Divertikulit och divertikulos: Diagnos och behandling

Divertikulit visar inte några symtom förrän det är kroniskt. Det tros orsakas av utdraget dåligt näringsintag.
Divertikulos och divertikolit

Divertiklar är små fickor som sticker ut från väggarna i grovtarmen. När de blir inflammerade eller infekterade resulterar det i två olika tillstånd: divertikulit och divertikulos. Lär dig mer om dem i följande artikel.

Vad du behöver veta om divertikulit

Det inträffar när fickorna i grovtarmen blir inflammerade och fångar upp avföring. Det drabbar ofta personer över 60 år och den exakta orsaken är okänd. Man tror att det orsakas av utdraget dåligt näringsintag. Alltså brist på fibrer, allvarlig förstoppning och konsumtion av bearbetade livsmedel.

Ett av problemen med divertikulit är att det ofta inte orsakar några symtom förrän tillståndet blivit kroniskt. Om tillståndet är allvarligt kan patienter uppleva:

  • Blod i avföringen
  • Gaser eller uppsvullnad
  • Feber
  • Frossa
  • Känslighet i lägre buken
  • Illamående och kräkningar
  • Brist på aptit
  • Smärta i ländryggen

Glöm inte att läsa: För kvinnor: Förhindra hjärtattack

Fakta om divertikulos

Divertikulit

Divertikulos kan orsaka svårigheter att få bort ansamlad avföring från tarmarna.

När grovtarmen är full av avföring som inte elimineras kan det resultera i en rad olika sjukdomar. Infektionen kan spridas till andra organ, såsom bukhinnan.

Orsakerna för divertikulos inkluderar:

  • Dålig diet med giftiga substanser och irriterande ämnen.
  • Svaga tarmmuskler på grund av övervikt, förstoppning eller att inte gå på toaletten tillräckligt ofta.
  • En stillasittande livsstil, dåliga vanor och brist på träning.
  • Känslomässiga orsaker: negativitet, stress, press och ångest.

Symtomen inkluderar:

  • Förstoppning
  • Smärta i buken när man går på toaletten
  • Inflammerad mage
  • Hård avföring
  • Gaser

Divertikulos

De bästa naturliga kurerna för divertikulos och divertikulit

Utöver att ändra sina matvanor och påbörja en träningsrutin kan du dra nytta av fördelarna som Moder Natur tillhandahåller för att behandla divertikulit och divertikulos. De bästa huskurerna är:

Linfrön

Frön eller mjöl från linplantan innehåller mycket fibrer. Glöm inte att du måste mala och hydrera dem, annars kan de göra tillståndet värre.

Konsumera en tesked pulveriserat linfrön på tom mage, och ytterligare en innan du går till sängs tillsammans med en god mängd vatten.

Detta naturliga recept rekommenderas inte för gravida kvinnor eller de som lider av blodtillstånd samt tarmblockering.

Vetekli

Ytterligare en utmärkt källa till fibrer som du kan dra nytta av. Det minskar förstoppning och förbättrar kvalitén hos avföringen. Vetebröd är det bästa sättet att få i sig detta spannmål. Vissa tillsätter pulveriserad vetekli till:

  • Tårtor
  • Soppor
  • Stuvningar
  • Sallader
  • Smoothies
  • Juicer

Kamomill

Denna ört har förmågan att minska inflammation och lindra symtomen från divertikulit och divertikulos. Den kan konsumeras i form av te.

Ingredienser

Beredning

Koka dem tillsammans och låt dra i några minuter. Drick när det är tillräckligt svalt. Söta med honung, som tillför antiseptiska och antiinflammatoriska egenskaper.

Kamomill

Mynta

Denna växt innehåller många fördelaktiga egenskaper för att behandla problem med matsmältning och tarmar. Myntate efter en måltid kan minska uppsvälldhet i buken, magsmärtor och illamående.

Vi rekommenderar att dricka upp till tre koppar om dagen.

Ingredienser

  • 1 matsked myntablad
  • 200 ml vatten

Beredning

Gör ett te med myntabladen. Söta med honung eller stevia. Använd inte denna kur för mycket om du lider av reflux.

Oregano

Denna aromatiska växt har förmågan att minska infektioner i grovtarmen. Utöver att använda den i mat (det är en av de mest använda kryddorna inom gastronomi) kan du även dricka den som te.

Ingredienser

  • 1 matsked torkade eller färska blad
  • 200 ml vatten

Timjan

En utmärkt källa till fibrer som visar att det inte bara är frön som innehåller detta näringsämne. Timjan tillhandahåller även smärtstillande, kramplösande och antiinflammatoriska egenskaper.

Det är en utmärkt kur för personer med problem som divertikulit. Använd den för att smaksätta sallader, soppor, stuvningar eller såser.

Timjan

Kummin

Även känt som indiskt saffran och är den huvudsakliga ingrediensen i curry. Kummin är mycket antiinflammatoriskt. Den bör konsumeras sparsamt eftersom den ökar kroppstemperaturen och har en väldigt stark smak.

Den minskar svullnad i tarmarna som orsakas av divertikulit.

Äpplen

Denna frukt innehåller många fördelaktiga egenskaper. De innehåller både lösliga och olösliga fibrer, och håller matsmältningssystemet och tarmarna i gott skick.

De som lider av divertikulos bör äta skalade äpplen, både råa och kokta, och alltid i små bitar för lättare smältning.

Plommon

En känd kur mot förstoppning som kan ätas färska eller torkade. De tillhandahåller gott om fibrer och rekommenderas för patienter med divertikulit.

De reglerar tarmrörelserna och hjälper vattnet som finns i tarmarna att bilda mjukare avföring.

Vill du veta mer? Läs: 5 smoothies som bekämpar förstoppning

Vad bör jag undvika om jag har divertikulit eller divertikulos?

Divertikulit-eller-divertikulos

Du bör inte konsumera följande livsmedel om du lider av divertikulit eller divertikulos:

  • Fullkorn
  • Jordgubbar
  • Popcorn
  • Sesamfrön
  • Solrosfrön
  • Granatäpplen
  • Björnbär
  • Hallon
  • Kaffe
  • Choklad
  • Läsk
  • Bearbetade livsmedel
  • Raffinerat socker och mjöl