De bästa fröna för att behandla migrän

Utöver att lägga till specifika frön i vår diet, som sesamfrön, för att minska migrän är det även viktigt att du undviker livsmedel som kan orsaka migrän, till exempel snabbmat.
chiafrön

Vi vet redan att upprätthålla en förebyggande diet är en viktig del i att minska mängden migrän du upplever. Att ha koll på din diet och inkludera nyttiga livsmedel kommer göra att du mår mycket bättre. Vill du till exempel veta hur naturliga frön kan hjälpa dig på denna front? Lär dig mer om de bästa fröna för att behandla migrän i artikeln nedan!

1. Migrän och näring

Typer av ost

En av de bevisade orsakerna till migrän är sättet som kroppen reagerar på vissa substanser i olika livsmedel. Stress och till och med genetik kan bestämma huruvida du kommer drabbas av detta tillstånd. Vissa livsmedel kan agera som gifter (antigener) i våra kroppar, vilket får vasodilaterande substanser (som vidgar blodkärlen) att syntetisera, vilket i sin tur får våra hjärnartärer att svälla. Det är detta som orsakar smärtan och lidandet från migrän.

Du bör även veta att du kan lida av migrän även om du tar medicinering och har koll på din diet. Varför? Viss stimulering kan agera som utlösande faktorer. Solrosfrön

Dessa frön är utmärkta för alla som lider av migrän. Kom ihåg att du endast bör äta saltfria solrosfrön. Det bästa är att äta en näve om dagen, eller runt två matskedar. Vill du veta mer om fördelarna hos dessa frön?

  • Vitamin E: Dess rika bas av antioxidanter kommer hjälpa dig kropp att försvara sig mot gifter och skadliga ämnen som kan orsaka intern svullnad. Det renar din kropp, skyddar ditt immunsystem och gör dina cellfibrer mer elastiska, vilket kan hjälpa dig att förebygga sammandragningen av kranialnerver.
  • Fettsyror: Dessa är en utmärkt källa för energi som hjälper dig att hålla migränen borta. Denna typ av fett är även viktig för bildandet av vissa hormoner i kroppen som måste hålla sig starka, samtidigt som dina kolesterol- och triglyceridnivåer hindras från att höjas.
  • Magnesium: Du känner förmodligen redan till fördelarna hos magnesium när det kommer till att förebygga migrän. Det förbättrar muskel- och nervcellstoningen genom att stimulera sändningen av nervimpulser, vilket får musklerna att slappna av. Det förbättrar även benhälsan och stärker det kardiovaskulära systemet, vilket hjälper kroppen att förhindra svullnad av kranialnerver. Helt fantastiskt!

Linfrön

Chiafrösmoothie

Chiafrön är ett av de bästa superlivsmedlen som finns. Många atleter brukar äta chiafrön, och så även personer som behöver näringstillskott eller helt enkelt vill gå ned i vikt. Ta en titt på deras fördelar:

  • Naturlig källa för mineraler: Höga nivåer av kalcium, magnesium och zink – samtliga mäktiga bundsförvanter i kampen mot migrän. De tillhandahåller dig även med grundläggande näringsämnen för att bibehålla god hälsa.
  • Naturlig källa för omega-3-fettsyror: Återigen bjuder chia på ett ämne som är vitalt för att förebygga migrän. Det förbättrar även din hjärthälsa och dina kolesterolnivåer, så du bör alltid försöka konsumera en god mängd av denna typ av fett.

Sesamfrön

Sesamfrön

Har du provat sesamfrön? Detta utsökta frö passar perfekt till en rad olika rätter, desserter och hemgjorda bröd. Du kan även konsumera dem som de är – runt två matskedar per dag är bra. Men hur hjälper detta livsmedel personer med migrän?

  • Höga magnesiumnivåer: De höga halterna av magnesium i sesamfrön kan hjälpa till att förebygga blodkärlsspasmer, vilket leder till migrän. Många konsumerar faktiskt sesamfrön regelbundet för att förebygga huvudvärk, yrsel och migrän.

För att sammanfatta kan vi säga att du bör välja olika typer av frön varje dag för att komplettera din diet. Runt två matskedar per dag kommer göra underverk för din hälsa.