8 fördelar med gurkmeja du borde känna till

september 1, 2017
Även om gurkmeja är en krydda med många användningar bör du tala med en läkare för att diskutera möjligheten att inkludera det i din kost om du lider av hälsoproblem.

Gurkmeja (Curcoma longa) är en medicinsk växt. Den har använts sedan antiken som ett komplement för att förbättra hälsan.

Den tillhör familjen Zingiberaceae, vilket även ingefära gör. Det är en antioxidativ och antiinflammatorisk krydda med överraskande fördelar.

I flera sekel har de kulinariska användningarna värderats högt. Det är både ett tillbehör och ett färgämne som används i en rad olika rätter.

Utöver det är det även grunden för många olika naturliga kurer. Dessa används för att kontrollera smärta, inflammation och möjliga infektioner.

Eftersom kryddan har många kraftfulla beståndsdelar finns det faktiskt studier som bekräftar att den är användbar för att förebygga flera olika typer av cancer.

Bäst av allt är att du kan lägga till gurkmeja i många vanliga rätter, och den blandas lätt med andra ingredienser för att göra effekterna mer potenta.

Vissa har inte dragit nytta av dessa egenskaper än, så vi vill dela med oss av några i den här artikeln. Nedan hittar du åtta bra anledningar att lägga till gurkmeja i din kost.

1. Lindrar matsmältningsproblem

Som sagt har gurkmeja antiinflammatoriska och matsmältande egenskaper. Dessa kan hjälpa dig att behandla symptom på dålig matsmältning och halsbränna.

  • De aktiva ingredienserna främjar tarmtömningar. Samtidigt främjas elimineringen av avfall som din kropp inte behöver.

2. Lindrar smärta från artrit

Recept med gurkmeja, speciellt teer och juicer, ger intressanta fördelar, framförallt för de som lider av artrit eller ledsmärta.

De antioxidativa och antiinflammatoriska beståndsdelarna agerar tillsammans, och efter att de assimilerats i kroppen lindrar de stelhet och smärta i lederna.

3. Förebygger Alzheimers sjukdom

En av de aktiva ingredienserna i gurkmeja är kurkumin. Den agerar antiinflammatoriskt i hjärnan och bekämpar effekterna av fria radikaler.

Dessa egenskaper minskar åldersrelaterad förlust av kognitiva förmågor och förebygger i det långa loppet kroniska sjukdomar såsom Alzheimers.

4. Minskar risken för cancer

Den höga koncentrationen av antioxidanter i gurkmeja är ett utmärkt näringstillskott. Det hjälper till att återuppbygga cellaktivitet efter skada från gifter och fria radikaler.

Det betyder att gurkmeja stödjer cellregeneration. Den minskar även risken för åldrande i förtid och sjukdomar såsom cancer.

5. Förbättrar din leverhälsa

I hundratals år har gurkmeja varit en av de mest använda ingredienserna för att behandla leverproblem. Detta eftersom egenskaperna hjälper till att balansera ditt bilirubin och din galla.

Dessa är viktiga vätskor för god leverfunktion, och hjälper dig även med matsmältningen.

Vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna i gurkmeja minskar i sin tur inflammation i detta organ. De uppmuntrar även eliminering av gifter och raffinerat fett i vävnaden.

6. Skyddar din hjärthälsa

Att äta gurkmeja regelbundet är ett utmärkt stöd för din hjärtfunktion. Den hjälper dessutom dina artärer och gagnar blodflödet.

Dess antioxidativa egenskaper hjälper till att reglera dåligt kolesterol (LDL) och triglycerider. På grund av detta saktar den ned utvecklingen av sjukdomar som ateroskleros och hypertoni.

Den hjälper dig dessutom att förebygga ansamlingen av plack i artärväggarna och inflammatoriska problem i cirkulationssystemet.

7. Förbättrar din huds hälsa

Att äta och applicera gurkmeja hjälper dig att sakta ned hudens åldrande i förtid.

De antioxidativa effekterna bekämpar cellskada som orsakas av fria radikaler. De främjar även kollagen- och elastinproduktion.

8. Förebygger diabetes

Antioxidanterna och de antiinflammatoriska egenskaperna i gurkmeja har förmågan att öka ämnesomsättningen av socker. På grund av detta är kryddan utmärkt för att förebygga diabetes typ 2.

Att dricka ett glas juice på gurkmeja eller lägga till kryddan i dina soppor och sallader kan avsevärt minska dina blodsockertoppar.

Kom ihåg

  • Även om gurkmeja har många näringsämnen och medicinska egenskaper är det viktigt att inte äta den till överdrift, eftersom det kan orsaka irritation.
  • Den är inte heller rekommenderad för personer som lider av gallsten, eftersom den kan förvärra din kolik.
  • De som tar antikoagulerande medel och antiinflammatoriska mediciner bör tala med sin läkare innan de lägger till gurkmeja i sin kost.

Är du redo att börja använda kryddan i dina rätter? Nu när du känner till de största fördelarna ska du börja så snart som möjligt.

MER FÖR DIG