9 kvällsvanor som ökar vikten

april 9, 2018
Många gånger inser vi inte att det finns vanor som påverkar hälsan. Vi ska visa dig vilka kvällsvanor som får dig att gå upp i vikt och som du borde ändra så snart som möjligt.

Vi drar ofta på oss en del vanor som verkligen inte är bra för oss och som istället får oss att gå upp i vikt. Kolla in dessa 9 kvällsvanor som ökar vikten och försök att få ett slut på dem så snart som möjligt.

Kvällsvanor som ökar vikten

Att inte sova tillräckligt

Att inte sova tillräckligt innebär att du inte vilar ordentligt. Det har konsekvenser för din metabolism genom att få den att sakta ner, vilket gör att du känner dig hungrig oftare och ökar dina kortisolnivåer.

Du kommer därmed inte ha energi till att träna eftersom det kommer få dig att känna dig ännu tröttare.

Att äta för stora middagar

Måltid med pommes

En annan av de kvällsvanor som ökar vikten är de stora middagarna. Om du äter för mycket till middag eller gör alltför tunga middagar kommer du inte kunna sova ordentligt.

Tänk på att din kropp på kvällen smälter maten mycket långsammare. Om du även tittar på tv medan du äter kommer du äta mer eftersom du då är distraherad.

En rekommendation är att äta middagar som är rika på protein och grönsaker.

Att gå till sängs direkt efter middagen

Ett annat väldigt vanligt misstag är att gå till sängs direkt efter middagen. Det gör att du ackumulerar fett och motverkar en ordentlig matsmältning. Så försök äta middag minst 1,5 – 2 timmar innan du går till sängs.

Glöm friterad mat

Stekt ägg på tallrik

Friterad mat är din fiende. Kom ihåg att det är fyllt med kalorier som du inte kommer att bränna, och det kommer få dig att gå upp i vikt. Det ser även till att du inte sover bra.

Till kvällen bör du äta ugnsbakade, grillade eller ångade livsmedel.

Ät inte kryddig mat

Du borde heller inte äta kryddig mat till kvällen eftersom det kan orsaka förstoppning, vilket gör det svårare för dig att sova.

Det kan även ge dig halsbränna om du äter kryddig mat på tom mage. Om du vill äta kryddig mat, gör det någon annan tid på dagen. Du behöver inte undvika det helt.

Flingor är inte ett hälsosamt alternativ

Spannmål på skedar

Tror du att det är hälsosamt att äta en skål flingor med mjölk? Där har du fel. Det är ett misstag som vi alla har gjort, men faktum är att flingor innehåller kolhydrater så de ger dig mer energi än vad du kan bränna.

Det innehåller också mycket raffinerat socker som måste användas när det intas för att inte omvandlas till fett. Det är bättre att byta ut det mot frukt, sallader eller magert protein i lämpliga mängder.

Ät inte efterrätt

Söta efterrätter är fulla med socker, så det bästa är att glömma dem helt. Ingredienser som socker och vitt mjöl ackumuleras i cellerna och innehåller många kalorier som du inte bränner.

Om du vill ha något som är sött är det bästa att välja lite frukt med en naturlig sötma.

Småät inte efter middagen

Kvinna som tittar i kylskåp

Efter middagen är det bäst att borsta tänderna. På det sättet kommer du inte småäta om du börjar känna dig hungrig. Att småäta efter middagen får dig bara att äta mer onödiga kalorier. Du ska även undvika livsmedel som bröd, kakor och sötsaker efter middagen.

Om du verkligen är hungrig och vill äta något mer, välj något som har mindre än 200 kalorier och är lätt och hälsosamt.

Att inte äta middag alls

Att skippa middagen är inte en lösning om man vill gå ner i vikt. Det gör det bara svårare för dig att gå ner i vikt eftersom din metabolism saktar ner och du kommer vara hungrigare nästa gång du ska äta.

Det kan även orsaka ångest. Och som om det inte vore nog kommer du förlora muskelmassa. Så ta den tid som behövs för att åtminstone äta lite frukt och gå inte till sängs på tom mage.

Du när du vet vilka kvällsvanor som ökar vikten vet du vad du ska undvika! Tänker du följa våra råd?

MER FÖR DIG