Tips för avgiftning av kroppen

Avgiftning

Tyngda av liv och rörelse i våra dagliga liv, brist på tid och olika åtaganden vi kämpar med varje dag faller valet ofta på snabbmat och/eller bearbetade och raffinerade livsmedel, och därför får vi i oss ett överskott av kemiska konserveringsmedel och fetter.

Men dessa är inte de enda gifter vi konsumerar: inom ramen för våra dagliga liv kommer vi också i kontakt med cigarettrök, förorenat vatten, tungmetaller och andra kemikalier. Så hur vet du om din kropp behöver en komplett avgiftning?

Utmattning, tristess, tarmproblem, högt blodtryck, huvudvärk, påsar under ögonen, övervikt, brist på energi, dåligt humör eller depression, och stress är alla tecken som visar på faktumet att det onekligen är dags att påbörja en avgiftande diet. Men vad bör den innehålla?

Allmänna råd

  • Drick minst en och en halv till två liter vatten per dag.
  • Undvik alkoholhaltiga och kolsyrade drycker. Vin är tillåtet, men endast i följande doser: ett halvt glas rött vin för kvinnor och ett glas rött vin för män per måltid.
  • Öka konsumtionen av frukt, grönsaker, spannmålsprodukter och torkad frukt.
  • Försök att minska din konsumtion av salt till ett minimum; om du kan eliminera det helt är det ännu bättre. Om du måste ha en del, tillsätt det i små mängder till din mat endast när den redan är färdiglagad och smaka av innan du tillsätter mer. Om möjligt, byt ut det mot havssalt.
  • Minska din konsumtion av rött kött och fläsk till ett minimum.
  • Fritera inte din mat, utan snarare stek den med lite olja på botten av pannan.
  • Tugga all din mat till en jämn pastaliknande konsistens innan du sväljer den.
  • Eliminera ditt intag av bearbetat socker och ersätt det i stället med honung eller rörsocker.
  • Lägg till livsmedel rika på naturfiber.
  • Satsa på frukter och grönsaker som är i säsong och det ska vara en mängd olika med massor av färger – detta för att se till att du får del av ett bättre utbud av vitaminer.
  • Det är bättre att ånga snarare än koka maten.
  • Lär dig att göra några såser med lite eller ingen olja.
  • Välj alltid extra jungfruolivolja framför andra typer av oljor. Återigen, använda den inte för att fritera din mat utan tillsätt den till såser och sallader. Det är alltid bättre att konsumera den rå snarare än kokt.

Mat som hjälper dig att rensa tarmarna

För effektiv avgiftning bör du inkludera livsmedel som innehåller mycket fiber i din kost, som grönsaker med mörkgröna blad (mangold, spenat, broccoli), råa eller kokta; sallad; citrusfrukter och torkade plommon; granola, torkad frukt, och spannmål som havre. Du bör också försöka lägga till vissa nyttiga örter och växter som:

  • Psylliumfrön: fröna från denna växt har en milt laxerande effekt och lindrar förstoppning. Tillsätt 7 g av fröna till åtminstone 1/4 liter vatten och drick.
  • Vitlök: ett traditionellt antiseptikum som har en avgiftande effekt på dina tarmar. Det kan också fungera som ett laxermedel samt till att bekämpa inälvsparasiter.

Växter och örter för avgiftning av levern

  • Tistel, maskros, rabarber, cikoria och evolvulus: alla dessa stimulerar produktionen av galla och skyddar levern samt förbättrar matsmältningen.
  • Kronärtskocka: detta hjälper levern att bryta ner fett.
  • Rödbetor: rengör levern och renar blodet.
  • Tistel: en urgammal beskyddare av levern.
  • Rödklöver: eliminerar gifter från levern och njurarna.
  • Maskrosrot: stimulerar elimineringen av gifter från levern.

Andra kraftfulla avgiftare

  • Morötter: de avgiftar kroppen från tungmetaller, precis som grapefrukt.
  • Citron: din främsta bundsförvant vid avgiftning.
  • Lök: rengör andningsorganen.
  • Spirulina: en alg som avgiftar kroppen från tungmetaller och gynnar njurarna.
  • Grönt te: betraktas som en kraftfull antioxidant för alla polyfenoler det innehåller. Det förebygger cancer och stärker immunförsvaret.

Vårt sista råd är detta: innan du påbörjar en diet för avgiftning av din kropp borde du se till att uppsöka och prata med en läkare, dietist eller endokrinolog som kan utvärdera dina behov och skapa en personlig och balanserad kost specifik för dig. De kommer också att veta hur du ska värdera dina personliga förutsättningar för att rekommendera ett bättre träningsprogram anpassat för din ålder och den form du är i.