Emotionell instabilitet: Varför varje dag inte är likadan

09 januari, 2019
Om din emotionella instabilitet är relativt kortsiktig behöver du inte oroa dig eller anta att den kommer bli värre, för vi har alla dåliga och bra dagar. Om den dock håller i sig under en längre tid bör du söka hjälp från en expert.
 

Oftast vet du inte varifrån den kommer: den där plötsliga ledsamheten, glädjen eller ointresset. Först och främst är det viktigt att klargöra något: det finns många typer av emotionell instabilitet. Det finns utan tvivel en allvarlig typ av personlighetsstörning där dina upp- och nedgångar är kaotiska och störande, vilket kan utvecklas till en komplex neuros där psykologisk behandling krävs.

I dagens artikel vill vi fokusera på den andra änden av spektrumet, på sådan emotionell instabilitet som är kort i sin varaktighet och mindre intensiv, och som de flesta av oss upplevt någon gång i livet. Det är inte nödvändigtvis ett kliniskt problem, men det finns stunder när det verkar som om ett svart moln blockerar solen och skuggorna känns större än någonsin. Du kan känna som om något inom dig har förändrats, utan att veta varför.

Emotionell instabilitet: Vad anledningen kan vara

Det finns de som alltid verkar instabila. Ibland går allt bra, men andra gånger misslyckas varje projekt de är involverade i på grund av deras plötsligt växlande sinnesstämningar. Dessa personlighetstyper är ofta väldigt konfliktdrabbade. De kan vara svåra att lita på och ha att göra med. Vidare kan ett liv med dem vara som att åka berg-och-dalbana, med alla upp- och nedgångar.

Om vi bortser från personlighetsprofiler och kliniska problem kan vi ta reda på varför även du kan uppleva dessa problem under vissa perioder.

flicka-med-fagel-på-axeln
 

Låg självkänsla

Alla har vi genomgått perioder som är lika komplexa som de är vanskliga. Ibland kan ett förhållande som är fullt av sådana upp- och nedgångar resultera i känslomässigt beroendeDet är viktigt att veta att en person som är överdrivet fäst vid sin partner till slut kan drabbas av låg självkänsla. Det är väldigt vanligt och leder ofta till emotionell instabilitet.

  • Det kommer finnas stunder när du intalar dig själv att du älskar din partner och andra i ditt liv, trots att du känner dig arg och frustrerad eftersom du helt enkelt är olycklig.

Dold depression

Som specialister har förklarat genomgår många idag – speciellt män – depression utan att ens få det diagnostiserat. Det är mycket svårare för dem att öppna upp sig och be om hjälp, så de lider av sina problem, sitt mörker, i tystnad.

Dold depression kan visas genom följande symptom:

  • Emotionell instabilitet
  • Dåligt humör
  • Apati
  • Trötthet
  • Negativa tankar

Daglig stress

Det är utan tvekan den vanligaste orsaken till emotionell instabilitet. Extern press och sättet du hanterar stressiga situationer påverkar definitivt ditt humör. Det kommer finnas dagar när du kan hantera allt, men det kommer även finnas stunder när allt bara är för mycket.

sjofungfru

 

Hormonförändringar

Premenstruellt syndrom leder vanligtvis till emotionella skift. Vi bör dock nämna att dessa humörsvängningar bara drabbar 10% av kvinnor intensivt.

Genetik

Vi har mycket mer information om hjärnkemin än vi brukade, och det har visat sig att genetik kan spela en viktig roll i utvecklingen av emotionell instabilitet.

  • Forskare har upptäckt ändringar i nivåerna av vissa neurotransmittorer, såsom serotonin, som är involverade i regleringen av ditt humör och dina känslor.
  • I dessa fall, när din emotionella instabilitet är så intensiv att den påverkar din livskvalitet, är det viktigt att du får rätt behandling.
depression

Hur man hanterar emotionell instabilitet

Först och främst måste du förstå att alla har bra och dåliga dagar. Det är dessutom helt normalt att under dagen uppleva dalar i humöret som du snart återhämtar dig från. Människor är inte robotar. Vi är känslomässiga varelser som reagerar på stimulans på olika sätt beroende på sammanhanget.

Det kommer finnas dagar när du är mer oroad, mer sårbar, och andra gånger när du är oväntat motiverad och förmögen att tackla allt. Din hjärna kommer alltid försöka skydda dig under dessa akuta situationer, så försök att implementera följande strategier:

 
  • Slappna av i sinnet, blockera ut negativitet och få lite träning. Gå ut och vandra, cykla en bit, måla, gå på stranden eller i skogen…
  • Prata med dig själv. Ta hand om dina behov och förstå vad som har ett grepp om ditt sinne.
  • Öppna upp dig för någon som förstår dig. Förklara hur du känner och dela en stund av avslappning med den personen. Du kommer märka att det är renande

Eldar, E., & Niv, Y. (2015). Interaction between emotional state and learning underlies mood instability. Nature Communications. https://doi.org/10.1038/ncomms14149

Hare, T. A., Tottenham, N., Galvan, A., Voss, H. U., Glover, G. H., & Casey, B. J. (2008). Biological Substrates of Emotional Reactivity and Regulation in Adolescence During an Emotional Go-Nogo Task. Biological Psychiatry. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2008.03.015

Solhan, M. B., Trull, T. J., Jahng, S., & Wood, P. K. (2009). Clinical Assessment of Affective Instability: Comparing EMA Indices, Questionnaire Reports, and Retrospective Recall. Psychological Assessment. https://doi.org/10.1037/a0016869