6 örter som hjälper dig att behandla diabetes typ 2

09 januari, 2019
Visste du att det finns vissa naturliga örter som kan hjälpa dig att behandla diabetes typ 2? De kan hjälpa till att stabilisera dina blodsockernivåer. Använd dem dock aldrig för att ersätta behandlingar som ordinerats av din läkare.
 

Diabetes typ 2 är den vanligaste typen av diabetes. Sjukdomen kommer med höjda blodsockernivåer när din kropp inte producerar tillräckligt med insulin eller när insulinet inte bearbetas som det ska av kroppen. Detta kvarhåller glukosen i blodet istället för att bränna det för energi.

Förebygg diabetes typ 2

För att förebygga typ 2-diabetes är det rekommenderat att träna och ha en nyttig kost. Men om du vill gå ännu längre kan du lära dig om vissa örter som kan hjälpa dig att behandla det. Kom bara ihåg att inga av dessa örter får ersätta medicinska behandlingar. Det handlar om att ge din kropp lite extra hjälp, inte att ignorera medicinska råd.

1. Gurkmeja 

Mald gurkmejarot

Den första örten är gurkmeja. Eftersom den är antiinflammatorisk rekommenderas gurkmeja för artrit och kardiovaskulära sjukdomar. Tack vare dess aktiva beståndsdel, kurkumin, hjälper den till att sänka blodsockernivåerna. Allt du behöver göra är att få i dig en bit gurkmeja om dagen för att sänka blodsockret.

2. Ingefära

Ytterligare en ört som kan hjälpa dig med diabetes typ 2 är ingefära. Den kopplas till förmågan att lindra allt från förkylningar till matsmältningsproblem. Under årens lopp har man dessutom genomfört studier för att gräva djupare i rotens alla egenskaper, och flera av dem har visat sig hjälpa till att behandla diabetes typ 2.

 
  • Ett bra sätt att dra nytta av krafterna hos ingefära är att ta 1/2 tesked malen ingefära varje dag i åtta veckor. Gör det på tom mage och utan någon annan mat.
  • Eftersom det är en antiinflammatorisk ört hjälper den även till att minska inflammation i kroppen; inflammation som kan leda till ögonproblem för personer med diabetes.

3. Kanel

kanel, hel och malen

Kanel kan hjälpa till att stabilisera blodsockernivåerna eftersom kryddan minskar absorptionen av glukos efter att du ätit. Den hjälper även till att sänka kolesterolet.

  • Det finns två huvudsakliga typer av kanel, och kassiakanel (den som vanligtvis hittas i butiker) är den mest effektiva för att sänka glukos. Men var försiktig, för du kan få leverskador om du tar kassiakanel för länge.
  • För att förebygga dessa bieffekter rekommenderar vi att du använder ceylonkanel (“äkta kanel”) om du planerar att ta kryddan dagligen.
  • Annars kan du ta kassiakanel en eller två gånger per vecka.

4. Svart curry

Svart curry är ytterligare en ört som är bra för att behandla diabetes typ 2.

Fröna hjälper till att:

  • Minska lipiderna i blodet.
  • Bekämpa inflammation och bakterier.
  • Skydda hjärta och lever.

När du äter svart curry kan dina blodsockernivåer minska med upp till 50%.

5. Aloe vera

 
Aloe vera gel på burk

Aloe vera är bra för dig på så många sätt. Från att lindra solbränna, läka sår och skydda ditt hår mot UV-strålar till viktnedgång och för att behandla diabetes typ 2.

  • Aloe vera sänker blodsockret när du inte äter.
  • För att dra nytta av aloe är det rekommenderat att ta lite färsk aloe vera-juice varje dag.
  • Du kan lägga till lite i dina smoothies eller göra ett uppfriskande vatten med gurka och citron.

6. Blåbärsblad

Vi har tidigare sagt att du kan förebygga diabetes typ 2 genom att äta bär. Ett annat alternativ är att använda blåbärsblad i teform. Du kommer märka av goda resultat, inklusive sänkning av blodsockernivåerna och en minskning av farliga glukostoppar.

Ingredienser

  • 1 liter vatten
  • 10 blåbärsblad

Beredning

  • Koka upp vattnet och tillsätt blåbärsbladen.
  • Låt dra i tio minuter innan du tar bort från värmen.
  • Efter det njuter du av det som ett te, i en smoothie eller som vatten under dagen.
  • Försök att undvika alla typer av sötningsmedel.

Huvudbild från wikiHow.com

 

Arablou, T., Aryaeian, N., Valizadeh, M., Sharifi, F., Hosseini, A., & Djalali, M. (2014). The effect of ginger consumption on glycemic status, lipid profile and some inflammatory markers in patients with type 2 diabetes mellitus. International Journal of Food Sciences and Nutrition. https://doi.org/10.3109/09637486.2014.880671

Chatterjee, S., Khunti, K., & Davies, M. J. (2017). Type 2 diabetes. The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)30058-2

Chuengsamarn, S., Rattanamongkolgul, S., Luechapudiporn, R., Phisalaphong, C., & Jirawatnotai, S. (2012). Curcumin extract for prevention of type 2 diabetes. Diabetes Care. https://doi.org/10.2337/dc12-0116

Dey, L., Attele, A. S., & Yuan, C. S. (2002). Alternative therapies for type 2 diabetes. Alternative Medicine Review.

Khan, A., Safdar, M., Ali Khan, M. M., Khattak, K. N., & Anderson, R. A. (2003). Cinnamon Improves Glucose and Lipids of People with Type 2 Diabetes. Diabetes Care. https://doi.org/10.2337/diacare.26.12.3215

Tanaka, M., Misawa, E., Ito, Y., Habara, N., Nomaguchi, K., Yamada, M., … Higuchi, R. (2006). Identification of Five Phytosterols from Aloe Vera Gel as Anti-diabetic Compounds. Biological & Pharmaceutical Bulletin. https://doi.org/10.1248/bpb.29.1418