7 nyttiga anledningar att dricka gurkjuice

november 29, 2018
Gurka är en av de mest odlade grönsakerna i världen. Denna frukt hittas i nästan alla globala kök och är känd för sina kosmetiska, medicinska och kulinariska fördelar.

Har du hört talas om fördelarna med att dricka gurkjuice? Inte? Låt oss då ta det från början!

Gurka är en frukt från den annuella örtväxten Cucumis sativus. Även om den ursprungligen kommer från Indien har den med tidens gång gradvis integrerats i kost och kök i civilisationer världen över.

Gurkans sammansättning

Mycket av det som lockar med denna frukt har att göra med dess andel vatten, som kan nå 96%. Gurka är även snål på kalorier (13 kcal per 100 g) tack vare dess låga innehåll av socker, fett och protein.

Bland de många näringsämnen som denna gröda innehåller vill vi belysa:

  • Vitaminer (C, E och B-komplex)
  • Mineraler (kalium, fosfor, magnesium, kalcium)

Det är därför näringsexperter ofta inkluderar gurka i sina kostplaner. Den må vanligtvis användas i sallader eller i inlagd form, men gurka utgör även en perfekt bas för juicer tack vare att dess neutrala smak låter den blandas väl med andra frukter och grönsaker.

Ett praktiskt alternativ: gurkjuice

Naturlig juice med gurka

Naturliga juicer tillhandahåller en snabb och direkt källa för vitaminer och mineraler. De är enkla att absorbera och smälta samtidigt som de håller kroppen återfuktad. Vidare hjälper de dig att eliminera gifter.

Detta hjälper till att hålla kroppen i toppskick ur en fysisk, immunmässig och energimässig synvinkel. Här kommer sju anledningar till att du bör dricka gurkjuice:

1. Den hjälper dig att gå ned i vikt och hålla den nere

Utöver att vara väldigt snål på kalorier gör konsumtion av gurka och gurkjuice även att du känner dig mätt.

  • Konsistensen hos juicen kommer att sakta ned matsmältningsprocesserna och hjälpa dig att förbli mätt längre.
  • Den kan även hjälpa dig att stoppa matsug och bibehålla en hälsosam kroppsvikt.

När den kombineras med andra frukter och grönsaker som en juice, kan gurka hjälpa till att stödja viktnedgång, avgiftning och ökning av ämnesomsättningen.

Missa heller inte: 5 enkla steg för att effektivt tappa vikt vid frukost & middag

2. Den förbättrar din matsmältning

Förbättra matsmältningen med gurka

Gurka innehåller fibrer och vatten. Konsumtion av vatten minskar alla symptom på sura uppstötningar och ökar pH-värdet i magen. Fibrer förbättrar å sin sida tarmtransiten och lindrar förstoppning.

3. Den bibehåller din vätskebalans

Din kropp förlorar vatten under dagen. Det är därför det inte är ovanligt att uppleva symptom på uttorkning. Gurkjuice eller gurkvatten är det perfekta sättet att motverka denna förlust av vätskor eftersom de tillhandahåller stora mängder vatten och mineralsalter.

4. Den minskar risken för cancer

Enligt en studie som utfördes 2016 kommer denna effekt tack vare cucurbitacin och andra substanser som finns i gurka, såsom lignaner. Dessa substanser kan blockera reproduktionen av cancerceller, vilket minskar risken för att utveckla olika former av cancer.

Även om denna forskning endast är preliminär så skadar det inte att dricka ett stort glas gurkjuice i förebyggande syfte.

5. Den hjälper till att kontrollera blodtrycket

Balansera blodtrycket med gurka

Högt blodtryck innebär att blodtrycket ligger över gränserna som anses vara hälsosamma. Denna ”tysta” sjukdom kan öka risken för hjärtsjukdom senare i livet. Gurkjuice innehåller fibrer, magnesium och höga nivåer av kalium, som är kopplade till sänkning av blodtrycket.

Eftersom denna åkomma inte alltid har uppenbara symptom är det viktigt att förebygga den.

6. Den bekämpar surhet

Gurka reglerar pH-värdet i blodomloppet tack vare sina alkaliska egenskaper. Kom ihåg att konsumtion av mycket sura livsmedel kan försvaga din kropp.

En pH-obalans kan orsaka problem såsom åldrande i förtid, fetma och kardiovaskulära sjukdomar, bland annat.

7. Den är en källa för vitamin B

B-komplexvitaminerna är fundamentala för att kroppen ska fungera korrekt eftersom de ingriper i processerna hos nervsystemet, vilket ökar energinivåerna och snabbar upp ämnesomsättningen.

Att lägga till gurka i din kost är ett enkelt sätt att minska några av de negativa effekterna från stress och ångest.

Kommersiella eller hemgjorda juicer?

Idag finns det stora mängder kommersiella juicer som är redo att konsumeras direkt. Konserveringsmedlen och de konstgjorda färgämnena de innehåller kan dock orsaka toxiska eller allergiska reaktioner, och effekter som inte syns förrän efter lång tid. Det är därför det bästa alternativet är att göra gurkjuice hemma.

Nu vet du att gurkjuice är ett utmärkt naturligt alternativ för att ta hand om och förbättra hälsan. Se till att lägga till gurka på din inköpslista nästa gång du går och handlar. Kom ihåg: den bästa investeringen du kan göra är i din hälsa.

  • Agarwal, M., Kumar, A., Gupta, R., & Upadhyaya, S. (2012). Extraction of polyphenol, flavonoid from emblica officinalis, citrus limon, cucumis sativus and evaluation of their antioxidant activity. Oriental Journal of Chemistry. https://doi.org/10.13005/ojc/280248
  • Abbasi, A. M., Khan, M. A., Ahmad, M., Zafar, M., Khan, H., Muhammad, N., & Sultana, S. (2009). Medicinal plants used for the treatment of jaundice and hepatitis based on socio-economic documentation. African Journal of Biotechnology.
  • Stel, M., & van Koningsbruggen, G. M. (2015). Healthy food consumption in young women. The influence of others’ eating behavior and body weight appearance. Appetite. https://doi.org/10.1016/j.appet.2015.03.016
  • Chu, Y.-F., Sun, J., Wu, X., & Liu, R. H. (2002). Antioxidant and antiproliferative activities of common vegetables. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf020665f
  • Alghasham A. A. (2013). Cucurbitacins – a promising target for cancer therapy. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3612419/