Tips för att avgifta kroppen från socker

De flesta av oss älskar godsaker, speciellt kakor och choklad. Det är väldigt vanligt att moffa i sig dessa sötsaker med familj och vänner, men vi tänker inte ofta på hur dessa ‘godheter’ kan skada vår hälsa och vi har inte alltid kontroll över vårt intag.

När det kommer till sockrig mat eller bakelser är det viktigt att veta att denna mat lätt absorberas av kroppen och tas upp av blodet mycket snabbare än vanligt socker. Det är här insulinutsöndringen börjar.

När du äter mat med höga mängder förfinat socker ger du kroppen praktiskt taget ingen som helst näring. Det sägs ofta att denna mat har ‘tomma kalorier’ eftersom det inte ger dig energin du behöver för att utöva dina kroppsfunktioner.

socker

När du vill ta hand om dig själv och är medveten om att en balanserad kost är det bästa du kan göra för att behålla hälsan, borde du äta bra mängder med grönsaker och fullkorn som båda ger näring och kolhydrater. Till skillnad från förfinat socker utsöndras dessa kolhydrater långsamt i blodet och används som bränsle för att ge dig energin du behöver för att alla dina kroppsfunktioner ska fungera.

Av den anledningen och många andra måste du försöka undvika dessa mängder av förfinat socker i din kropp, då de inte ger dig någon som helst näring. För att göra detta borde du avgifta kroppen, så läs vidare för att lära dig några tips:

Tips på hur du kan avgifta kroppen

vattenmelon

Det första du borde göra för att börja ta hand om dig själv och undvika att äta sockriga produkter är: bli av med alla frestelser. Det betyder att det inte borde finnas några typer av godsaker i huset eller någon plats du går till. På det här sättet kommer du inte känna att du vill äta det. Viljestyrkans kraft!

Du borde byta ut socker mot hälsosamma produkter så som valnötter och andra nötter som, utöver att vara väldigt goda, kan dessutom vara väldigt hjälpsamma för att du inte ska känna dig sötsugen mellan måltider.

avgiftakroppenAtt dricka avgiftande smoothies låter dig effektivt eliminera gifter från kroppen.

 

Frukter så som vattenmelon, bananer, och jordgubbar kan också vara väldigt hjälpsamma för att stoppa sötsuget. Vanilj, kanel, eller mandelextrakt är bra för att lägga till lite sötma till drycker. Dessa enkla steg är utmärkta för att undvika sötsaker.

Vi rekommenderar också att våra läsare tittar på följande avgiftande smoothies och juicer. För att se dem, klicka här.

Kom ihåg…

Du borde ha i åtanke att alla produkter du äter varje dag innehåller socker, i mer eller mindre mängder, och därför är det bra att veta hur du kan välja produkter som har mindre mängder och förhindrar att du får i dig de produkter som innehåller mer socker, så som sockriga flingor, kakor, karameller, och choklad, till exempel.

Det kommer förmodligen vara lite svårt att hålla dig borta från dessa utsökta delikatesser i början, men om du verkligen vill förbättra din hälsa eller förhindra framtida problem kommer du ha viljestyrkan att försöka hålla dig borta från sötsaker för alltid.