6 effektiva tips för att få en ung, len hals

juli 13, 2018

Huden på nacken förtjänar precis lika mycket uppmärksamhet som huden i ansiktet. Vi oroar oss ofta över att förebygga rynkor och fina linjer i ansiktet, men glömmer helt bort vad vi måste göra för att bibehålla en ung och len hals.

Faktum är att huden på halsen är en av de första platserna som uppvisar ålderstecken eftersom den är tunnare och har färre oljekörtlar. Därför förlorar den sin elasticitet och fasthet snabbare än huden på resten av kroppen.

Med följande enkla trick kommer du effektivt att kunna bekämpa ålderstecken i regionen för att hålla din hals ung och len avsevärt längre!

1. Håll halsen återfuktad

Bibehåll fuktighetsnivån

Det är viktigt att återfukta halsen varje dag, såväl som ansiktet. Du behöver inte köpa speciella produkter för det. Naturliga produkter såsom mandelolja, olivolja eller nyponolja är bara några exempel.

  • Vad som är viktigt är att du använder dem två gånger dagligen – på morgonen innan du klär på dig och kvällstid innan du går och lägger dig.
  • Använd enkla vertikala rörelser för att applicera tills produkten helt absorberats.

Rekommenderad läsning: Motverka mörka fläckar på nacken naturligt

2. Exfoliering

Huden på halsen måste även exfolieras regelbundet (max en gång i veckan). Att göra det tar bort döda hudceller som ansamlas.

  • Du kan exfoliera huden med naturliga ingredienser som socker, havssalt och bikarbonat.
  • Blanda dessa med naturliga oljor, honung eller yoghurt för att skapa naturliga exfolianter som passar utmärkt för att få en ung, len hals.
  • Du ska exfoliera från hakan nedåt mot den övre delen av bröstet. Kom ihåg att även exfoliera nacken.
  • Skölj sedan av med kallt vatten.

3. Undvik en dålig hållning

Undvik att sitta dåligt

Tro det eller ej, men dålig hållning kan skada huden på halsen snabbare. Utöver att leda till nacksmärta och huvudvärk kan en böjd nacke under långa perioder resultera i uppkomsten av rynkor som är svåra, om inte omöjliga, att bli av med.

Undvik att vrida huvudet nedåt under långa perioder, till exempel när du tittar på en surfplatta eller mobiltelefon.

4. Bra kost

Att äta en bra kost och se till att inkludera livsmedel som är rika på omega-3 och 6 hjälper kroppen att öka produktionen av kollagen naturligt. Du kommer märka av effekterna för din huds regeneration och elasticitet.

Studier visar att mat som är rik på fettsyror hjälper kroppen att effektivt regenerera cellmembran. Att äta livsmedel såsom linfröolja, avokado eller sötvattenfisk, speciellt kvällstid, kan därför vara bra för håret och för att få en len hals.

Läs även: 5 symptom på brist på omega 3 och 6 du borde känna till

5. Använd solskyddskräm

Missa inte solskyddskrämen

Solskyddskräm är inte bara för ansiktet; kom ihåg att applicera det på alla delar av kroppen som kommer utsättas för sol. Det inkluderar halsen, eftersom solen kan resultera i snabbare åldrande.

6. Träning

Gör det till en vana att utföra vissa enkla övningar för att bibehålla en ung och len hals.

  • En väldigt enkel och hjälpsam övning involverar att sitta ned, hålla ryggen rak och röra underkäken framåt och bakåt.
  • En annan enkel övning är att sitta med ryggen rak samtidigt som du vrider huvudet framåt och bakåt, och sträcker på halsen. Öppna sedan munnen och sträck ut underläppen så långt du kan, som om du försökte nå överläppen. Gör det utan att vidröra tänderna och upprepa flera gånger.
  • Du kan även röra på munnen som om du försökte uttala bokstaven O. Håll positionen i minst fem sekunder. Upprepa flera gånger.

Det är rekommenderat att göra det flera gånger om dagen för bäst resultat.

MER FÖR DIG