8 sätt att sänka kolesterolet i köket

· juni 1, 2017
För att sänka kolesterolet kan du använda andra metoder än att bara steka din mat. Du kan till exempel ugnsbaka eller grilla maten. Det är ett bra sätt att undvika extra fett.

Kolesterol är en lipid som din kropp behöver för att fungera, då den har hand om produktionen av vissa hormoner, magsafter och kroppsliga strukturer.

Din lever producerar kolesterol inuti kroppen, men det absorberas också via konsumtion av viss mat.

Kolesterol må vara väldigt viktigt för hälsan, men det kan bli en farlig fiende när man förlorar kontrollen.

Överdrivet höga nivåer kan öka din risk för kardiovaskulära problem såväl som lever- och njurproblem.

Det mest oroande är att många inte är medvetna om att de har högt kolesterol eftersom det, likt andra tillstånd, inte visar några tydliga tecken inledningsvis.

Därför rekommenderar läkare att man gör regelbundna undersökningar och följer en balanserad kost med kontrollerade mängder fett och kalorier.

Här ska vi dela med oss av 6 intressanta sätt du kan sänka kolesterolet i köket.

1. Ersätt margarin

Margarin innehåller mycket kolesterol och mättat fett. Att äta det regelbundet kan bidra till obalanser i blodets lipidnivåer såväl som kardiovaskulära åkommor som arterioskleros.

För att minska eller undvika margarinet kan vi rekommendera att byta ut det mot vegetabiliska oljor, såsom:

Vill du lära dig mer? Läs: Trick för att bevara avokado och hålla dem fräscha

2. Byt ut din dressing

De såser och dressingar vi använder för att smaksätta våra rätter innehåller massor av kalorier och mättat fett.

Stor konsumtion ökar dåligt kolesterol och spelar en roll i utvecklingen av metaboliska störningar.

Därför är det en bra idé att byta ut dem mot nyttigare alternativ, såsom:

  • Gräddfil
  • Lättsenap
  • Grekisk yoghurt
  • Naturlig tomatpuré
  • Örter och kryddor

3. Välj fettsnåla mejeriprodukter

Livsmedel med animaliskt ursprung, såsom mejeriprodukter, innehåller avsevärda mängder kolesterol, vilket till slut ökar kolesterolmängden i blodet.

Mjölk, yoghurt och ost innehåller höga mängder mättat fett, vilket kan påverka din hälsa.

Därför är det rekommenderat att välja fettsnåla eller fettfria alternativ, eller sådana som görs på skummjölk, för att kontrollera din kolesterolkonsumtion.

Med det sagt ska du komma ihåg att dessa produkter kan innehålla avsevärda mängder kalorier trots sina etiketter, så ät inte för mycket av dem.

4. Använd extra jungfruolivolja

Extra jungfruolivolja är en av de ”nyttiga fetter” som förtjänar en plats i din dagliga kost, speciellt eftersom det sänker kolesterolet.

Det är en naturlig källa till essentiella fettsyror, som inte bara förebygger att kolesterolet ansamlas i blodet, utan till och med uppmuntrar dess eliminering.

Oljan är rik på antioxidanter som förebygger cellskada och minskar risken för hårdnade artärer.

Vidare är det gott och fungerar bra med all mat.

5. Byt tillagningsmetod

Många är inte medvetna om att tillagningsmetoden de använder har stor påverkan på mängden lipider i blodet.

Både kolesterol- och triglyceridnivån kan höjas om du tillagar din mat i olja.

Att steka istället för att ugnsbaka eller grilla är en vana som förr eller senare påverkar hälsan.

Det är också bra att komma ihåg att höga temperaturer sänker eller förstör näringsvärdet i livsmedel.

Läs även: 5 livsmedel som motverkar mättat fett

6. Ät mer grönsaker

Grönsaker är fantastiska för att sänka kolesterolnivåerna och hjälpa dig med andra relaterade problem.

De är väldigt snåla p kalorier och fulla av näringsämnen som rensar dina artärer och förbättrar deras elasticitet.

Vissa näringsexperter säger att grönsaker ska utgöra hälften av det som ligger på tallriken.

På så sätt känner du dig mätt fortare och du ger din kropp anmärkningsvärda mängder näringsämnen.

Notera att det är bäst att äta dem råa om du vill dra nytta av 100% av deras näringsämnen.

Som du precis lärt dig krävs det bara några enkla beslut för att hålla koll på vad du äter och sänka kolesterolet.

Prova våra tips i köket och lev ett hälsosammare liv.

Huvudbild från wikiHow.com