8 livsmedel som hjälper till att rensa artärerna

Utöver att vara rika på vitamin C och fibrer innehåller tomater även lykopen, vilket hindrar kolesterol från att fästa sig vid artärväggarna.

Maten vi äter kan vara skillnaden mellan bra och dålig hälsa.

Antalet diagnoser för kardiovaskulära sjukdomar är på uppgång, och ännu mer alarmerande är det faktum att många av dessa nyare fall kan kopplas till vad vi äter.

Att äta mycket mättat fett, socker och kolhydrater kan direkt påverka din kardiovaskulära hälsa och cirkulation eftersom det i det korta och medellånga loppet höjer din kolesterolhalt och blockerar artärerna samt innebär en rad andra problem.

De goda nyheterna är att din kropp får alla näringsämnen den behöver för att rensa artärer och minska risken för kardiovaskulära sjukdomar när du gör goda matval.

I dagens artikel vill vi dela med oss av de åtta bästa livsmedlen för att sänka kolesterolet och rensa artärerna.

1. Vitlök

Vitlök

Vitlök är väldigt populär i hela världen tack vare sina många användningar i köket, som alla tillför den karaktäristiska smaken till dina rätter.

Men utöver det har den länge använts på grund av sitt näringsinnehåll.

Som en viktig källa till antioxidanter kan vitlök bekämpa effekterna från fria radikaler och även sänka högt kolesterol.

Den har även visat sig öka mängden bra kolesterol samtidigt som blodet blir tunnare, vilket ger bättre cirkulation och kontrollerar blodtrycket.

Se även: Vilka är varningssignalerna för högt kolesterol?

2. Olivolja

Olivolja innehåller essentiella fettsyror som hjälper till att rensa artärerna och minskar ansamling av kolesterol. Det minimerar i sin tur risken för hjärtattack.

Eftersom olivolja främst består av enkelmättade fetter är risken mindre att plack bildas på artärväggarna.

Dra nytta av detta utmärkta livsmedel genom att inkludera det i dina sallader, soppor, stuvningar och till och med genom att ta en matsked varje dag.

3. Avokado

Avokado

Den här goda och allsidiga frukten har utmärkta egenskaper för din hjärt- och kärlhälsa, tack vare sitt höga innehåll av essentiella fettsyror, vitaminer och mineraler.

Måttlig konsumtion av avokado kan ha en positiv effekt på ditt kolesterol och ger dig även de hälsosamma fetter du behöver för optimal prestationsförmåga.

4. Gurkmeja

Gurkmeja är en krydda som regelbundet används i många recept, men den har även prisats för sina många medicinska egenskaper.

Kurkumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja, är en viktig antioxidant som bekämpar de skadliga effekterna från fria radikaler och skyddar cellerna från skada.

Polyfenoler minskar även risken för hjärtattack genom att förhindra skada på artärerna från blockage.

5. Fisk

Lax

Kallvattensfisk är en av de bästa källorna till omega 3 och är viktig för att din kropp ska fungera och hålla kolesterolet nere.

Man rekommenderas äta minst två portioner fisk per vecka för att skydda hjärtat.

Denna typ av fisk inkluderar:

  • Lax
  • Tonfisk
  • Makrill
  • Forell
  • Sardiner

6. Tomater

Tomater används i grytor, såser, soppor och många andra utsökta recept, och är en utmärkt källa till näringsämnen och beståndsdelar som är viktiga för din kropp.

Deras höga innehåll av lykopen, en kraftfull antioxidant, förhindrar att kolesterol fäster sig vid dina artärväggar.

Utöver det innehåller tomater en god portion fibrer som hjälper kroppen att eliminera överflödigt fett.

De är även en källa till vitamin C, som agerar som en naturlig antioxidant och förbättrar din ämnesomsättning.

Vi rekommenderar att du läser Hur du odlar tomater hemma

7. Havre

Havregryn

Havregryn anses vara en av de mest kompletta spannmålen och är en utmärkt källa till fibrer med få kolhydrater.

Havregryn kan absorbera vatten upp till sju gånger sin egen vikt och kan minska kolesterolets förmåga att fästa sig vid dina artärer. Regelbunden konsumtion av havregryn kan därför förebygga arterioskleros och andra kardiovaskulära problem.

8. Äpplen

Att äta ett äpple om dagen kan verkligen förbättra din allmänna hälsa, framförallt när det kommer till hjärtat.

Äpplen innehåller pektin – en typ av fiber som binder sig till kolesterol och förhindrar att det fäster sig vid artärerna.

Äpplen innehåller även flavonoider, som är antioxidanter som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med upp till 50%.