De bästa kurerna för att lindra gastrit

november 24, 2017
Även om varje kropp reagerar annorlunda på olika livsmedel måste du undvika friterad mat såväl som tobak och alkohol om du lider av gastrit, så att tillståndet inte förvärras.

Gastrit är väldigt vanligt idag. Det beror mycket på att den moderna kosten ofta inflammerar magslemhinnan. Därför är det viktigare än någonsin att veta hur man kan lindra gastrit. Åkomman kommer vanligtvis med matsmältningssmärtor. De kan vara allvarliga eller lindriga, men hur som helst påverkar de din kost och livsstil. I den här artikeln ska vi därför lista effektiva kurer som kan hjälpa dig att lindra gastrit naturligt.

Lindra gastrit med kostförändringar

Mjöl i skål

För att förebygga och läka gastrit måste du ha en balanserad kost och även en strikt diet. Om du inte har det kommer du märka av konsekvenserna nästan omedelbart.

Även om det finns olika styrkor av gastrit rekommenderar vi följande för alla:

  • Gör dig av med dåliga vanor som till exempel tobak och alkohol.
  • Ät inte korv eller stekt mat.
  • Minska mängden raffinerat mjöl och socker du äter.
  • Minska ditt intag av kaffe och också te så mycket som möjligt.
  • Kontrollera dina portionsstorlekar. Se till att inte äta för mycket. Det är bättre att äta flera små måltider under dagen.
  • Se upp med kryddstark mat.
  • Kontrollera din stress och nervositet. De kan förvärra gastrit.
  • Drick och ät inte saker som är för varma eller kalla.
  • Tugga all din mat ordentligt.

Naturliga kurer som hjälper dig att lindra gastrit

Livsmedel som är rika på flavonoider

All inflammation är kopplad till ett överflöd av surhet i kroppen. Därför bör du äta mer grönsaksbaserad mat; dessa bör vara färska och ha stor alkaliserande kraft.

Vi rekommenderar framförallt mat som är rik på flavonoider. Dessa är de huvudsakliga antioxidanterna som ger färg till följande:

  • Röda frukter
  • Vindruvor
  • Rödbetor
  • Morötter
  • Gurka
  • Sallad
  • Spenat
  • Selleri
  • Rovor

Nio dagar av potatis och olja

Potatis och olja

Ett gammalt recept som mor- och farmödrar förmodligen känner till är en lösning för många matsmältningsproblem, inklusive sådana som orsakar smärta och obehag varje gång du äter.

Kuren består av att dricka en kombination av följande ingredienser i nio dagar:

Blanda de två ingredienserna väl och drick på morgonen minst en halvtimme innan frukost. Du kan upprepa det varje morgon för att lindra gastrit. Om du gör din egen potatissaft är det viktigt att se till att potatisen inte har knoppar eller andra ovanjordiska utväxter, eftersom dessa kan vara giftiga.

Om du inte har en mixer kan du riva potatisen och lägga den i en kökshandduk. Sedan är det bara att pressa ut saften.

Lindra gastrit med tre grönsaker

Skivad morot

Den här kuren är bra att göra ibland i förebyggande syfte. Den är också bra som lindring när du redan lider av gastrit.

I tre dagar ska du bara äta följande:

  • Potatis
  • Kål
  • Morot

Du kan även inkludera äpplen i kosten under denna korta period. Du kan äta dem på olika sätt, men inte stekta. Dessa sätt inkluderar: kokta, ugnsbakade, råa eller mixade. Du kan göra en dressing med olivolja och en nypa salt.

Äppel- och morotsjuice

Den här goda, hemgjorda juicen baseras på äpplen och morötter. Många dricker den eftersom de gillar kombinationen av söta smaker. Juicen har en lugnande och också läkande effekt på din magslemhinna. Tack vare det är den utmärkt att dricka varje dag på morgonen eller innan måltider.

Olja och citron

När du stiger upp på morgonen finns det en behandling du borde prova: ta en matsked extra jungfruolivolja med några droppar citronsaft. Det ger dig flera goda hälsofördelar, såsom:

Kåljuice

Juice på kål kan lindra gastrit

Kåljuice är precis som potatisjuice ett kraftfullt, naturligt alkaliserande medel. Juicen balanserar surheten som orsakar gastrit utan att påverka magsafterna. Dessa bör alltid förbli sura för matsmältningens skull.

Du kan ta lite kåljuice genom att först blanda med vatten. Det bör alltid göras på tom mage och runt tio minuter innan varje måltid. Kuren lindrar dina smärtor och läker också magslemhinnan.

Huvudbild från © wikiHow.com

Bujanda, L. (2000). The effects of alcohol consumption upon the gastrointestinal tract. American Journal of Gastroenterology. https://doi.org/10.1016/S0002-9270(00)02140-7

Kim, S. H., Park, J. G., Sung, G. H., Yang, S., Yang, W. S., Kim, E., … Cho, J. Y. (2015). Kaempferol, a dietary flavonoid, ameliorates acute inflammatory and nociceptive symptoms in gastritis, pancreatitis, and abdominal pain. Molecular Nutrition and Food Research. https://doi.org/10.1002/mnfr.201400820

Ilnitskii, A. P., & Iurchenko, V. A. (1993). [Effect of fruit and vegetable juices on the changes in the production of carcinogenic N-nitroso compounds in human gastric juice]. Voprosy Pitaniia.

Rodríguez-Gutiérrez, G., & Fernández-Bolaños, J. (2010). Olive oil and by-products: Mainly components and compounds, effect on health. In Olive Oil and Health.

Hong, Y. J., Kim, S. Y., Han, J., Lim, Y. I., & Park, K. Y. (2013). Inhibitory effects of cabbage juice and cabbage-mixed juice on the growth of AGS human gastric cancer cells and on HCl-ethanol induced gastritis in rats. Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.3746/jkfn.2013.42.5.682