7 tillfredsställande middagar för att gå ner i vikt

april 5, 2018
Middagen är viktig för våra kroppar eftersom vi inte bränner kalorierna vi får i oss under dagens sista måltid. Därför har vi förberett sju middagsalternativ för dig. De kan hjälpa dig att gå ner i vikt på en vecka utan att känna dig hungrig.

Har du som mål att planera nyttiga, balanserade, näringsrika och tillfredsställande middagar för att gå ner i vikt och förbättra hälsan? Vi delar med oss av originella och enkla idéer för hela veckan som gör att du slipper gå hungrig i kampen mot kilona.

Använd dessa måltider som en utgångspunkt för att skapa många fler recept, fulla av smak och näringsämnen, men fria från mjöl och skadliga fetter.

Middagen är nyckeln till att gå ner i vikt

Om du enkelt vill gå ner i vikt utan att gå hungrig måste du fokusera på middagen. Vi använder vanligtvis inte kalorierna vi får i oss under dagens sista måltid, och det gör att energin omvandlas till reserver.

Därför är det bättre att välja middagar med råa eller tillagade grönsaker, tillsammans med lättsmälta proteiner och hälsosamma fetter. Kombinationen av näringsämnen höjer ämnesomsättningen och hjälper dig att vila på natten.

Men för att göra det måste du äta middag tidigt, minst tre timmar innan du går till sängs. Om du är väldigt hungrig innan sängdags kan du dricka en kopp te, ett glas vegetabilisk mjölk (havre eller mandel) eller till och med äta ett äpple eller päron.

Läs även: 9 misstag som hindrar dig från att få drömkroppen

Om vi hoppar över middagen?

De som väljer att hoppa över middagen eller som följer lågkaloridieter gör en onödig uppoffring. Det hjälper dem inte att gå ner i vikt, och har dessutom en jojo-effekt när de börjar äta igen. Deras kroppar minskar energianvändningen och börjar förvara reserver när den kan som en överlevnadsinstinkt.

Nyckeln ligger i att välja rätt livsmedel, att äta med måtta och att inte vara besatt av kalorier. Slutresultatet är en effektiv viktnedgång utan större uppoffringar. På bara en vecka kan man börja märka av positiva resultat.

Sju idéer för tillfredsställande middagar hela veckan

1. Måndag: Grönsaks- och ärtsoppa

Grönsakssoppa med ärtor

Krämiga grönsakssoppor som är i säsong kan avnjutas kalla eller varma, och är ett av de bästa middagsalternativen eftersom de är mättande och nyttiga.

Du kan bereda dem med dina favoritgrönsaker och ackompanjera dem med en portion baljväxter, som tillhandahåller extra protein och fibrer.

Ärtor är en av de bästa baljväxterna man kan äta till middag. De är lättsmälta och har god smak.

2. Tisdag: Gazpacho med fågel

Gazpacho – en soppa med mixade grönsaker (tomat, gurka, paprika, vitlök) – är perfekt för varma kvällar eller när man behöver en dos vitaminer och mineraler. Du kan dra nytta av soppans lätthet för att också inkludera en portion kyckling eller kalkon, ugnsbakad eller grillad.

Det är en perfekt kombination och desutom lättsmält. Det är även ett perfekt alternativ efter ett träningspass.

3. Onsdag: Sallad och hummus

Färsk hummus

Kikärtor är mycket nyttiga baljväxter. Många har dock problem att smälta dem, speciellt kvällstid. Det är därför vi rekommenderar hummus – en kall kikärtsdipp som du kan äta tillsammans med en sallad.

4. Torsdag: Fisk och grillad ananas

Fisk är ett animaliskt protein med lite fett, vilket gör den till ett bra alternativ för viktnedgång. Du kan ugnsbaka den tillsammans med några ananasskivor. Du får då en lätt, god dessert som hjälper dig att smälta fisken.

5. Fredag: Quinoa och guacamole

Quinoa är mycket nyttigt

Quinoa är ett proteinrikt spannmål som är bättre lämpat för tillfredsställande middagar än andra, inklusive ris. För denna meny föreslår vi att du ackompanjerar den med en god guacamole.

Guacamole tillhandahåller dig med en bra mängd vitaminer, mineraler, fibrer och nyttiga fetter.

Läs även: De 7 fallgroparna som kommer i vägen för att tappa vikt

6. Lördag: Kikärtspizza

Älskar du pizza? Skäm bort dig själv på lördagen, men gör pizzan med en deg på kikärtsmjöl. Du kommer få ett mycket nyttigare recept som är mer lämpat för viktnedgång.

7. Söndag: Grön smoothie och omelett

Fransk omelett

På söndagen kan du återhämta dig från helgens överflöd med en god och rensande smoothie samt en fransk omelett. Den enklaste middagen är ibland den mest tillfredsställande, och den här hjälper dig att påbörja den nya veckan med energi och vitalitet.

Glöm inte att du kan modifiera och vidareutveckla dessa tillfredsställande middagar för att passa just dig!

MER FÖR DIG