7 orsaker till att du inte lyckas gå ner i vikt

Även om det är svårt för oss att acceptera det vet vi alla att för att uppnå vår idealvikt måste vi kombinera en nyttig kost med en hälsosam livsstil och bra motionsvanor.
Lyckas inte gå ner i vikt

Idag är vikten en av de saker som orsakar störst bekymmer hos människor. Det är en fråga som finns i bakhuvudet hos de flesta, både av hälsoskäl och på grund av de stereotyper som existerar i samhället. Av denna anledning finns det en uppsjö av extrema dieter, motionsövningar och träningsmaskiner som utlovar fantastiska viktminskningsresultat.

Men trots att du följer dessa dieter eller de rekommenderade träningsformerna är det stor risk att du inte uppnår de önskade resultaten och att övervikten består. Skälen till varför du inte kan gå ner i vikt är ganska varierande, och vi ska diskutera dem här.

Att uppnå en idealvikt är resultatet av en balans mellan en nyttig kost, konsekventa motionsvanor och en hälsosam livsstil. Följande är en sammanställning av ett antal faktorer som kan bidra till att din kropp inte kan uppnå de positiva resultat som du önskar för din figur och din hälsa genom kost och motion.

Kan du inte gå ner vikt? Här är några av de vanligaste orsakerna!

1. Den första faktorn som kan sätta käppar i hjulen på vägen mot dina önskade viktminskningsresultat är dålig sömn och att du inte sover tillräckligt många timmar per natt. När du har ett dåligt sömnmönster förändras hormonerna som är associerade med hungern. Detta ökar produktionen av hormonet som stimulerar aptiten, vilket i sin tur får din hjärna att ständigt uppmana dig att äta mat och  dessutom i stora mängder. Det är rekommenderat att få minst 8 timmars sömn varje natt för att kroppen ska kunna reglera ämnesomsättningen och utföra andra nödvändiga uppgifter under sömnen, vilket garanterar en god livskvalitet.
Sov på tom mage
2. En överdriven konsumtion av socker ökar mängden kalorier i kroppen och hämmar ämnesomsättningen, vilket orsakar en ansamling av fett och socker som kan öka din vikt och kroppsmassa. Du måste vara uppmärksam på vad för slags livsmedel du konsumerar och känna till deras näringsvärden och vilka ingredienser de innehåller i syfte att undvika dolda sockerarter som kan öka din vikt utan att du inser det.

3. Det är välkänt att kalorier har en stor inverkan vid fetma och viktökning hos människor. Men det är viktigt att komma ihåg att det är nödvändigt att upprätthålla en balans kring kalori- och näringsintag. Du måste undvika att bli besatt av att räkna kalorier då detta kan leda till att du tar bort livsmedel från din kost som faktiskt ger dig idealiska näringsämnen som behövs för god hälsa och som förbättrar kroppens ämnesomsättning.
Kalorier 6
4. En stillasittande livsstil och fysisk inaktivitet kan orsaka en accelererad viktökning, vilket snabbt leder till att människor blir överviktiga eller feta. Så det rekommenderas att utföra någon typ av fysisk aktivitet eller motion i minst 30 minuter varje dag.

5. En dålig kost kan reflekteras i en oförmåga att gå ner i vikt; fysisk inaktivitet och skräpmat är de värsta fienderna för dem som vill uppnå en smalare figur, även om många, på grund av brist på tid, föredrar att äta frysta färdigrätter eller skräpmat som tillför väldigt få viktiga näringsämnen till kroppen. Tvärtom dryper de av fett och kalorier som orsakar viktuppgång samt kan medföra hälsorisker för kroppen om du äter dem för ofta. Kom ihåg att en bra kost, tillsammans med goda motionsvanor, är A och O för god hälsa, välbefinnande och önskad vikt.
Skräpmat
6. En annan faktor som kan bidra till att försvåra viktminskning är hormonella förändringar. I det här fallet bör du kontakta din läkare för att ta reda på om dessa hormonella förändringar kan öka din vikt och för att utesluta något trauma eller annan allvarlig faktor som kan påverka kroppshälsan. Du bör också kontakta en dietist som kan ge dig råd kring vilken mat du bör äta för att lättast ta dig igenom dessa hormonella förändringar.

7. Ännu en faktor kan vara att du inte får i dig en tillräcklig mängd essentiella fettsyror i kosten. Under många år ansågs det nödvändigt att eliminera alla fetter från maten för att gå ner i vikt eller bli smal. Men vi måste klargöra att det finns en typ av fett som krävs för en välfungerande ämnesomsättning, vilken i sin tur bidrar till att ta bort negativt kroppsfett och skapa en mättnadskänsla. Detta hjälper oss att undvika att drabbas av ökad aptit och att minska vårt intag av mat. Dessa essentiella fetter är fettsyrorna som finns i linfröolja, fiskolja, nötter och frön.

Så ta hänsyn till dessa nyckelfaktorer som kan störa ditt mål att gå ner i vikt. Fundera på vilka du upplever och vilka som påverkar dig negativt. Detta kan hjälpa dig att ändra dina vanor och sätta upp ett detaljerat näringsschema som kommer ge din kropp den näring den behöver för att garantera god hälsa, välbefinnande och önskad vikt.