5 smoothies som bekämpar förstoppning

Kom ihåg att det mesta av fibrerna i frukter finns i deras skal, så ta för vana att inkludera fruktskal i dina ekologiska smoothies för att maximera deras hälsofördelar.
Banansmoothie

Det finns mängder av naturliga huskurer som kan hjälpa dig att bekämpa förstoppning, men ett av de enklaste och mest smakfulla sätten är att välja livsmedel som du gillar och som samtidigt främjar en normal tarmfunktion, och äta dessa varje dag.

I dagens artikel visar vi dig några läckra smoothies som du kan dricka under loppet av hela dagen för att förbättra tarmfunktionen och bekämpa förstoppning.

Smoothies är bättre än juicer

Även om både naturliga juicer och smoothies är mycket nyttiga, och ger massor av vitaminer och mineraler, bör du välja smoothies om du ska bekämpa förstoppning. Detta beror på att de innehåller fibrer från frukterna. Dessa går förlorade vid framställningen av juice.

Detta är också anledningen till att smoothies är mer mättande, och att du kan njuta av dem till frukost såväl som mellanmål. De erbjuder ett läckert och hälsosamt alternativ utan stora mängder socker eller raffinerat mjöl.

Söta med honung

Om du behöver söta dessa smoothies borde du undvika vitt socker eftersom det är giftigt för din hälsa, och istället prova ett naturligt sötningsmedel som också innehåller laxerande egenskaper: akaciahonung. Om du inte kan hitta just denna sort kan du välja någon annan typ av honung eller melass gjord på naturliga frukter eller korn.
Honung

Kefir och katrinplommon

Kefir är en typ av jäst yoghurt som kommer med alla nyttiga egenskaper hos vanlig yoghurt plus några extra fördelar. Den är mer lättsmält eftersom den innehåller mindre laktos, och den främjar goda tarmbakterier. Du kan köpa den färdigberedd i matbutiken, eller så kan du göra den själv med hjälp av fermenterad mjölk.

Katrinplommon är rika på kalcium och utmärkta för att förebygga benskörhet. De innehåller massor av fibrer och har varit välkända i århundraden som ett av de bästa livsmedlen mot förstoppning. Om möjligt bör du blötlägga dem i vatten kvällen innan.
Chiasmoothie

Havre och dadlar

Till skillnad från rismjölk, som kan orsaka förstoppning hos vissa personer, är havremjölk rik på en sorts fiber som främjar sunda tarmrörelser. För denna smoothie kan du använda en havrebaserad mjölk eller en matsked havremjöl som har blötlagts i vatten i några timmar.

Dadlar, liksom de flesta torkade frukter, innehåller en hel del fiber och ger massor av energi, så de är ett utmärkt val för din morgonsmoothie.

Havre ger en krämig konsistens medan dadlar bidrar med sötma.

Äpple och kiwi

Äpplen kan användas för att bekämpa både förstoppning och diarré. Hemligheten ligger i skalet, som innehåller det mesta av fruktens fiber. Men om du ska använda skalet bör du se till att välja ekologiska äpplen fria från bekämpningsmedel.

Du kan tillsätta äpplet som det är i denna smoothie eller värma det ett tag, vilket gör att du får ut mer av dess smak.

Kiwifrukter äts traditionellt på fastande mage för maximal laxerande effekt.

Yoghurt och fikon

Om du inte kan hitta kefir är yoghurt ett bra alternativ, även om det inte innehåller lika många bra enzymer. Du bör försöka hitta en yoghurt som är så naturlig som möjligt, utan tillsatta sötningsmedel, socker eller artificiella färger och smaker.

Fikon, antingen färska eller torkade, är rika på fiber och bidrar med naturlig sötma till denna läckra smoothie.
Banansmoothie

Hasselnötter och linfrön

Slutligen bör vi lyfta fram de nötter och frön som innehåller massor av fibrer och som kan konsumeras tillsammans med din föredragna växtbaserade mjölk.

Hasselnötter bidrar också till att reglera blodsockernivåerna. I vissa hälsokostbutiker hittar du hasselnötsmjölk, som har en utmärkt smak och som med fördel kan kombineras med lite kakaopulver.

Linfrön bör läggas i blöt i vatten över natten. Detta vatten kan du också tillsätta till din smoothie. Du bör tillsätta en näve nötter och en tesked linfrön per smoothie.