8 livsmedel för en god vaginal hälsa

mars 14, 2019
Hygien må vara fundamentalt, men det finns livsmedel som hjälper dig hålla det vaginala området i perfekt skick, och som dessutom kan hjälpa dig att bekämpa infektioner.

Du kanske tror att god hygien räcker för att hålla din vagina frisk, men det finns mycket mer du måste göra för att ta hand om detta känsliga område. Om du inte ser efter dina intima delar blir du mottaglig för utslag eller urinvägsinfektioner. För att undvika det kommer här en lista över livsmedel som naturligt främjar vaginal hälsa.

1. Naturlig yoghurt och livsmedel rika på probiotika

En frisk vagina behöver en god mängd hälsosamma bakterier vid namn lactobaccillus, som hjälper till att bibehålla rätt pH-balans.

Yoghurt och liknande livsmedel hjälper till att upprätthålla rätt nivåer av lactobaccillus. De flesta av oss associerar yoghurt med tarmhälsa, men det är inte den enda fördelen.

Bruk av antibiotika, klimakteriet, preventivmedel och hormonterapi kan ofta öka risken för jästinfektioner. Surkål, tempeh och vissa jästa livsmedel gör ett utmärkt jobb för att bekämpa svampinfektioner.

Läs även: De 15 hälsosammaste probiotika och prebiotika

2. Tranbärsjuice

tranbarsjuice

Du har definitivt hört talas om tranbärsjuice. Att dricka gott om det kan hjälpa till att bekämpa urinvägsinfektioner. Detta eftersom tranbärsjuice innehåller beståndsdelar som eliminerar infektionsorsakande bakterier som fäster sig vid blåsans väggar.

Det enda problemet med juicen är dess höga sockerinnehåll. För att inte ändra glukosnivåerna (speciellt om du är diabetiker) ska du komma ihåg att:

  • Inte dricka mer än ett halvt glas tranbärsjuice per dag.
  • Välja helt naturliga eller lågkalorijuicer.
  • Blanda med vatten eller göra en smoothie som kombinerar juicen med grönsaker.

3. Fisk

Om du upplever smärta när du börjar menstruera är det dags att äta mer fisk. Mensvärk orsakas av utsläppet av inflammatoriska beståndsdelar som kallas prostaglandiner, som låter livmodermusklerna dra ihop sig.

Fettsyror och omega 3-oljor i fisk som lax och tonfisk har antiinflammatoriska egenskaper som hjälper till att lindra smärtan.

4. Sojabaserade livsmedel

Vaginal torrhet är ett oönskat resultat av låga östrogennivåer, som är hormonet som hjälper till att hålla vävnaden elastisk och välsmord.

Födsel, klimakteriet, amning och vissa läkemedel för förkylning och allergi kan orsaka en avsevärd minskning i östrogennivåerna, vilket gör din vagina torr och leder till obehag.

Främja vaginal hälsa genom att äta minimalt bearbetade, sojabaserade livsmedel:

  • Ekologiska sojabönor
  • Tofu
  • Tempeh

Dessa livsmedel innehåller beståndsdelar som imiterar östrogen – dessa kallas för vegetabiliska isoflavonoider eller icke-steroida fytoöstrogen.

5. Äpplen

applen

Även om du kanske inte tror det är det här frukten för dig om du gillar att ha roligt i sängen. En studie som publicerades i Archives of Gynecology and Obstetrics fann att kvinnor som åt ett äpple om dagen var mer välsmorda i underlivet.

Det betyder mer njutbart och mindre problematiskt sex. Äpplen innehåller en beståndsdel som imiterar östradiol – det feminina sexhormonet.

Äpplen innehåller även polyfenoler som höjer blodflödet i den vaginala vävnaden, vilket gör det lättare att uppnå orgasm.

6. Vatten

Vatten är något vi inte klarar oss utan. Det har oräkneliga fördelar för din hälsa. När det kommer till vaginan är vatten viktigt för att hålla de vaginala membranen i utmärkt skick.

För att fungera korrekt måste de ha god vätskebalans, och det lättaste sättet är genom att dricka rätt mängd vatten varje dag. Vatten hjälper även till att naturligt smörja vaginan samt minska odörer.

Besök denna artikel: Citronvatten för din hälsa

7. Sötpotatis

De är inte bara ett bra alternativ till traditionell potatis, utan är även väldigt effektiva för att bibehålla god vaginal hälsa.

De är fulla av vitamin A – ett vitamin som stärker väggarna i livmodern och stimulerar hormonproduktion som håller energinivåerna uppe.

8. Grönt te

gront-te

Vi nämnde tidigare tranbärsjuice, men många kvinnor föredrar något som inte är så sött. I så fall borde du överväga grönt te. Det är en utmärkt bundsförvant mot urinvägsinfektioner.

Om du har någon form av infektion kan grönt te hjälpa dig att bekämpa den, och om du är helt frisk kan grönt te hjälpa till att förhindra att infektioner startar.

Vaginal hälsa är mer än bara hygien

Du kanske tror att du vet allt om din vagina, men det är kanske dag att tänka om? Vid sidan av rutinmässiga undersökningar, god hygien och kommunikation med din gynekolog är en hälsosam diet mycket viktigt.

Som du kan se är dessa åtta livsmedel och drycker vanliga i balanserade dieter. Om du inte redan använder dem är det en god idé att börja nu.

  • Buggio L., Somigliana E., Borghi A., Vercelli P., Probiotics and vaginal microecology: fact or fancy? BMC Womens Health, 2019.
  • Wang Y., Singh AP., Nelson HN., Kaiser AJ., et al., Urinary clearance of cranberry flavonol glycosided in humans. J Agric Food Chem, 2016. 64 (42): 7931-7939.
  • Cai T., Gacci M., Mattivi F., Mondaini N., et al., Apple consumption is related to better sexual quality of life in young women. Arch Gynecol Obstet, 2014. 290 (1): 93-8.