Egenskaper och orsaker till en läckande tarm

Det finns många orsaker till läckande tarm , men många av dem är relaterade till allmänt ohälsosamma vanor. Dålig kost och stress är två faktorer som kan leda till denna störning.
Egenskaper och orsaker till en läckande tarm
Marta Guzmán

Skriven och verifierad av nutritionist Marta Guzmán.

Senaste uppdateringen: 09 augusti, 2022

Äter du ofta hårt bearbetade livsmedel, mediciner och andra läkemedel? Var försiktig eftersom dessa kan orsaka läckande tarm. Symptomen visar sig i huden och magen, och kan orsaka psykiska störningar och autoimmuna sjukdomar.

Läs vidare för att lära dig mer om orsakerna till läckande tarm.

Vad orsakar läckande tarm?

Tarm av papper

Läckande tarm är en sjukdom som börjar i matsmältningskanalen, men den drabbar även många andra system. Tillståndet uppstår när det finns en skada på enterocyterna eller proteinerna som binder dem samman. När detta händer ökar sannolikheten för att något av innehållet i tarmens lumen (inuti tarmen) läcker ut i blodomloppet eller lymfsystemet.

Det är inte stora bitar mat som läcker ut, utan en kombination av flera olika element:

  • Dåligt smält protein
  • Bakterier eller bakteriefragment
  • En mängd olika gifter eller avfall som du vanligtvis utsöndrar med din avföring

Dessa ämnen bör inte passera tarmbarriären eftersom kroppen reagerar genom att aktivera immunförsvaret som ett skydd mot nya “inkräktare”. Responsen är sådan att kroppen kan göra misstag och till och med attackera sina egna celler om detta pågår under lång tid.

Flera studier har visat hur dessa autoimmuna attacker spelar en roll i utvecklingen av sjukdomar som bland annat Hashimotos tyreoidit och diabetes typ 1. Den överdrivna aktiveringen av immunförsvaret leder till inflammation i hela kroppen. Inflammationen påverkar inte bara själva tarmen utan även andra organ och vävnader, som skelettsystemet, njurarna, bukspottkörteln, levern och hjärnan.

Om du lider av läckande tarm kommer du inte nödvändigtvis bara att drabbas av tarmsymtom, utan det kan också yttra sig som:

  • Migrän
  • Dysmenorré
  • Hudproblem som eksem och psoriasis
  • Psykologiska störningar som depression
  • Autoimmuna sjukdomar som påverkar sköldkörteln eller lederna

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: 4 smoothies för att stärka tarmfloran och förstoppning

Faktorer som orsakar läckande tarm

Följande kan framkalla läckande tarm:

  • En kost baserad på snabbmat och hel- och halvfabrikat
  • Vete kan utlösa vissa autoimmuna sjukdomar
  • Faktorer som påverkar regenereringen av epitelet, som stress och hormonell obalans
  • Läkemedel som förstör mikrobiotan eller påverkar integriteten av epitelet, bland annat antibiotika, icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel och antacida

Hur återställer man en läckande tarm?

illustration av tarmmikrobiota

Vi lär oss mer och mer om mikrobiotan hela tiden, och vi kan därmed använda denna kunskap för att förbättra vår tarmhälsa.

1. Undvik allt som orsakar inflammation i tarmen

Det betyder att man bör undvika:

  • En kost rik på ultraprocessad mat, raffinerade kolhydrater, enkla sockerarter och industriella bakverk.
  • Mediciner som antibiotika och antiinflammatoriska läkemedel
  • En kost med ett lågt innehåll av jäsbara fibrer
  • Toxiner i kosten
  • Kronisk stress

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Antibiotika verkar försämra försvaret mot influensa

2. Ta hand om tarmmikrobiotan

Tarmen hos människor innehåller lika många bakterier som det finns celler i hela kroppen. Med mer än 400 olika arter av bakterier har vi bara börjat förstå mikrobiotans roll för vår hälsa. Den främjar bland annat normal mag- och tarmfunktion, ger skydd mot infektioner, reglerar ämnesomsättningen och stärker immunförsvaret.

För att ta hand om tarmmikrobiotan bör du:

  • Eliminera mat som är rik på toxiner från din kost
  • Maximera matsmältningskapaciteten genom att äta när du är hungrig och lämna ett utrymme mellan måltiderna så att magsaften kan fungera som vanligt
  • Ät fermenterbara fibrer som resistent stärkelse, pektiner och fruktaner
  • Ät fermenterade livsmedel som yoghurt, kefir, surkål, kimchi och andra högkvalitativa probiotika
  • Behandla närvaron av tarmpatogener, som tarmparasiter

3. Att reglera surheten i magen hjälper till att kontrollera läckande tarm

Magsyra är ett grundläggande krav för en hälsosam matsmältning. Nedbrytningen och absorptionen av näringsämnen sker med optimal hastighet och effektivitet inom ett smalt surhetsintervall. De normala kemiska reaktionerna som krävs för att ta upp näringsämnen lider om det inte finns tillräckligt med magsyra.

Låga nivåer av magsyra försämrar också matsmältningen av kolhydrater, och om pH-nivån i magen är för hög kommer enzymerna i bukspottkörteln inte att utsöndras, vilket leder till att kolhydrater inte bryts ner ordentligt.

Dessutom leder dessa osmälta kolhydrater till bakteriell överväxt i tunntarmen. Det kan också leda till ökad gasproduktion och obehag under matsmältningen.

Kom ihåg detta om tarmhälsa

Det finns olika orsaker till varför  man kan få en läckande tarm, men många är kopplade till en ohälsosam livsstil. Du har därför tagit ett stort steg för att förbättra din tarmhälsa om du förbättrar din kost, undviker gifter och kontrollerar stress.

Prata med en nutritionist om du är osäker på hur din kost påverkar dig eller om du vill börja äta en mer hälsosam kost. Han eller hon kan ge dig råd om vad som är bäst för dina tarmar och för din kost i allmänhet.

Detta kanske intresserar dig
Läckande tarm: 8 symtom du inte bör ignorera
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Läckande tarm: 8 symtom du inte bör ignorera

Läckande tarm är ett tillstånd som utvecklas när utrymmen öppnas mellan celler i membranet som täcker tarmväggen. Här är symtom du måste vara uppmä...



  • de Punder, K., & Pruimboom, L. (2013). The dietary intake of wheat and other cereal grains and their role in inflammation. Nutrients, 5(3), 771–787. doi:10.3390/nu5030771
  • Miller AH, Raison CL. The role of inflammation in depression: from evolutionary imperative to modern treatment target. Nat Rev Immunol. 2016;16(1):22–34.
  • Tlaskalova-Hogenova H, Stepankova R, Hudcovic T, Tuckova L, Cukrowska B, Lodinova-Zadnikova R, et al. Commensal bacteria (normal microflora), mucosal immunity and chronic inflammatory and autoimmune diseases. Immunol Lett. 2004;93(2-3):97–108.
  • Hooper L V., Littman DR, Macpherson  a. J. Interactions Between the Microbiota and the Immune System. Science (80- ). 2012;336(6086):1268–73.