En guide till glutenfri matlagning

Glutenfri matlagning blir nödvändigt om du har celiaki eller glutenintolerans. Lär dig hur du lagar glutenfritt här!
En guide till glutenfri matlagning
Saúl Sánchez Arias

Skriven och verifierad av nutritionist Saúl Sánchez Arias.

Senaste uppdateringen: 16 september, 2022

En helt glutenfri matlagning kan vara en utmaning. Men när ett problem som celiaki har diagnostiserats är det den enda lösningen.

Annars kommer mag- och tarmsymtom att uppstå, vilka kommer att bli alltmer komplicerade med tiden och kan sluta i allvarliga hälsoproblem. Lyckligtvis är det lättare att eliminera detta protein från kosten än det först kanske verkar, om en rad grundläggande tips beaktas.

Innan du börjar bör det noteras att för att ta bort gluten från din kost är det först tillrådligt att få en professionell diagnos. På senare år har det blivit modernt att begränsa näringsämnet utan ett bekräftat föreliggande sjukdomstillstånd, vilket kan vara kontraproduktivt för ens hälsa.

Gluten är en typ av protein som finns i vissa växter och som inte är dåligt för kroppen om du inte lider av ett specifikt absorptions- eller autoimmunt problem

Glutenfri matlagning: Förvaring av glutenfria produkter

Personer med celiaki har en extrem känslighet för gluten, så även vid minimal konsumtion av mat med proteinet kan det generera symtom och obehag. Av denna anledning bör glutenfria produkter förvaras i ett speciellt utrymme i skafferiet. De bör placeras i sina egna behållare och inte blandas med något annat.

Behållare ska alltid förvaras hermetiskt tillslutna. Detta för att förhindra kontaminering.

Detsamma gäller de livsmedel som står i kylen. Det är bäst att de identifieras och märks och att de alltid förvaras på en hylla som är speciellt avsedd för dem för att undvika misstag.

Du kan även välja att köpa enskilda förpackningar. Detta innebär dock ofta höjda priser när du handlar.

Glutenfri matlagning med små förpackningar

Glutenfri matlagning: Hantera glutenfria produkter

Se alltid till att tvätta händerna ordentligt innan du hanterar glutenfri mat för att undvika kontaminering som kan orsaka skador på personer med känslighet för proteinet. Det räcker med att tvätta med tvål och vatten, men tänk på att du också bör rengöra redskapen som du använder i beredningsprocessen noggrant.

När det gäller textilier är det en bra idé att ersätta dem med engångsartiklar. Dukar är en frekvent källa till kontaminering.

Vid tillagning av mat bör du preparera preparat avsedda som celiakikost först för att förhindra att problem uppstår. Det är inte tillrådligt att dela redskap när man lagar glutenfri och glutenhaltig mat samtidigt.

På samma sätt bör alla matlådor förbli tätt stängda så att smulor och föroreningar inte faller ner i dem, till exempel brödrester.

När det gäller presentationen är det alltid en bra idé att använda individuella dukar som är lätta att rengöra. Om de är gjorda av tyg bör du separera dem från resten av dukarna som kan innehålla spår av gluten.

Vid servering bör de med celiaki få företräde. På samma sätt bör rätter som innehåller mat med gluten inte passera över de som innehåller mat utan proteinet.

Vi tror att du också kan finna nytta av följande artikel: 7 steg för hur du följer en glutenfri kost

Vad händer om en person med celiaki konsumerar gluten?

Enligt en studie publicerad i European Journal of Nutrition så är celiaki en kronisk sjukdom. Detta betyder att det inte finns något känt botemedel, och det enda man kan sträva efter är att hantera den genom kostmodifieringar.

Lyckligtvis finns det idag många livsmedel på stormarknaderna som är perfekt anpassade för människor som måste eliminera gluten från kosten.

I händelse av att någon som har utvecklat tillståndet konsumerar proteinet, eller spår av det, kommer symtom inte bara att uppstå på matsmältningsnivån. En inflammatorisk kedja startar som orsakar betydande skador på mag-tarmkanalen, särskilt om exponeringen är återkommande. Detta enligt forskning publicerad i Rambam Maimonides Medical Journal.

Det är dock viktigt att beakta att friska individer kan inkludera proteinet i sin kost utan problem, och att de till och med får hälsomässiga fördelar av det.  Men utöver detta har det visat sig att det finns en känslighet för gluten som inte grundar sig i celiaki; det är dock inte särskilt vanligt. Dessutom kan i dessa fall en viss mängd av elementet tolereras.

Bröd utan gluten

Gillar du den här artikeln? Du kanske också gillar att läsa: Symptom på glutenintolerans och hur man behandlar det

Lär dig laga mat utan gluten

Att laga mat utan gluten är inte svårt. Du behöver bara upprätta en rad rutiner vad gäller hygien för att skydda hälsan för dem som har utvecklat celiaki. När du väl har byggt upp vanan kommer det att vara väldigt lätt att respektera rekommendationerna.

Det handlar helt enkelt om att vara ordentligt organiserad för att undvika korskontaminering som kan äventyra den drabbade individens hälsa.

Kom ihåg att du inte bör begränsa gluten i din kost om inte en specialist uttryckligen har rekommenderat det. Om konsumtionen av näringsämnet blir eliminerat utan matsmältningsproblem kan kroppen förlora sin förmåga att metabolisera det över tid.

Detta kanske intresserar dig

Vilka effekter har gluten på kroppen?
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Vilka effekter har gluten på kroppen?

Konsumtion av gluten kan leda till komplikationer hos vissa människor. Dagens artikel tar upp vilka effekter gluten kan ha på din kropp.



  • Bascuñán KA, Vespa MC, Araya M. Celiac disease: understanding the gluten-free diet. Eur J Nutr. 2017 Mar;56(2):449-459. doi: 10.1007/s00394-016-1238-5. Epub 2016 Jun 22. PMID: 27334430.
  • Cohen IS, Day AS, Shaoul R. Gluten in Celiac Disease-More or Less? Rambam Maimonides Med J. 2019 Jan 28;10(1):e0007. doi: 10.5041/RMMJ.10360. PMID: 30720425; PMCID: PMC6363368.
  • Lebwohl B, Ludvigsson JF, Green PH. Celiac disease and non-celiac gluten sensitivity. BMJ. 2015 Oct 5;351:h4347. doi: 10.1136/bmj.h4347. PMID: 26438584; PMCID: PMC4596973.