8 livsmedel som bör undvikas för att hålla levern frisk

· januari 12, 2018
Att ha en frisk och fungerande lever är väsentligt för hälsan. Huvudvärk, svullenhet och hudproblem kan alla orsakas av en lever som inte mår bra.

Levern är ett otroligt viktigt organ som optimerar matsmältningssystemet utan att överbelasta kroppen. Det är därför det är så viktigt att hålla levern frisk.

Varför är det så viktigt att hålla levern frisk?

Det är viktigt att ha en lever som mår bra. Levern ansvarar för att ta bort gifter i blodet och fungerar som ett filter.

  • Den lagrar vitaminer och mineraler.
  • Den omvandlar lagrat socker till energi som din kropp kan använda.
  • Den producerar galla och hjälper dig att förbränna fett.
  • Levern kan också spela en mycket viktig roll i att hålla vikten.
  • Dålig kost kan leda till leversjukdomar som hepatit, cirros, fettlever och cancer.

Livsmedel som får levern att må dåligt

1. Socker

Raffinerat socker kan utlösa leversjukdomar som fibros.

Att äta efterrätter, sötad läsk, godis och andra sötsaker som innehåller raffinerat socker är riskartat eftersom de utlöser leversjukdomar som fibros. Undvik raffinerat socker för att hålla levern frisk.

2. Salt

Ett för högt saltintag ökar blodtrycket samt risken för fettlever. Det är viktigt att läsa innehållsförteckningen på vad du äter så att du ser hur mycket tillsatt natrium det finns, så att du inte får i dig för mycket salt.

3. Alkohol

Undvik alkohol för att hålla levern frisk.

Alkoholhaltiga drycker har en negativ inverkan på leverfunktionen. De leder till en kemisk obalans och förstör leverceller, vilket kan leda till hepatit eller cirros.

4. Mättade fetter

Fet mat innehåller mycket kalorier och triglycerider (vilket kan skada levern). För att hålla levern frisk är det viktigt att minska intaget av smör, fett kött, majonnäs, grädde och korv.

5. Vitt och raffinerat mjöl

För mycket kolhydrater kan göra så att kroppen samlar på sig fetter.

Kolhydrater i stora mängder kan få din kropp att sluta använda fett som energi. Istället för att bränna det gör det så att kroppen samlar på sig fetter.

  • Kolhydrater ökar också insulinnivåerna, vilket kan leda till insulinresistens, och det är den främsta orsaken till många hjärtsjukdomar.
  • Din kropp omvandlar kolhydratöverskott till glykogen, vilket ansamlas i levern.
  • Där omvandlas kolhydraterna till fett som lagras i fettvävnaden. Resultatet är viktökning och fetma.

6. Mycket kryddig mat

Att äta för mycket kryddig mat kan skada levern. Det är viktigt att inte äta för mycket starka maträtter eftersom det kan leda till problem med matsmältningen.

På så vis kan levern kan drabbas av obotliga skador.

7. Friterad mat

Undvik friterat för att hålla levern frisk.

Fetter, eller lipider, är näringsämnen som finns i livsmedel, vilka används för att bygga upp cellernas vävnad och membran.

Problemet är att när man överkonsumerar fetter blir de skadliga för hälsan och levern.

De fetter som kroppen inte klarar av att förbränna och omvandla till energi blir till fettceller.

Det leder främst till bukfetma, vilket innebär hög risk för att utveckla olika sjukdomar, såsom:

8. Läkemedel

Vissa mediciner kan ha biverkningar om de tas felaktigt eller när de blandas med alkohol.

Om du självmedicinerar kan din lever drabbas av allvarliga skador. Därför är det bäst att uppsöka en läkare för att få en ordentlig diagnos för de recept du behöver.

För att hålla levern frisk bör du följa dessa rekommendationer:

  • Ha en balanserad kosthållning med mycket vitaminer, mineraler och fibrer
  • Ät mer frukt, grönsaker och baljväxter
  • Ät fettsnålt kött som vitt kött, fisk eller kyckling utan skinn
  • Ät färska sallader
  • Drick två till tre liter vatten om dagen
  • Drick örtte som hjälper matsmältningen (kamomill, malva, verbena…)
  • Minska din alkoholkonsumtion
  • Ha koll på kroppsvikten, eftersom både över- och undervikt kan leda till förändringar i leverns vävnader
  • Motionera regelbundet
  • Se till att du får tillräckligt med sömn
  • Undvik tobak
  • Håll nere stressnivån

Tänk på att dålig kost inte har att göra med hur mycket mat du äter, utan snarare kvaliteten på din mat.

Man kan vara överviktig men ändå lida av vitamin- och näringsbrist trots att man äter mycket, om man har en obalanserad diet.

Känner du dig tveksam angående din kost är det en bra idé att uppsöka en dietist för att få svar på frågor och hitta en väg mot hälsosammare val.

En bra kost är viktigt för att ta hand om din hälsa och hålla levern frisk!