Det kryper i lederna: orsaker och naturliga behandlingar

maj 18, 2019
Att det kryper i lederna är vanligt och oftast övergående, och det finns många olika orsaker. Det kan dock bli kroniskt. Vi berättar vad orsakerna kan vara och ger dig förslag på hur du kan förebygga ledproblem.

När det kryper i lederna kan det kännas oroväckande. Vissa människor som upplever det ofta har det när de vaknar på morgonen. Men det finns andra som har det kontinuerligt. Ibland har den krypande känslan inte med att göra att leden somnar på grund av dålig hållning. Faktum är att det finns andra möjliga orsaker.

Vad är leder?

En led är ett område där två eller fler skelettben, alltså ben eller brosk, möts. De ger din kropp rörlighet. Enkelt förklarat får de dina armar, ben och rygg att böja och vrida sig. Mellan benen som leden består av finns det ett flexibelt, elastiskt material; ledbrosk. Brosk motverkar friktion mellan benen och fungerar som en barriär eller kudde. 

Leden är omgiven av en ledkapsel som stöder uppbyggnaden. Det i sin tur stöds av ledband som hindrar dina leder från att lätt bli skadade.

Varför det kryper i lederna

ont i armbågen

Det finns en mängd sjukdomar och problem som kan påverka dina leder. En av de första symtomen är att det kryper i lederna. Det kan inträffa i händerna, fötterna, armarna och benen. Ibland kommer och går symtomen utan uppenbar anledning. I de fallen har din kropp förmodligen löst problemet själv. Men om du har kroniskt krypande leder en längre tid bör du söka läkarhjälp.

Sjukdomar och hälsotillstånd som kan göra att det kryper i lederna

De vanligaste är:

Reumatoid artrit

smärta i knäna

  • Reumatoid artrit är en inflammation av leden. Den kan påverka flera olika leder. Det är vanligast i fingrar, armar och knän.
  • Det börjar oftast mellan 30-60 års ålder och är vanligare bland kvinnor än män. Etnisk bakgrund eller var man bor har ingen betydelse.
  • Personer med reumatoid artrit har nedsatt rörlighet. Efter krypandet kommer en värre smärta.
  • Det inträffar när kalk ansamlas i leden. Sedan kommer krypande leder och försvagat brosk, vilket gradvis bryts ner och får smärtan att bli värre.
  • Vi ser det oftast i handleder, fingrar och knän. Men det kan påverka andra leder också. Sjukdomen är förknippad med artros och sköldkörtelstörningar.
  • Det är smärtsamt men förstör inte leden.

Benröta (osteomylelit)

Benröta är en infektion av benet som orsakas av bakterier eller svamp. Bakterierna når benet genom blodomloppet och om de sätter sig i benet förstör de det. De första symtomen är krypande leder, men sedan förvärras smärtan. Benröta kan behandlas med antibiotika och förekommer hos både barn och vuxna.

Systematisk lupus erythematosus (SLE)

SLE är en autoimmun sjukdom. Immunförsvaret attackerar frisk vävnad istället för att göra sitt jobb och skydda din kropp. Det kan skada olika delar av kroppen. Att det kryper i lederna är ett tecken på att skelettet eller brosk är påverkat av SLE.

Det finns inget botemedel direkt för SLE, men det kan behandlas.

Tips för att förhindra ledproblem

träning för benen

Kosten är viktig. Vissa livsmedel kan ge din kropp de näringsämnen den behöver för att förebygga ledsmärta och sjukdomarna som orsakar den.

  • Omega-3 är mycket effektivt eftersom det lindrar inflammation och saktar ner nerbrytningen av ledbrosket. Fet fisk och linfrön innehåller båda mycket omega-3. Du kan också ta det som tillskott.
  • Selleri är urindrivande och innehåller antioxidanter. Det rekommenderas om du vill rena och återföra mineraler till kroppen. Det är ett måste i kosten, som i sallader, smoothies eller teer.
  • Nässlor är renande och kan hjälpa till med symtomen från reumatism. Det kan intas eller appliceras på leden som en blandning av krossade örter i alkohol.
  • Ingefära är kraftigt antiinflammatoriskt och smärtstillande. Du kan ta det som te eller tillsätta riven ingefära till annan mat.

Att äta en hälsosam kost är alltid bra för att förebygga sjukdom. Kom dock ihåg att endast en läkare kan ställa diagnosen krypande leder. Därför rekommenderar vi att uppsöka läkare om dina symtom kvarstår.

Therkleson, T. (2012). The effect of ginger therapy on symptoms of osteoarthritis: An open pilot study. Arthritis and Rheumatism. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1002/art.37735

Goldberg, R. J., & Katz, J. (2007). A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain. Pain. https://doi.org/10.1016/j.pain.2007.01.020

Grossman, J. M. (2009). Lupus arthritis. Best Practice and Research: Clinical Rheumatology. https://doi.org/10.1016/j.berh.2009.04.003