9 hälsosamma tips för att gå ned i vikt

13 februari, 2019
För att gå ned i vikt bör du inte ta bort fetter från din kost. Du bör välja nyttiga varianter som hjälper dig att stilla aptiten och höja ämnesomsättningen.
 

Att gå ned i vikt bör alltid vara ett hälsobaserat mål; inte något som kommer från frustration eller förbittring. I denna artikel ska vi dela med oss av nio enkla och effektiva tips för att tappa vikt. Dessa kommer hjälpa dig att göra det på ett hälsosamt sätt och utan att gå hungrig.

Du kommer må bra i kroppen, både ut- och invärtes.

Att gå ned i vikt utan mirakeldieter

Choklad

Det finns en nyckel till att gå ned i vikt utan att gå hungrig och utan uppoffringar. Den baseras på att lära sig att äta på ett nyttigare sätt. Du måste ändra sättet din kropp fungerar. Detta kommer låta dig öka både din matsmältning och antalet kalorier du bränner.

Mirakeldieter erbjuder stora externa förändringar på kort tid, men de kan vara skadliga för din hälsa. De kan påverka din lever såväl som dina njurar och göra att du drabbas av kroniska sjukdomar. När du är klar med dieten kommer du dessutom ofta drabbas av den klassiska jojoeffekten. Det betyder att du kommer gå upp i vikt igen, och möjligen till och med väga ännu mer än tidigare.

I denna artikel ska vi ge dig nio tips för hur du kan gå ned i vikt på ett smart, hälsosamt sätt. På så sätt kommer du inte bara permanent tappa dessa kilon, utan även känna dig full av energi, kondition och generellt välmående.

 

1. Öka din ämnesomsättning

Din ämnesomsättning reglerar bland annat mängden energi du spenderar. Om du ökar ämnesomsättningen kommer du bränna fler kalorier. Som ett resultat kommer du tappa vikt enklare.

För att få detta resultat måste du utföra medelintensiv träning, och även dricka vatten samt konsumera livsmedel som stimulerar ämnesomsättningen, såsom:

  • Cayennepeppar
  • Kanel
  • Grönt te
  • Avokado
  • Kokosolja
  • Grapefrukt
  • Vitlök

2. Ät mättande livsmedel

Gafflar med livsmedel

Vad uppmärksam om du har god aptit och konstant hunger är en av dina svagheter. Du måste börja äta mättande livsmedel som gör att du blir mätt även på små mängder.

För att göra det ska du välja livsmedel som är fulla av fibrer, såsom:

  • Fruktsmoothies
  • Grönsaker
  • Baljväxter
  • Nötter (inte friterade eller saltade)
  • Linfrön eller chiafrön
  • Fullkorn

3. Drick mer vatten

Om du ökar mängden fibrer du äter måste du även dricka mer vatten. På så sätt kommer du inte bara känna dig mättare, utan även få hjälp att smälta fibrerna. Ofta tror folk att de är hungriga, men när de dricker ett glas vatten inser de att de endast var törstiga.

4. Eliminera vätskor

Många lider av vätskeretention. Detta gör att de går upp i både vikt och volym.

 

För att bli av med vätskor gör vi inte samma sak som med fetter. Istället måste du öka din kropps vätskedrivande förmåga med livsmedel såsom:

  • Vitlök
  • Lök
  • Gurka
  • Ananas
  • Sallad
  • Päron
  • Vattenmelon
  • Sparris
  • Åkerfräken
  • Maskros

5. Välj bra fetter

Fettfria dieter fungerar inte. Tvärtom måste du äta rätt mängder fett, men det måste vara högkvalitativt fett. På så sätt kan du snabba upp ämnesomsättningen och få mindre aptit.

Dessa är livsmedel som är rika på hälsosamma fetter:

  • Kokosolja
  • Olivolja
  • Avokado
  • Nötter
  • Frön
  • Äggula
  • Ghee (skirat smör)

6. Ät högkvalitativt protein

Du måste även se till att du äter goda mängder protein. Detta eftersom även det snabbar på din ämnesomsättning. Detta hjälper dig att omvandla fett till muskler. Det resulterar även i smalare midja.

Protein hittas inte bara i kött. Du bör blanda detta med andra animaliska och vegetabiliska proteinkällor, inklusive:

  • Fisk
  • Ägg
  • Mjölkprodukter
  • Baljväxter
  • Torkade nötter och frön

7. Minska mängden kolhydrater

Ris

Nuförtiden äter vi för många kolhydrater som inte är nyttiga. Dessa inkluderar sådana som hittas i bröd, bakverk, pizza etc. Du måste minska din konsumtion av dem och istället konsumera nyttigare varianter, såsom:

 
  • Brunt ris
  • Havregryn
  • Hirs
  • Quinoa
  • Bovetemjöl
  • Potatis
  • Sötpotatis
  • Banan
  • Squash

8. Tugga väl

Att tugga varje munfull väl kommer hjälpa dig att öka matsmältningen och absorptionen av näringsämnen. Detta hjälper dig att bli mättare snabbare och äta mindre. Denna goda vana är oersättlig. Detta är framförallt sant för personer som äter för snabbt eftersom de inte har mycket tid eller är ängsliga.

Du bör även äta utanför din arbetsplats eller på platser som inte är stressiga. Ta avstånd från distraktioner.

9. Njut av din mat

Du får inte glömma att njuta av maten. Detta eftersom det hjälper dig att känna dig mer positiv och gör dig på gott humör.

När vi är på dåligt humör eller är deprimerade så blir vi mer sårbara för att äta saker vi inte borde. Det betyder att du inte kommer nå målen du satt upp.

 
  • Bravata, D. M., Sanders, L., Huang, J., Krumholz, H. M., Olkin, I., Gardner, C. D., & Bravata, D. M. (2003). Efficacy and Safety of Low-Carbohydrate Diets: A Systematic Review. Journal of the American Medical Association. https://doi.org/10.1001/jama.289.14.1837
  • Miller, L. M. S., Cassady, D. L., & Nielsen. (2015). We are what we eat: Healthy eating trends around the world. Appetite. https://doi.org/10.1016/j.appet.2015.05.029
  • Skerrett, P. J., & Willett, W. C. (2010). Essentials of healthy eating: A guide. Journal of Midwifery and Women’s Health. https://doi.org/10.1016/j.jmwh.2010.06.019