De 8 livsmedel som ger huden mest kollagen

juni 21, 2018

Om du vill ha vacker hy utan rynkor måste du se till att kroppen får alla nödvändiga näringsämnen, varav ett är kollagen. Det räcker inte att bara använda kosmetiska produkter för att hålla huden frisk. Du måste också äta en balanserad kost och veta vilka livsmedel som ger huden mest kollagen.

Vi ska här gå igenom de 8 livsmedel som innehåller mest kollagen för huden eller som bidrar till kollagenproduktionen. Det håller huden ung och fast, och ger dig dessutom friska leder.

Kvinna med len hud

Vad är kollagen?

Kollagen är det viktigaste proteinet i kroppen. Kollagenfibrer, som är flexibla och resistenta, hittas i huden, benen, musklerna, senorna och lederna.

Kroppen producerar naturligt kollagen för din hud, men med tiden minskar förmågan och det är då rynkor uppstår på huden, lederna får en tendens blir mer inflammerade och benen blir svagare, etc.

Det är därför viktigt att man följer en balanserad kost som är rik på livsmedel som innehåller kollagen eller främjar produktionen.

Vad som ger huden mest kollagen

Kollagen är hudens främsta komponent. Det hjälper huden att bli fast och elastisk, och därför är det viktigt att man ser till att kroppen får tillräckligt med kollagen genom kosten.

  • Medan du är ung produceras kollagenet konstant, vilket är anledningen till att huden ser yngre ut och håller sig fast.
  • Men efter 30 års ålder kan huden börja bli lös och få rynkor.

8 livsmedel som ger huden mest kollagen

De livsmedel vi kommer ta upp är kända för sitt kollageninnehåll eller för att de bidrar till kollagenproduktionen i kroppen.

Vitlök

Vitlöksklyftor på träsked

Det finns många anledningar till varför du borde använda vitlök i kosten. Den är t.ex. naturligt antibiotisk och innehåller mycket svavel.

Den har också avgiftande egenskaper som bidrar till att forma kollagen.

  • För att vitlöken ska vara effektiv måste du äta den rå eller i kapselform.

Lök

Skivad rödlök

Lök tillhör samma familj som vitlök och innehåller också svavel.

Att äta lök ökar produktionen av kollagen och främjar blodcirkulationen.

Tack vare sitt svavelinnehåll rensar du kroppen på gifter genom att äta lök.

Fet fisk

Fisk och citron

Fet fisk innehåller inte mycket kollagen men det innehåller mycket lysin, en aminosyra som är fundamental för att kollagen ska kunna produceras.

Det innehåller dessutom mängder av essentiella fettsyror, som är väldigt bra för att bidra med näring åt huden.

  • Tänk bara på att stora feta fiskar (lax, tonfisk, svärdfisk) kan innehålla tungmetaller.
  • Vi rekommenderar att du väljer mindre fiskar som sardiner, makrill och ansjovis.

Kött

Olika typer av kött

Kollagen är vad som gör köttet segt och svårt att tugga.

Vi rekommenderar speciellt biff, kyckling eller kalkon. Vissa delar av djuren, som fötterna, innehåller mycket kollagen.

Benbuljong

Benbuljong i skål

Om du verkligen vill äta mat som är rik på kollagen ska du prova benbuljong.

  • Det är faktiskt ett väldigt traditionellt recept som baseras på köttbuljong (inkluderat benen) med grönsaker, som tillsammans har kokats på låg värme i några timmar.

Den långa koktiden extraherar näringsämnena från benen.

Bär

Bar och frukter i gräset

Bär, som björnbär, vinbär och blåbär, samt liknande frukter som jordgubbar, är väldigt rika på lykopen.

Denna antioxidantiska substans, som även finns i rödfärgade grönsaker, ökar utsöndringen av kollagen.

Mjölkprodukter

Olika typer av mjölkprodukter

Mjölk och dess derivat innehåller mycket prolin och lysin. Dessa aminosyror ökar produktionen av kollagen.

För att främja upptaget av näringsämnen rekommenderar vi att du äter det utanför dina huvudmåltider.

Teer som ger huden mest kollagen

Grönt hälsosamt te

Te är en antik dryck med många fördelar, t.ex. innehåller det mycket katekiner.

  • Det är kraftiga antioxidanter som motverkar fria radikaler och den minskade kollagenproduktionen som uppstår med åldern.

Du kan välja mellan olika varianter: svart, rött, grönt eller vitt te.

MER FÖR DIG