Balansera dina hormoner och bränn fett

Eftersom hormonell obalans kan vara orsaken till att du misslyckas med att gå ner i vikt är det viktigt att du följer en strategi som är specifik för varje del av kroppen för att återställa och balansera dina hormoner.
Mage och hormoner

Alla är inte medvetna om detta, men det finns ett samband mellan hormonproduktion och viktökning samt fettansamling i kroppen. Det är därför vissa hoppar från diet till diet och tar sig ut till gymmet utan att tappa vare sig kroppsvikt eller centimeter runt midjan. I följande artikel ska vi visa dig hur du kan återställa dina hormoner för att bränna fett i specifika delar av kroppen och äntligen bli av med din övervikt.

Det är inte bara hormoner som påverkar din vikt – din ämnesomsättning spelar också en stor roll. Det vill säga, var än fettet lagras i kroppen får det följden att du vill äta mer. Och om det föreligger en hormonell obalans kommer dina viktminskningsansträngningar vara förgäves.

Kanske tror du att du genom att ta farväl av snabbmat och att jogga i en halvtimme kommer att gå ner i vikt, men det finns faktorer som kan sabotera din plan. Kom ihåg att om dina hormoner inte är i balans kommer du aldrig att uppnå den vikt och kroppsform du önskar.

Hormonella obalanser: Till de drabbades försvar

Det är viktigt att känna till grunderna om hormoner, och du har säkert hört talas om dessa. Först och främst är hormoner kemiska ämnen som produceras av kroppen för att fungera som en slags ”orkester”. Var och en spelar en viktig roll i energiproduktionen, lindringen av stress, underhållet av muskelvävnad, och ja… ansamlingen av fett.

Ett exempel på detta är att många kvinnor i något skede av menstruationscykeln eller under graviditeten får ett stort sug efter vissa typer av mat. Att ha ett hälsosamt och balanserat hormonellt system kommer hjälpa dig att nå dina mål för en hälsosam vikt och en energisk livsstil.

Bukfett

Det första steget är att avgifta kroppen genom att avlägsna alla överflödiga gifter som ackumulerats i din kropp. Onyttiga livsmedel är oftast också de mest ”beroendeframkallande”, vilket är förklaringen till att vi har ett starkare sug efter en påse chips jämfört med ett äpple. Så sluta äta dessa. Det kommer att vara svårt i början, så du får räkna med att det kommer ta dig ungefär tre veckor att släppa dem helt. Men den goda nyheten är att dina resultat kommer vara uppenbara. Din kost spelar en stor roll i hur välfungerande och avgiftad din kropp kommer att bli.

Vad du ska äta och vad du inte ska äta för att balansera dina hormoner

Håll dig borta från alla livsmedel som har ett högt glykemiskt index eftersom dessa ger upphov till ett sug, vilket leder till att du äter okontrollerat. Det innebär att du måste undvika (eller dra ner på) sådant som kolhydrater och raffinerat socker (bröd, ris, pasta och bakverk) samt förädlade livsmedel som innehåller tillsatser och konserveringsmedel.

Å andra sidan finns det livsmedel du kan äta som inte bara hjälper dig att gå ner i vikt, men som också ger dig en bättre hälsa i allmänhet. Deras låga glykemiska index är det som håller dina hormoner balanserade, vilket har en positiv effekt på din kropp och hud.

Livsmedel som ger en bra mängd fibrer, som bananer, russin, kronärtskockor, havre, nötter och bönor, bidrar till att förbättra ditt matsmältningssystem. Och glöm inte att dricka två liter vatten per dag (upp till tre på sommaren) för att öka din ämnesomsättning och ge din kropp den mängd vätska som behövs för att eliminera gifter genom urin och svett.

Livsmedel som minskar mängden fett i olika delar av kroppen

Det är sant – vissa delar av kroppen är svårare att rikta in sig på när det kommer till viktminskning jämfört med andra, och det beror på individen och dennes vanor, men ”hormoner” spelar också en roll. Till exempel har personer som producerar en stor mängd östrogen (kvinnor) vanligen bredare höfter och lår. Därför finns det en särskild hormonbehandling för att uppnå balans i varje del av kroppen:

Magen

Om din mage är lite slapp beror det inte bara på att du äter för mycket. Att fett lagras runt magen är ett resultat av alltför höga nivåer av hormonet kortisol (även känt som stresshormonet). Det är därför människor som tillbringar långa timmar på jobbet eller under press brukar ansamla fett i denna region.

Ett naturligt sätt att bli av med magfett är att införliva mer basilika i din kost, en ört som har sitt ursprung i Indien och som har förmågan att minska nivåerna av kortisol. Andra alternativ är spenat, citrusfrukter, korn, bönor och nötter.

Ryggen

Om du brukar ansamla större mängder fett i ryggen är det oftast på grund av att dina insulinnivåer är för höga. Livsmedel som kan bidra till att minska detta är de som innehåller linolsyra – yoghurt, magert kött, fullkorn och gröna grönsaker.

Rumpan

RumpmusklerNågot många kvinnor önskar sig är en välformad rumpa som samtidigt inte är för stor. Om du märker att du ansamlar mer fett i detta område är det, som vi nämnde ovan, oftast på grund av en onormalt hög östrogenproduktion. För att motverka denna effekt bör du äta grönsaker som tillhör familjen korsblommiga växter, som broccoli eller blomkål. De är rika på fytokemikalier som bidrar till att neutralisera detta hormon. Andra alternativ är linfrön, chiafrön, sesamfrön, röda druvor och granatäpplen.