Vilket är det bästa sättet att äta ris och varför?

· mars 1, 2019
Ris har, förutom att vara det perfekta tillbehöret till en rad olika maträtter, många hälsofördelar. Att äta ris hjälper nervsystemet och hjärt- och kärlsystemet. Lär dig hur man tillagar ris på rätt sätt.

Vet du vilket som är det bästa sättet att äta ris?

Det är en av de viktigaste och vanligaste maträtterna i den internationella gastronomin, och är en utmärkt sidorätt.

Ursprunget, även om därom råder en del debatt, pekar mot de asiatiska territorierna, särskilt mot Kina. Ris är också det näst mest odlade spannmålet på planeten, efter majs.

Olika typer av ris

Det finns olika typer av ris

Mataffären har oftast ett begränsat utbud av olika rissorter, men det finns faktiskt en stor mängd olika varianter som erbjuder olika alternativ i köket. Några exempel:

Långkornigt ris

Långkornigt ris är kanske den vanligaste sorten. Det äts mycket i länder som Indien, USA och Kina.

Rundkornigt ris

Denna typ av ris, som ibland kallas ”Bomba”, är ganska populär i europeisk matlagning. Det är det perfekta riset för att göra spansk paella.

Sushiris

Detta är också ett rundkornigt ris, men just denna sort har en speciell nisch, vilket är varför det vanligen kallas just sushiris.

Snabbris

Så har vi också ett ris som förkokats och är det ris som ofta används på industriell nivå.

Fördelarna med att äta ris

Det finns många fördelar med att äta ris

Ris är ett av de viktigaste kolhydratrika livsmedlen. Kolhydrater ge kroppen det bränsle som behövs för att den ska kunna vara så produktiv som möjligt under dagen. Med andra ord är kolhydrater den energikälla som kroppen behöver för att kunna utföra aktiviteter som kräver fysisk ansträngning.

Ris innehåller också vitaminerna B3, B6 och B9. B3 hjälper kroppen att reparera DNA, liksom att rensa och avlägsna gifter från kroppen. B6 motverkar torrhet och anemi, och stärker också cellerna.

Vitamin B9 är direkt kopplad till utvecklingen av nervsystemet, och ser till att kroppen har tillräckligt med bränsle och motverkar att den blir trött. Tack vare dess sammansättning är den också fri från kolesterol.

Ett inflammationsminskande livsmedel

Vi bör helst äta oskalat ris eftersom skalet är ett diuretikum.

Personer med olika magproblem har god nytta av diuretiska livsmedel. Oskalat ris verkar lugnande för magen eftersom det är väldigt fiberrikt. Det kan hjälpa kroppen att eliminera överflödig vätska tack vare dess höga innehåll av stärkelse.

Det är en resistent stärkelse som effektivt kan hjälpa tarmfloran och tjocktarmen. Det gör att kroppen kan bränna fett snabbare.

Kokt ris är en perfekt sidorätt för tarmarna eftersom det motverkar diarré.

Att äta ris har fördelar för hjärtat

Att äta ris har fördelar för hjärtat

Det finns många olika rekommenderade livsmedel som är bra att inkludera i kostplaner som syftar till att sänka blodtrycket. Ris är en av dem.

Eftersom det är lågt på natrium kan ris hjälpa kroppen att upprätthålla god blodcirkulation och sänka blodtrycket. Det minskar även stressnivåerna, vilket är en bra hjälp för hjärtat.

Riskliolja är en av de produkter som utvinns från ris. Denna olja i oraffinerad form har antioxidativa egenskaper som stärker hjärt- och kärlsystemet.

Det har fördelar för huden

Riskliolja har också en viktig och kraftfull inverkan på huden.

Till exempel är riskliolja ett vanligt alternativ till fiskleverolja i Asien. Oljan ökar kollagenproduktionen och förhindrar tidiga rynkor. Riskliolja ger också huden ett gott skydd mot solstrålar.

Ris och cancer

Ris är bra för hjärtat

Även om det en gång verkade som en myt, stöds det idag av vetenskapliga studier: man bör tvätta riset ordentligt innan man äter det, för att undvika att få cancer.

Om man tillagar det på fel sätt kan de industriella bekämpningsmedel som används för att snabba på och öka produktionen av ris finnas kvar i riset. Resultatet är denna drabbande sjukdom.

Dess arsenikinnehåll kan leda till olika sjukdomar och besvär, vilket är varför man bör koka ris i vatten.

Hur man tillagar ris

Grundprincipen för hur man tillagar ris är enkel: två delar vatten för varje del ris.

Det är enklast att mäta mängderna med en måttsats eller ett glas.

Det finns många recept som innehåller ris, och nedan ska vi berätta hur man tillagar spenatris – en god och hälsosam maträtt.

Spenatris

Ingredienser

  • 2,5 dl ris (250 g)
  • En knippe ångad spenat (250 g)
  • 6 matskedar cream cheese (100 g)

Tillagning

Skölj först riset genom att hälla det i kastrullen och hälla på vatten. Rör om med en träsked tills vattnet blir grumligt. Häll sedan bort vattnet. Upprepa proceduren tills vattnet inte längre blir grumligt.

Tillsätt sedan dubbla mängden vatten till riset och koka upp.

Tillsätt spenat och till sist cream cheese. Rör om och tillsätt salt och peppar om du vill.