Fördelarna med hirs: ett alkaliserande livsmedel

Tack vare sin mångsidighet går hirs att ha i sallader såväl som i vegetabiliska drycker. Spannmålet är dessutom rikt på fibrer och mineraler, och innehåller inte gluten.
Fördelarna med hirs: ett alkaliserande livsmedel

Senaste uppdateringen: 22 april, 2019

Hirs är ett antikt spannmål med många fördelar och anses vara en kraftfull och vårdande råvara inom kinesisk medicin. Det konsumeras mycket i östländer. Det är dessutom ett alkaliserande spannmål med många mineraler.

Egenskaper

  • Det innehåller inte något gluten, så det är lätt för kroppen att smälta och det är såklart även fördelaktigt för glutenallergiker.
  • Hirs är rikt på fibrer och hjälper till att reglera förstoppning, kolesterol, glukos och triglycerider.
  • Hirs är också en bra källa till magnesium, ett mineral som förbättrar nervsystemet.
  • Det innehåller B-vitaminer som vitamin B1 (stärker mental aktivitet och motverkar trötthet), vitamin B9 (gynnar huden), vitamin B6 (förbättrar immunförsvaret) och vitamin B2 (främjar vävnadsregenerering och ögonhälsan).
  • Det är en naturlig källa till fosfor, ett mineral som är viktigt vid bildandet av ben och som förbättrar minnesprestandan.
  • Det innehåller fettsyror, järn (ett mineral som hjälper till med blodkroppar samt förhindrar anemi och trötthet), zink, jod och vitamin E.

Dessa fantastiska näringsvärden gör hirs till ett fantastiskt livsmedel och är bra för de som lider av matsmältningsproblem. Enligt naturmedicin påverkar matsmältningssystemet den allmänna hälsan så det kan vara till stor hjälp för de som lider av halsbränna, magsår, förstoppning, diarré och gaser, mm.

Det rekommenderas även vid fall av järnbrist, diabetes, graviditet och när man är stressad och utmattad.

Hur kan man tillaga hirs?

sallad med hirs

Eftersom det har en ganska kompakt konsistens efter tillagning fungerar det bra för att göra kroketter och vegetabiliska hamburgare samt kakor. Tvätta det först ordentligt och koka det sedan med fem delar vatten per en del hirs i 35 minuter. Det har en mild och söt smak och kan kombineras med starkare smaker som morötter, äpplen, russin och honung.

Om du vill dra full nytta av fördelarna rekommenderar vi att du äter det minst tre till fyra gånger per vecka. Du kan börja dagen med en hirskräm och även äta det på kvällen för att gå en god natts sömn.

Bilder: Lucy Crabapple och SweetOnVeg

Detta kanske intresserar dig
6 fullkornsspannmål som du borde ha i din kost
Steg för HälsaLäs det Steg för Hälsa
6 fullkornsspannmål som du borde ha i din kost

Konsumtion av fullkornsspannmål har ökat ordentligt bland konsumenter under de senaste åren. De bidrar med god variation i kosten och goda näringsä...

Spara