5 fantastiska trick för att snabba upp metabolismen

februari 22, 2018
Tycker du att det blir allt svårare att gå ner i vikt? Du är inte ensam. Lär dig några hjälpsamma tips för att snabba upp metabolismen!

Om du försöker gå ner i vikt kommer du vilja snabba upp metabolismen. Många tar inte hand om sin diet och väljer att leva ett stillasittande liv. Det gör det svårt att gå ner i vikt.

Det är precis så det är i min familj! Vad annat kan man göra?

Det stämmer att kroppen vid en viss ålder får det svårare att göra sig av med extra fett, men det finns strategier som kan hjälpa.

Med metabolism menar vi våra cellers kemiska processer för att garantera att kroppen fungerar ordentligt. Tänk på denna process som en maskin som alltid kommer vara tacksam för det bästa möjliga bränslet.

Det finns många näringsämnen som kan främja detta. Idag vill vi dela med oss av 5 tips som kan hjälpa dig.

Ät små portioner

Kvinna som äter sallad

Det är alltid bättre att äta 5 dagliga måltider i små proportioner. Att äta stora mängder för att lugna hunger och ångest kommer inte hjälpa din metabolism.

  • Gå inte hemifrån utan att ha ätit frukost och gå aldrig till sängs utan att ha ätit middag.
  • Om det går alltför lång tid mellan måltiderna kan du få blodsockerfall, en långsammare metabolism och det kan även i det långa loppet leda till utmattning.
  • Ät precis rätt mängd och se till att inkludera olika matgrupper. Gör balanserade måltider och tillfredsställ hungern mellan dessa samt färsk eller torkad frukt.

Snabba upp din metabolism med rätt kryddor

Tycker du om cayennepeppar? Chili? Använd då lite i kosten; det kan snabba upp din metabolism med upp till 20%.

  • Det är möjligt tack vare capsaicin, en aktiv komponent som attackerar det senast ackumulerade fettet och förstör det.

Du kan laga kryddiga måltider upp till två gånger per vecka. På så sätt kan du gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt, men bara om du tar hand om resten av din kost.

Säg ja till protein och snabba upp metabolismen

Tallrik med quinoa

Det här kanske kommer som en överraskning, men proteiner hjälper till att bibehålla kroppens optimala prestanda eftersom de tar längre tid att smälta. Anledningen är för att de kräver mer energi för att kunna absorberas.

Det är viktigt att du vet hur man väljer de rätta proteinkällorna. Rött kött innehåller exempelvis för mycket fett, vilket faktiskt får din metabolism att sakta ner.

Använd dig därför av följande proteinkällor för att öka muskelmassan och snabba upp metabolismen:

  • Kikärtor
  • Ägg
  • Lax
  • Sardiner
  • Tonfisk
  • Kyckling och kalkon
  • Avokado
  • Naturlig yoghurt
  • Grapefrukt
  • Chiafrön

De bästa dryckerna: Kaffe och grönt te

Så länge det intas med måtta kan både grönt te och kaffe hjälpa dig att snabba upp din metabolism.

Kaffe innehåller flera intressanta aktiva substanser:

  • Koffein, en fantastisk alkaloid för kroppen.
  • Teobromin och teofyllin, två substanser som är kopplade till koffein och som även fungerar som stimulansmedel.
  • Klorogensyra, en komponent som låter dig absorbera kolhydrater långsammare.

Grönt te och dess katekiner främjar levern och omvandlar fett till energi. Ta därför gärna en kopp grönt te på eftermiddagen.

”HIIT”-metoden: 5 minuters högintensiv intervallträning är allt du behöver

”HIIT” är en träningsrutin som kombinerar aerobiska och anaerobiska övningar.

När en person försöker gå ner i vikt, få mer muskelmassa och snabba upp metabolismen räcker inte klassiska aerobiska övningar.

Om du är intresserad av att omsätta det i praktiken hemma kan du notera följande lilla exempel:

Kvinna som tränar

  • Börja träningen med att stretcha och värma upp.
  • Jogga på plats och höj dina knän snabbt. Tjugo sekunder räcker.
  • Gör nu 10 flexningar.
  • Därefter upprepar du enkla stretchövningar.
  • Nästa enkla övning är att sitta på kanten på en stabil stol.
  • Luta dig bakåt snabbt.
  • Pressa magen och flexa dina knän 90 grader.
  • Håll ställningen i 20 sekunder

 

MER FÖR DIG