedel med lågt kaloriinnehåll:

  • Sparris
  • Spenat
  • Gurka
  • Kronärtskocka

Slutsats

Det är viktigt att följa en kostplan som har godkänts av en läkare om du vill gå ner i vikt. Detta är en plan som bör göra att du känner dig mätt, vilket hjälper dig att inte ge upp. Det är också mycket viktigt att vara aktiv och utföra någon form av träning. Sammantaget är det viktigaste i förebyggandet och behandlingen av fetma disciplin och motivation att uppnå dina mål. Ge inte upp!

  • Tarban, A. (2010). La Obesidad Infantil : una epidemia mundial. Ministerio de Sanidad y Consumo.
  • OMS. (2015). Alimentación sana. https://doi.org/Nota descriptiva No. 394
  • Barrientos-Perez, M., & Flores-Huerta, S. (2008). ¿Es la obesidad un problema médico individual y social? Políticas públicas que se requieren para su prevención. Medigraphic Artemisa En Linea.
  • Ciangura, C., Carette, C., Faucher, P., Czernichow, S., & Oppert, J.-M. (2017). Obesidad del adulto. EMC – Tratado de Medicina. https://doi.org/10.1016/S1636-5410(17)84245-8