Är det bra eller dåligt att äta ägg?

Vissa stödjer ätning av ägg medan andra är emot det, oavsett om det är dagligen eller veckovis. Vissa säger att detta livsmedel har många positiva egenskaper för kroppen medan andra säger att de inte är fördelaktiga för din hälsa. Är det bra eller dåligt att äta ägg? Hitta svaren i denna artikel.

Näringsfakta om ägg

Ägg är fulla av näringsämnen och enkla att få tag på. Det är också en ingrediens i många recept. Många säger dock att de inte är bra för din hälsa eftersom de höjer kolesterol- och fettnivåerna i kroppen, vilket kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar.

Ägg ger dig inte bara protein, utan även fett (enkelmättat så väl som flermättat), vitaminer och kolesterol. Det är bra att ha i åtanke att de är viktiga för att hålla dina kolesterolnivåer balanserade.

Ägg-2

Det är enkelt att testa vilka effekter konsumtion av ägg har på lång sikt. Det finns studier som visar att de alla är positiva, men det finns även andra som säger motsatsen. Det finns dock inte stabilt bevis för teorin att det är dåligt för hälsan att äta ägg.

Andra faktorer stör också, och ägg är inte ”den enda boven i dramat”. Andra aspekter som kan försämra din hälsa är stress, tobak, en stillasittande livsstil, alkohol, fett och bearbetad mat. Det har även mycket att göra med sättet du äter ägg på. Att äta ett stekt ägg varje dag är inte samma sak som att äta ett hårdkokt eller halvrått ägg. Läkare säger att du inte bör äta fler än 4-5 ägg per vecka, i enlighet med din ålder, familjehistorik och vanor.

Myter och sanningar om ägg

Att äta ägg höjer kolesterolnivåerna i blodet: Falskt

Som vi sade ovan kan ägg inte höja dina kolesterolnivåer själva. Detta är något som händer med animaliska fetter, till exempel kött eller kallskuret.

Ägg-3

Du bör undvika att äta råa ägg: Sant

Risken att bli förgiftad med bakterier (salmonella) minskas och elimineras faktiskt helt när du kokar dem. Du bör koka dem i över 60° C.

De måste tvättas innan du lägger dem i kylen: Falskt

Äggskalet är en skyddande film för det som finns inuti. När du tvättar dem underlättar du därför mikroorganismer att få fäste i den rynkiga texturen. Vi rekommenderar dock att tvätta dem med vatten när du tillagar dem.

Färgade ägg är bättre än vita: Falskt

Deras näringsvärden har inget att göra med skalets färg. Färgen skiljer sig beroende på kycklingen, vilket är anledningen till att det finns vita och bruna. Du kan äta dem båda utan att göra skillnad mellan dem.

Barn och gravida ska inte äta ägg: Falskt

Tvärtom bör de äta ägg eftersom de innehåller stora mängder vitaminer och proteiner som gagnar tillväxten hos unga barn, speciellt i koppling till nervsystemet och eliminering av matallergier som visar sig i unga år. Det enda du bör notera är att nyfödda bebisar inte ska äta dem under sina första åtta månader.

Ägg-4

Vuxna ska inte äta ägg: Falskt

Vuxna är en annan grupp som rekommenderas att äta tre ägg per vecka för att kunna öka eller förebygga förlust av muskelmassa. Detta livsmedel innehåller även stora mängder antioxidanter, vilket hjälper till att förhindra utvecklingen av degenerativa sjukdomar som Alzheimers eller ateroskleros.

Ägg innehåller många kalorier: Falskt

Ett ägg innehåller bara 80 kalorier och 6 gram protein om du äter det kokt (inte stekt). Det har även näringsämnen som zink och järn, och dess viktiga aminosyror är av hög kvalitet.

Kycklingar manipuleras för att lägga fler ägg: Sant

Det händer dock inte i 100% av fallen. Industrierna som säljer massiva mängder ägg vidtar vissa åtgärder som inte alltid är hälsosamma. En av dem är manipulering av ljus så att hönornas ägglossning accelereras. Som ett resultat kan de producera fler ägg.

För att undvika detta ska du köpa ägg på små jordbruk eller familjeägda butiker, där du kan vara säkrare på att produktionen inte skadar kycklingen eller äggets kvalitet.

Ägg-5

Gula kontra vita: Vilken är bättre?

Många frågar om det är bäst att äta endast gulan eller endast vitan. Eller båda. Om du ser det från ett näringsperspektiv är gulan bäst. Majoriteten av näringsämnena finns där. Kom ihåg att gulan är äggets fröämne, där kycklingen bildas om den har befruktats och inkuberats. Det är därför den måste ha mycket vitaminer och proteiner.

Men äggvitan då? Vi sade inte att endast gulan är bra, utan bara att den har fler näringsämnen. Du kan konsumera vitan för att få mycket aminosyror, som hjälper dig att utveckla muskler, bland annat. Den innehåller heller inte mycket fett, vilket är anledningen till att den passar bra för personer som vill gå ned i vikt. Eftersom den inte innehåller mycket kolesterol finns det inga problem med att äta äggvita när dina triglycerider är höga.