Din kroniska ryggsmärta: orsaker och behandlingar

januari 6, 2019
Vi associerar det vanligtvis med dålig hållning, men smärta i ländryggen har många möjliga orsaker som du bör ta hänsyn till om du vill fixa problemet innan det blir värre.

Kronisk smärta i ländryggen är vanligt bland både män och kvinnor och blir allt vanligare i alla åldrar, även yngre. Upptäck vad som kan orsaka din kroniska ryggsmärta såväl som behandlingar och naturliga kurer som kan behandla smärtan.

Vad är ländryggen?

Din ländrygg är den nedre delen av ryggen vid basen av ryggraden, eller korsbenet. Den har en naturlig kurva som kallas för lordos om den är för extrem. Din kroniska ryggsmärta i denna region kan kopplas till problem med muskler eller ryggkotor.

Det kan även vara en reflektion av att vissa organ inte fungerar som de ska, såsom njurarna eller tarmarna. Dålig hållning kan ibland vara en orsak till smärtan, men andra gånger är det känslomässiga problem som är den avgörande faktorn.

Kvinna hos kiropraktor

1. Njurproblem

Om du vill veta om din kroniska ryggsmärta är kopplad till njurarna ska du lägga handflatorna på korsryggen. Området där tummarna hamnar markerar i runda slängar var njurarna sitter. Om du trycker och det gör ont kanske du behöver en naturlig behandling för att minska inflammationen i njurarna.

  • Du kan prova en lökbuljong eller ett te gjort på maskros och kardborre i några dagar tills smärtan i ländryggen minskar.

2. Känslighet för kyla och fukt

Vissa är på grund av metaboliska åkommor eller andra anledningar väldigt känsliga för kyla och fukt, speciellt plötsliga förändringar. Din ländrygg är en av delarna av kroppen som är känsligast för faktorer såsom dessa, såväl som dina leder.

  • Skydda området genom att slå in det i ull. Det är perfekt för att isolera dig från temperaturer samtidigt som smärtan lindras och du mår bättre.

3. Dålig hållning kan vara orsaken till din kroniska ryggsmärta

Om du tittar på modeller kommer du märka att de brukar svanka ganska mycket med ryggen, vilket skjuter ut deras ländrygg på ett onaturligt sätt.

Denna dåliga hållning är anledningen till att många får ont, och är kanske även anledningen till din kroniska ryggsmärta. Det är vanligt bland både vuxna och unga, och är även något som gravida upplever på grund av vikten från magen.

  • För att fixa dålig hållning ska du ägna dig åt övningar som lär kroppen att anta en bättre hållning och som stretchar ryggraden.
Gravid med ryggvärk

4. Tarmproblem

Tarmproblem såsom förstoppning, diarré eller båda kan dyka upp i ländryggsområdet.

Du kan använda naturliga mediciner för att ta tag i det:

  • Förstoppning: chiafrön och linfrön, probiotiska tillskott, råa och fiberrika grönsaker och frukter samt gott om vatten mellan måltider.
  • Diarré: grönt te, vitt ris, koltillskott och probiotika.
  • Alternerande mellan de två: kudzuböna och chiafrön.

5. Känslomässiga problem

Känslomässiga problem kan direkt påverka din ländrygg. Specifikt talat är ländryggen ofta kopplat till dina rädslor, speciellt finansiella svårigheter. För att behandla smärtan ur detta perspektiv ska du träffa en professionell terapeut som kan ge dig skräddarsydd behandling baserat på Bachblommor, örtmedicin, etc.

Ont i ryggen

6. Skada

Avslutningsvis kan en trolig anledning till din kroniska ryggsmärta vara en skada från träning, olyckor eller dåliga rörelser. Dessa skador bör alltid behandlas ordentligt och direkt.

Utöver att träffa en läkare och genomgå tester kan du även ta tillskott för att snabba upp läkningen:

Direkt efter skadan bör du applicera is för att lugna inflammationen. Senare är det mer effektivt att applicera lokal värme med en dyna, varmvattenflaska eller lotion.

  • Chen, K. Y., Shaparin, N., & Gritsenko, K. (2017). Low back pain. In Pain Medicine: An Essential Review. https://doi.org/10.1007/978-3-319-43133-8_121
  • Maher, C., Underwood, M., & Buchbinder, R. (2017). Non-specific low back pain. The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)30970-9
  • Cline, D. (2008). Chronic low-back pain. In Emergency Department Analgesia: An Evidence-Based Guide. https://doi.org/10.1017/CBO9780511544835.024