9 trick för att leva längre och bättre

mars 10, 2017
Om du vill leva längre bör du börja se efter dig själv så snart som möjligt. Börja med att äta nyttigare, få lite fysisk aktivitet och anamma några av dessa utmärkta vanor.

Du vet redan att fundamentalt dåliga beteenden såsom att dricka för mycket alkohol, inte träna och ha en onyttig kost kan leda till många sjukdomar och avsluta ditt liv i förtid. Men det finns saker du kan göra för att korrigera din livsstil och leva längre än väntat. Allt handlar om att anamma några goda vanor för att leva längre och bättre.

Med det sagt ska du komma ihåg att inga vanor kan installeras i våra liv på bara några dagar. Arbeta på dem regelbundet för din hälsas skull.

Här kommer nio utmärkta vanor för att leva ett längre och bättre liv.

1. Överät inte

Om du vill leva längre är det bäst att lämna lite mat på tallriken. Du kan hämta inspiration från den äldre generationen av japaner, som ofta slutar äta när de känner sig 80% mätta.

Genom att begränsa din konsumtion av kalorier till vad som endast är nödvändigt minskar du dessutom din produktion av T3. Det är ett sköldkörtelhormon som saktar ned ämnesomsättningen och snabbar upp åldrandeprocessen.

2. Förbättra din sexuella aktivitet

Att ha tillfredsställande sex 2-3 gånger per vecka kan lägga till upp till tre år på ditt liv.

Med varje sexuellt möte kan du bränna imponerande mängder kalorier – ibland lika mycket som om du sprungit i 30 minuter.

Vad skulle du föredra att göra: att gå på en löptur eller ha sex?

Regelbunden sexuell aktivitet kan även:

  • Sänka blodtrycket
  • Förbättra din sömn
  • Öka din immunitet
  • Skydda hjärtat

3. Stäng av TV:n

Att ägna för mycket tid framför TV:n kan ha allvarliga konsekvenser för din hälsa.

Folk som ser på TV i 4 eller fler timmar om dagen löper 46% högre risk att dö i förtid jämfört med de som begränsar sitt TV-tittande till två timmar eller mindre om dagen.

Om du vill leva längre och fortfarande se på TV ska du minska det lite för att minska de negativa effekterna från en stillasittande livsstil.

4. Utsätt dig inte för för mycket sol

För mycket sol kan leda till hudcancer och ge fler skador på läderhuden, såväl som orsaka rynkor och hängighet. Solfläckar på händerna och bröstet gör också att du ser äldre ut än du är.

Det är därför viktigt att du har på dig solskydd med en solskyddsfaktor på 30 eller mer.

Om du har utsatts för för mycket sol utan skydda dig ska du komma ihåg att det aldrig är för sent att börja med solskydd varje dag.

Kom också ihåg att det inte bara är ansiktet som utsätts för solen. Om du vill leva längre och må bättre bör du applicera solskydd på alla delar av kroppen som du kommer utsättas för sol.

5. Var mer social

Risken för hjärtsjukdom ökar avsevärt utan starka relationer till vänner och familj. Detta eftersom ensamhet kan orsaka inflammation i artärerna.

För friska människor kan det vara likvärdigt med att ha högt kolesterol eller till och med riskerna med rökning.

För äldre personer är farorna med ensamhet större eftersom de även är benägna att drabbas av depression.

6. Drick med måtta

Kvinnor som dricker två eller fler drinkar om dagen och män som dricker tre eller fler kan drabbas av allvarliga problem i levern och andra organ.

Riskerna inkluderar allt från sociala problem till permanent skada på vissa inre organ.

Om du vill leva längre bör du dricka alkohol med måtta. Du behöver inte undvika det helt och håller; att dricka alkohol med måtta kan trots allt gagna din hälsa.

7. Ät bättre

Att äta minst tre portioner frukt och grönsaker om dagen hjälper dig att ta hand om din hälsa. Det kan minska risken för hjärtsjukdom.

Nyttiga matalternativ spelar även en viktig roll i att minska risken för bröstcancer.

Vidare kan frukt och grönsaker bekämpa inflammation, rynkor och cirkulationsproblem tack vare deras bidrag av antioxidanter, vitaminer och mineraler.

8. Förbättra din fysiska kondition

Att träna dagligen låter dig leva längre. Regelbunden, högintensiv träning kan ge dig upp till fyra extra år i livet, vilket inte kommer som någon överraskning.

Träning har fantastiska positiva effekter på ditt hjärta, sinne och ämnesomsättning. Promenera i bara 30 minuter om dagen. Det räcker för att hålla energin och hälsan på topp.

Det känns även fantastiskt!

9. Sluta röka

Att sluta röka kan vara den viktigaste handlingen för ditt liv och din hälsa. Visste du att kvinnor som fortfarande röker vid 35 års ålder kan minska sitt livsspann med 6-8 år?

Det är aldrig för sent att sluta med denna dåliga vana. Att sluta röka saktar ned utvecklingen av sjukdomar och ökar dina chanser att leva ett långt liv.

Det gäller även för rökare som redan har avsevärda skador på sina lungor.

MER FÖR DIG