Behandla fettlever med kokosolja

Visste du att kokosolja är mycket fördelaktigt för din lever? Det främjar också viktminskning och bekämpar en hel del matsmältningsproblem.
Fettlever

Kokosolja kallas ibland för ”livets olja”. Det vårdar din hälsa inifrån och ut, och även om det en gång i tiden ansågs vara en hälsorisk vet vi idag, tack vare flera studier, att många essentiella fettsyror i kokosolja bidrar till ditt totala välbefinnande.

I dagens artikel vill vi visa dig hur kokosolja kan bidra till att behandla fettlever och flera andra problem som förknippas med levern.

Kokosolja och leverns hälsa

Först av allt måste du komma ihåg att du kan köpa kokosolja från en hälsokostbutik där du kan vara säker på att den är naturligt och ekologiskt producerad.

Kokosolja har använts i århundraden i Asien och Stillahavsregionen för att behandla en rad sjukdomar och gynna huden och håret.

Idag används det över hela världen då det nu när är mer allmänt känt att det inte utgör ett hot mot hjärtat. Nu när missförståndet hör till det förflutna kan du använda kokosolja till mycket, så länge du konsumerar det med måtta.

  • Kokosolja är en typ av mättat fett som är bra för en mängd kroppsfunktioner. Det faktum att det är ett ”fett” bör inte oroa dig för som du vet behöver kroppen också essentiella fettsyror.
  • Fettsyrorna i kokosolja har medellång kedjelängd. De flesta fetter har långa kedjor som kan ha en negativ effekt på kolesterolnivåerna. Kokosolja bidrar å andra sidan till att förbättra ditt hjärta och din levers hälsa.
  • Oljan innehåller laurinsyra – en förening som hjälper till att sänka kolesterolvärdet och balansera blodtrycket.

Läs också: Frukter som förebygger och behandlar fettlever

  • Kokosolja har även ett mycket högt antioxidantinnehåll som skyddar levern från de negativa effekterna av fria radikaler samtidigt som det främjar eliminering av gifter.

Hur kan kokosolja behandla fettlever?

KokosoljaKokosolja bidrar till att minska inflammation och svullnad som vanligtvis associeras med fettlever. Något viktigt att komma ihåg är att det kan minska leverns arbetsbörda samtidigt som det bekämpar uppbyggnaden av fett. Det är otroligt effektivt.

Tack vare kokosoljans antivirala, antibakteriella och svampdödande egenskaper motverkas flera leverproblem samtidigt som du snabbar upp ämnesomsättningen.

Andra studier har visat att regelbunden konsumtion av kokosolja (högst en matsked per dag) hjälper till att förebygga leverskada från alkohol. Det läker och vårdar detta viktiga organ, vilket ger dig mer energi.

Kokosolja ger en energiboost

Kokosolja kan ge dig en energiboost när du känner dig trött. Det är något som normalt händer när du har leverproblem eller lider av omfattande trötthet.

När levern lagrar för mycket fett kan det bli ansträngande för kroppen. Men när du börjar ta en matsked kokosolja regelbundet bryter det ner en del av det lagrade fettet och omvandlar det till kolhydrater – med andra ord omvandlas det till energi.

  • Idrottare inkluderar vanligtvis kokosolja i sin kost som ett naturligt komplement i sportdrycker och smoothies.
  • Du bör också veta att kokosolja kan främja viktminskning när det ingår i en hälsosam och balanserad kost.
  • Ju mer energi kroppen har, desto snabbare blir din ämnesomsättning, vilket ger dig mer energi för att börja dagen. Det bidrar till att motivera dig att träna mer och ger dig en stark vilja att gå ner i vikt genom att upprätthålla en hälsosam diet.

Upptäck Den japanska kosten: Sund asiatisk mat för viktminskning

Kokosolja förbättrar matsmältningen

KokosoljaKokosolja kan förbättra matsmältningssystemets funktion, vilket i sin tur främjar bättre upptag av vitaminer och lösliga fetter.

Mineraler och aminosyror i kokosolja hjälper till att bekämpa många matsmältningsproblem, inklusive magsår och till och med irritabel tarm (IBS).

En annan intressant sak att notera är att mättade fetter i kokosolja har antimikrobiella egenskaper, vilket hjälper dig att eliminera eventuella bakterier, svampar och parasiter som kan orsaka matsmältningsbesvär och andra sjukdomar.

Vill du läsa mer? Söta ditt liv med kokosolja

Rekommenderat dagligt intag av kokosolja och potentiella biverkningar

  • Ungefär en matsked kokosolja på fastande mage rekommenderas (15 gram per dag). Du kan tillsätta det till dina vanliga juicer eller smoothies.
  • Den vanligaste biverkningen som kan förekomma är illamående och magbesvär. Alla upplever inte samma reaktion, så du måste vara uppmärksam på hur du mår.
  • Om du vill kan du dela upp matskeden i tre portioner på en tesked (5 gram) fördelat över dagen. Välj det alternativ som känns bäst för dig. Det viktigaste är att du är konsekvent och inte tar för mycket.

Spara