8 naturliga sätt att lindra smärta vid ischias

Både värme och kyla kan användas vid behandling av ischias.
ischias

Ischias uppkommer när ischiasnerven irriteras och börjar orsaka smärta, med början i korsryggen som sedan rör sig mot resten av ryggen. Smärtan kan även gå ut i benen och mot fötterna. 

Om ischiasnerven, som är den största och längsta nerven i kroppen, irriteras upplever du ett hårt tryck. De främsta orsakerna till ischiassmärta är piriformissyndrom, frakturer, tumörer och graviditet, mm.

De som lider av ischias upplever stark smärta som kan påverka det dagliga livet. Denna smärta kommer också ofta med extra hudkänslighet, muskelsvaghet och försämrade muskelreflexer.

Om du ofta känner ischiassmärta kan du läsa om dessa 8 naturliga sätt att motverka det.

1. Akupunktur

En nyligen utgiven studie i en kinesisk tidskrift angående traditionell medicin visade att, bland 30 personer som fick ta del av akupunkturbehandling för att motverka ischias, blev 17 av med smärtan helt, medan 10 upplevde att symtomen lindrades under behandlingen.

2. Yoga

ischias

I en annan undersökning visade det sig att personer som lider av ischias och som praktiserar yoga i 16 veckor minskar smärtan med 64% och får 77% lättare att röra sig.

3. Massage

Massage är ett fantastiskt alternativ för att få musklerna att slappna av och motverka smärta vid ischias. I det här fallet är det bäst att använda en avslappnande essentiell olja för att behandla de drabbade områdena, och tänk på att inte trycka för hårt för att inte förvärra problemet.

4. Smärtstillande och antiinflammatoriska medel

ischias

Oavsett om det är naturliga medel eller apoteksprodukter kan smärtstillande och antiinflammatoriska medel vara mycket effektiva för att behandla ischias. Denna typ av behandling kan lindra smärtan i upp till 8 timmar och du kan ta dem 2 dagar i följd.

Om du använder apoteksprodukter bör du inte missbruka dem, då det kan ha bieffekter.

5. Applicera värme

En varmvattenflaska eller ett varmt bad kan vara mycket effektivt för att behandla ischias. Du kan även använda en varm kompress på det drabbade området och låta den verka i 20 till 25 minuter.

6. Applicera kyla

ischias

Det har visat sig att även kompresser med is kan minska smärtan vid ischias. För att dra nytta av fördelarna bör du applicera dessa på ryggraden eller det drabbade området i 10 till 15 minuter.

Denna behandling hjälper till att lindra inflammation och smärta, även om det bara är tillfälligt. Du bör alltid linda in isen i något; applicera aldrig direkt på huden.

7. Växter

Växter med antiinflammatoriska och smärtstillande egenskaper kan vara till stor hjälp vid behandling av ischias. Du kan välja mellan följande växter:

8. Övningar

Träning

Även om de som lider av ischias kan vila under dagen är det bäst att göra övningar och träna för att motverka smärtan. När musklerna och ryggradsstrukturen inte tränas och ständigt rör sig försvagas de och deras förmåga att stödja ryggen försämras. Som en konsekvens blir det svårare att behandla smärtan, som efter en tid då kan bli värre.

Övningar för att minska och motverka smärta vid ischias bör inkludera stretching som arbetar med de drabbade områdena, och även aerobiska övningar. Det är exempelvis bra att gå på promenader för att minska smärtan i den nedre delen av ryggen.

Det är väldigt viktigt att de övningar du använder för att behandla ischias överses av en expert; de måste utföras ordentligt så att situationen inte förvärras.