De 10 främsta hälsofördelarna med banan

De är bra för huden, matsmältningssystemet, förbättrar humöret, bekämpar anemi och är mättande! Det finns ingen ursäkt för att inte inkludera banan i din kost.

I åratal trodde man att banan gjorde att man gick upp i vikt eftersom de innehåller mer socker och kalorier än de flesta andra frukter.

Detta dåliga rykte har dock lämnats i det förflutna eftersom man nu bevisat att banan är en källa till komplett näringsintag, tack vare näringsdensiteten, och att de kan inkluderas i alla typer av dieter.

Många äter nu regelbundet banan som en del av sin dagliga diet. De är inte bara näringsrika utan även väldigt mångsidiga och bra för att främja känslan av välmående.

Vi vill även poängtera att de är väldigt billiga att köpa och finns tillgängliga året runt. Så njut av en när som helst.

Nedan vill vi lista tio viktiga fördelar med banan.

1. Främjar matsmältningssystemet

Matsmältning

Bananer innehåller en viktig mängd fibrer som främjar tarmtömning för att bekämpa förstoppning. Att äta bananer fungerar därför som en naturlig kur mot magsår eftersom de neutraliserar magsyran och lindrar irritation.

De hjälper även till att skydda systemet mot attacker från vissa bakterier som orsakar gastrointestinala problem.

Bananens fruktooligosackarider fungerar som ett probiotiskt tillskott som ger näring åt goda bakterier i tarmarna och producerar matsmältningsenzym för bättre absorption av näringsämnen.

Se även: Varför alla bör äta mer ingefära

2. Stärker musklerna

Tack vare innehållet av kalium hjälper banan till att stärka musklerna, samtidigt som det främjar snabbare återhämtning efter ett träningspass.

3. Bekämpar trötthet

Motverka-trötthet

Att känna sig svag och trött kan behandlas genom att äta banan. Det är en naturlig återupplivare som höjer energin och ger kroppen viktiga näringsämnen.

Banan är utmärkta för de som är väldigt smala eller har åkommor som orsakar fysisk svaghet.

4. Bra för blodtrycket

Överflödigt natrium och brist på kalium i blodet är en av anledningarna till varför blodtrycksnivåer kan vara svåra att hantera. Lyckligtvis tillhandahåller banan avsevärda mängder kalium, vilket är fördelaktigt för de som lider av hypertoni.

5. Minskar risken för kardiovaskulära sjukdomar

Hjärthälsa

Att kontrollera blodtrycket är inte den enda hälsofördelen med bananer för det kardiovaskulära systemet. Bananens egenskaper hjälper också till att hålla pulsen stadig, och tack vare fiberinnehållet kan banan hjälpa till att hantera dåliga kolesterolnivåer för att förebygga förhårdning av artärerna.

6. Bananer är mättande

Istället för att orsaka viktuppgång är bananer ett utmärkt tillskott i alla dieter för viktnedgång. Detta på grund av det faktum att de är ett av de mest mättande livsmedlen, eftersom de innehåller mycket kolhydrater och fibrer.

Att äta en banan kan hålla suget borta och är ett hälsosamt sätt att dämpa hungern.

7. Bananer för vacker hud

Vitaminerna och mineralerna i bananer är bra för huden. De må vara användbara som masker, men de kan även ge huden näring från insidan och ut.

Dess antioxiderande egenskaper bekämpar cellskada och hjälper till att reparera vävnader, för att förebygga att rynkor dyker upp.

8. Bekämpar anemi

Bekämpa-anemi

De är rika på järn – ett viktigt mineral för att producera hemoglobinet i blodet, vilket är en avgörande faktor vid behandling av anemi.

9. Förbättrar humöret

Många svär att bananer är det bästa antidepressiva medlet. De är goda, har inga bieffekter och gagnar hela kroppen.

Bananer innehåller en essentiell aminosyra vid namn tryptofan, som stimulerar produktionen av serotonin i hjärnan för att förbättra humöret, vilket förebygger sömnlöshet och ökar känslan av välmående.

Vi rekommenderar att läsa: Bli av med sömnlöshet med kanel- & banante

10. Fördelen med banan för nervsystemet

Banante eller att äta en bit ger kroppen goda mängder B-vitaminer – viktiga för att lugna nervsystemet.

Avslutningsvis kan vi säga att du kan njuta av flera bananer i veckan utan rädsla för att gå upp i vikt. Det bästa sättet att äta dem är råa, antingen som de är eller i smoothies och sallader. Du kan även dra nytta av egenskaperna som finns i skalet för att bereda ett medicinskt te.

Börja äta dem redan idag för att upptäcka fördelarna med bananer för din hälsa. Och glöm inte att njuta!