7 livsmedel som gör dig uppsvälld om magen

12 maj, 2019
Känner du dig uppsvälld? Undvik det och främja bättre matsmältning genom att minska intaget av dessa sju livsmedel.
 

Svullen buk är ett tillstånd som kan få oss att se tyngre ut än vad vi är. Många tror att det beror på fett, men det finns andra faktorer. Till exempel finns det livsmedel som gör dig uppsvälld om magen.

Svullen buk kommer ibland tillsammans med obehag i koppling till matsmältningen, såsom ansamling av gaser och smärta. Detta producerar en tung känsla. Källan kan vara kopplad till dåliga matvanor; det finns trots allt många livsmedel som gör dig uppsvälld när de smälts. Dessvärre brukar vi ignorera vilka som åsamkar oss obehag. Därför fortsätter vi äta dem dagligen.

I den här artikeln vill vi därför lista sju livsmedel som ofta är boven i dramat när det kommer till uppsvälldhet.

Livsmedel som gör dig uppsvälld om magen

Bord med mejeriprodukter

1. Mjölk och mejeriprodukter kan göra dig uppsvälld om magen

Mjölk och mejeriprodukter är kopplade till svullen buk. Det beror på det stora innehållet av laktos – en sockerart som kan orsaka matsmältningsproblem genom att få enzymer att fungera inkorrekt i kroppen. Dess dåliga absorption leder till produktionen av för mycket tarmgaser, uppsvälldhet och smärta.

Förslag

 
  • Ersätt komjölken med vegetabiliska produkter, såsom mandelmjölk eller havremjölk.
  • Om du vill få i dig mer kalcium ska du äta grönsaker som innehåller det.

2. Raffinerade spannmål

Spannmål som bearbetats har lägre näringsvärde. Raffinerade spannmål förlorar sitt fiberinnehåll, vilket är mycket viktigt för matsmältningen. De bidrar även med mindre vitaminer och mineraler jämfört med fullkorn. Och på grund av gluteninnehållet är risken stor att raffinerade spannmål gör dig uppsvälld om magen.

Förslag

  • I så stor utsträckning som möjligt ska du begränsa din konsumtion av raffinerade spannmål, inklusive sådana som hittas i bröd och pizza.
  • Hitta substitut som är av fullkorn och glutenfria.

3. Råa grönsaker

blomkål i skål

Korsblommiga grönsaker är fulla av essentiella näringsämnen. Utöver att vara kalorisnåla kan de även hjälpa dig att hålla dig frisk. Dessvärre innehåller de även polysackarider vid namn raffinos. När dessa smälts jäser de och producerar gas. Det medför givetvis inflammatorisk aktivitet i buken, som är svår att behandla.

Förslag

  • Begränsa konsumtionen av korsblommiga grönsaker till en gång per vecka.
 
  • Ät dem råa eller ångade.

4. Kallskuret gör dig uppsvälld om magen

Kallskuret ser alltid fräscht ut och är ett snabbt såväl som gott alternativ. Vad få vet är dock att de innehåller mängder av kemikalier och fetter som inte är bra för hälsan. Kontinuerligt intag av dem leder till en inflammatorisk reaktion i kroppen, vilket påverkar led- och matsmältningshälsan. Vidare innehåller det för mycket salt, vilket kan leda till vätskeretention och metaboliska åkommor.

Förslag

  • Ersätt dessa bearbetade köttyper med magert kött, såsom kyckling och kalkon.
  • Undvik livsmedel som innehåller dessa tillsatta ingredienser.

5. Friterad mat

Friterad mat gör dig uppsvälld

Friterad mat gör dig vanligtvis uppsvälld om magen. Det är inte bara på grund av ansamling av gaser, utan även eftersom de saktar ned matsmältningen och ökar kolesterolnivåerna.

Förslag

  • Undvik friterad mat, chips och liknande produkter helt och hållet.
  • När du lagar mat hemma ska du använda olivolja eller solrosolja.

6. Kryddor

Kryddor tillför smak till maten. I små mängder har de intressanta fördelar för hälsan, men när de konsumeras i för stora mängder är de inte bra, speciellt om de kombineras. De irriterar magslemhinnan, och om de sätter igång en inflammatorisk reaktion leder det till sura uppstötningar och gaser.

 

Förslag

  • Använd bara små mängder krydda till maten.
  • Undvik att kombinera för många olika kryddor på samma gång.
  • Begränsa ditt intag av kryddstarka kryddor och tillbehör, såsom peppar och chili.

7. Bönor

en skål med bönor i tomatsås

Vi kan inte förneka att bönor är goda och bra för en hälsosam kost; de är en viktig källa till vegetabiliskt protein, antioxidanter, vitaminer och mineraler. Att äta bönor kan dock ge upphov till inflammation på grund av innehållet av polysackarider.

Förslag

  • Ät dem bara då och då i måttliga mängder.
  • Koka dem väl för att undvika negativa effekter på matsmältningen.

Brukar du äta några av dessa livsmedel som gör dig uppsvälld om magen? Då är de förmodligen anledningen till att du får magbesvär. Begränsa din konsumtion av dem och välj alternativ som är lättare för magen.

 
  • Marina, A. M., Che Man, Y. B., & Amin, I. (2009). Virgin coconut oil: emerging functional food oil. Trends in Food Science and Technology. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2009.06.003
  • Soares, F. L. P., de Oliveira Matoso, R., Teixeira, L. G., Menezes, Z., Pereira, S. S., Alves, A. C., … Alvarez-Leite, J. I. (2013). Gluten-free diet reduces adiposity, inflammation and insulin resistance associated with the induction of PPAR-alpha and PPAR-gamma expression. Journal of Nutritional Biochemistry. https://doi.org/10.1016/j.jnutbio.2012.08.009
  • de Punder, K., & Pruimboom, L. (2013). The dietary intake of wheat and other cereal grains and their role in inflammation. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu5030771
  • Kiecolt-Glaser, J. K., Christian, L., Preston, H., Houts, C. R., Malarkey, W. B., Emery, C. F., & Glaser, R. (2010). Stress, inflammation, and yoga practice. Psychosomatic Medicine. https://doi.org/10.1097/PSY.0b013e3181cb9377