Bli av med överflödig vätska på mindre än en månad

Vissa ansamlar mer vätska än andra, medan vissa lider av vätskeretention på grund av övervikt, graviditet, värme, klimakteriet och andra faktorer. Här är några naturläkemedel som, om de följs dagligen, kommer hjälpa dig att bli av med överflödig vätska på mindre än en månad.

Juice på grapefrukt och vattenmelon

Det finns två fantastiska frukter som hjälper dig att eliminera vätskor:

  • Grapefrukt: Denna frukt är mycket effektiv för att förebygga vätskeretention. Den är också mycket användbar för de som vill rena sin kropp, ta hand om levern och gå ner i vikt eftersom grapefrukt hjälper till att lösa upp fett.
  • Vattenmelon: På grund av dess höga vatteninnehåll är den ett kraftfullt vätskedrivande medel. Över 90% av dess vikt är vatten. Den har också bara 20 kalorier per 100 gram.

Drick juice gjord på en av dessa två frukter, en till tre gånger om dagen utan att blanda dem. Om du vill söta juicen kan du göra det med lite stevia.

Du kan välja en av frukterna, eller växla mellan dem. Vi erbjuder dig dessa två alternativ eftersom man främst äter vattenmelon i varmt väder. Å andra sidan är grapefrukt lätt att hitta på vintern.  Du kan också använda eterisk grapefruktolja (se till att den är för oral användning när du köper den) om du inte kan hitta någon av de två frukterna i butiken.  Den eteriska oljan dricks varje morgon; en droppe blandad med lite honung eller olja.

vattenmelon

Lökbuljong

Du kan få tag på lök året runt. På vintern kan du verkligen njuta av soppor som värmer i kylan. Lök främjar eliminering av överflödig vätska från kroppen. Koka två eller tre lökar i en och en halv liter vatten, i en halvtimme. Drick buljongen mellan måltider eller en halvtimme innan en måltid. Du kan lägga till lite havssalt för smaken.

Fotbad

Om du lider av vätskeansamling i framförallt fötter och ben kan du också använda dig av ett fotbad med åkerfräken och rosmarin. Koka 2 matskedar av åkerfräken och 2 msk rosmarin i en liter vatten i 5 till 10 minuter. Ta bort från värmen, låt stå i 10 minuter, sila och lägg i en halv matsked salt. När vätskan är ljummen kan du blöta fötterna i 15 till 30 minuter.

åkerfräken

Kalldusch för benen

När du tar en dusch, börja med en låg temperatur och följ dessa steg med duschhuvudet:

  • Flytta den upp på utsidan av det högra benet
  • Flytta den ned på insidan av det högra benet
  • Flytta den upp på utsidan av det vänstra benet
  • När du kommer upp till ditt knä, gå över till höger ben och gå sedan tillbaka till vänster ben och fortsätt ner
  • Om du kan, gör samma sak med baksidan av benen. Du behöver inte växla vid knäna.

När du torkar dina ben, använd en grov handduk och massera huden nerifrån och upp.

Benmassage

Du kan göra en salva för benen som du kan använda efter duschen. Blanda i en gelbas som kan vara din vanliga fuktkräm, aloe gel eller vegetabilisk olja (mandel, sesam, olivolja, mm.) och tillsätt några droppar av en eller några av följande eteriska oljor:

  • Rosmarin
  • Trollhassel
  • Hästkastanj
  • Cypress

Massera försiktigt dina ben med denna blandning, nerifrån och upp, med cirkelrörelser med slutna nävar.

Sov med fötterna upp

För att förebygga dålig cirkulation i benen och överflödig vätska i fötterna kan en mycket enkel åtgärd vara att placera en kudde under vaderna när du går till sängs. Du kan också sträcka ut fötterna en halvtimme före sänggåendet genom att sträcka dem upp längs väggen, till exempel i form av bokstaven L. Du kan göra denna sista övning under dagen också, när du har lite ledig tid, särskilt om du tillbringar merparten av din dag sittande eller stående.

Bilder med tack till robbplusjessie och uteart.