De bästa fröna för att behandla migrän

Utöver att lägga till specifika frön i vår diet, som sesamfrön, för att minska migrän är det även viktigt att du undviker livsmedel som kan orsaka migrän, till exempel snabbmat.
chiafrön

Vi vet redan att upprätthålla en förebyggande diet är en viktig del i att minska mängden migrän du upplever. Att ha koll på din diet och inkludera nyttiga livsmedel kommer göra att du mår mycket bättre. Vill du till exempel veta hur naturliga frön kan hjälpa dig på denna front? Lär dig mer om de bästa fröna för att behandla migrän i artikeln nedan!

1. Migrän och näring

Typer av ost

En av de bevisade orsakerna till migrän är sättet som kroppen reagerar på vissa substanser i olika livsmedel. Stress och till och med genetik kan bestämma huruvida du kommer drabbas av detta tillstånd. Vissa livsmedel kan agera som gifter (antigener) i våra kroppar, vilket får vasodilaterande substanser (som vidgar blodkärlen) att syntetisera, vilket i sin tur får våra hjärnartärer att svälla. Det är detta som orsakar smärtan och lidandet från migrän.

Du bör även veta att du kan lida av migrän även om du tar medicinering och har koll på din diet. Varför? Viss stimulering kan agera som utlösande faktorer. Stress, menstruation, att hoppa över frukosten, att sova dåligt eller till och med fysisk ansträngning kan leda till migrän. Det bästa är att föra en dagbok över dina reaktioner på olika situationer så att du kan kontrollera dem i framtiden. Ibland kan till och med en stark parfym få dig att uppleva migrän, så håll alla dessa faktorer i åtanke. Här följer en lista på vad du definitivt bör undvika:

  • Så kallade biogena aminer: Aminer är ämnen som histamin och tyramin, och finns i massor av livsmedel, inklusive ost, choklad, vin, öl och fiskkonserver.
  • Tillsatser: Vet du vad natriumglutamat är? Det är känt som den femte smaken, men i verkligheten är det en komponent som på konstgjord väg läggs till i livsmedel för att ge dem en starkare smak, och därigenom blir de godare att äta. Vilka livsmedel kommer med denna tillsats? Pizza, hamburgare, godis, bakverk och framförallt kinesisk mat. Du bör även veta att tomater och parmesanost naturligt innehåller natriumglutamat.
  • Andra livsmedel att ha i åtanke: Andra mindre nyttiga livsmedel inkluderar tonfisk på burk, sardiner, ansjovis, korv, lever, rött kött, surkål, soja, äggplanta, tomater, rött vin, vitt vin, öl, öljäst och väldigt mogen frukt.

2. Fördelar med frön för att kontrollera migrän

Solrosfrön

Solrosfrön

Dessa frön är utmärkta för alla som lider av migrän. Kom ihåg att du endast bör äta saltfria solrosfrön. Det bästa är att äta en näve om dagen, eller runt två matskedar. Vill du veta mer om fördelarna hos dessa frön?

  • Vitamin E: Dess rika bas av antioxidanter kommer hjälpa dig kropp att försvara sig mot gifter och skadliga ämnen som kan orsaka intern svullnad. Det renar din kropp, skyddar ditt immunsystem och gör dina cellfibrer mer elastiska, vilket kan hjälpa dig att förebygga sammandragningen av kranialnerver.
  • Fettsyror: Dessa är en utmärkt källa för energi som hjälper dig att hålla migränen borta. Denna typ av fett är även viktig för bildandet av vissa hormoner i kroppen som måste hålla sig starka, samtidigt som dina kolesterol- och triglyceridnivåer hindras från att höjas.
  • Magnesium: Du känner förmodligen redan till fördelarna hos magnesium när det kommer till att förebygga migrän. Det förbättrar muskel- och nervcellstoningen genom att stimulera sändningen av nervimpulser, vilket får musklerna att slappna av. Det förbättrar även benhälsan och stärker det kardiovaskulära systemet, vilket hjälper kroppen att förhindra svullnad av kranialnerver. Helt fantastiskt!

Linfrön

Linfrön för viktnedgång

Linfrön är utmärkta när du försöker gå ned i vikt eftersom de håller ditt kolesterol och dina blodsockernivåer nere. Visste du dock att de även är utmärkta för att behandla migrän? Prova att lägga till dem i en sallad för att se hur bra du mår av dem. Du bör konsumera runt två matskedar om dagen.

  • Rika på fettsyror: Som vi nämnde ovan är fettsyror som omega-3 och omega-6 fantastiska för att lindra migrän. Linfrön består av fleromättat omega-3 (75%) och omega-6 (25%).
  • Vitamin E: Återigen är dessa frön en utmärkt källa för vitamin E, som är perfekt för din hälsa och en stor bidragande faktor för att förebygga migrän. Försök konsumera runt två matskedar per dag.
  • Mineraler som kan behandla migrän: Magnesium, kalcium, kalium, mangan, silikon…
  • Rika på enzymer som hjälper matsmältningen.

Chiafrön

Chiafrösmoothie

Chiafrön är ett av de bästa superlivsmedlen som finns. Många atleter brukar äta chiafrön, och så även personer som behöver näringstillskott eller helt enkelt vill gå ned i vikt. Ta en titt på deras fördelar:

  • Naturlig källa för mineraler: Höga nivåer av kalcium, magnesium och zink – samtliga mäktiga bundsförvanter i kampen mot migrän. De tillhandahåller dig även med grundläggande näringsämnen för att bibehålla god hälsa.
  • Naturlig källa för omega-3-fettsyror: Återigen bjuder chia på ett ämne som är vitalt för att förebygga migrän. Det förbättrar även din hjärthälsa och dina kolesterolnivåer, så du bör alltid försöka konsumera en god mängd av denna typ av fett.

Sesamfrön

Sesamfrön

Har du provat sesamfrön? Detta utsökta frö passar perfekt till en rad olika rätter, desserter och hemgjorda bröd. Du kan även konsumera dem som de är – runt två matskedar per dag är bra. Men hur hjälper detta livsmedel personer med migrän?

  • Höga magnesiumnivåer: De höga halterna av magnesium i sesamfrön kan hjälpa till att förebygga blodkärlsspasmer, vilket leder till migrän. Många konsumerar faktiskt sesamfrön regelbundet för att förebygga huvudvärk, yrsel och migrän.

För att sammanfatta kan vi säga att du bör välja olika typer av frön varje dag för att komplettera din diet. Runt två matskedar per dag kommer göra underverk för din hälsa.