6 sätt att kontrollera hormoner som orsakar viktuppgång

Det finns vissa livsmedel som kan få dig att gå upp i vikt, så följ dessa riktlinjer för att undvika det och kontrollera hormonerna som förvärrar problemet.

Specialister har länge rekommenderat sina patienter att äta mindre och träna mer för att tappa vikt.

Men hormoner och genetik spelar också en viktig roll i viktproblem.

Du kan inte ändra generna du föddes med, men du kan kontrollera de hormoner som orsakar viktuppgång genom att kontrollera vad du äter.

1. Försök att äta mycket fibrer och lite socker

nyttig-frukost

Insulin är en av de mest förtalade hormonerna när man pratar om viktuppgång eftersom det stimulerar dina celler att förvara socker i kroppen i form av fett.

Det kan i sin tur leda till en ond cirkel: när din vikt ökar kräver din kropp mer insulin för att minska mängden socker i cellerna. Det gör i sin tur att du går upp ännu mer i vikt.

Om du har en kost som är låg på socker och hög på fibrer får du färre problem med att kontrollera dina insulinnivåer naturligt.

Detta eftersom fibrer långsamt bryts ner i kroppen, vilket hjälper dig att undvika dramatiska toppar i blodsockret.

Fibrer förbättrar dessutom din matsmältning och håller dig mätt längre, vilket gör det ännu lättare att tappa vikt.

2. Ät protein under dagen

Protein är viktigt eftersom det hjälper dig att reglera hormonet som kallas ghrelin. Du kanske inte hört talas om det förut, men det är väldigt viktigt när det kommer till viktuppgång, och kallas för ”hungerhormonet”.

Höga nivåer av detta hormon får din hjärna att säga ”ge mig mat nu!”, när det i själva verket inte är nödvändigt. Protein hjälper till att undertrycka detta hormon, vilket stänger av de falska signalerna.

Det måste inte vara animaliskt protein, såsom kött, ägg eller mjölk. Nötter, frön och baljväxter, inklusive bönor, linser eller ärtor, är andra proteinalternativ du kan välja.

3. Välj dina mjölkprodukter noggrant

Om du inte är laktosintolerant är mjölkprodukter inte dåliga för dig.

mjolk

Du bör dock välja dem noggrant.

Många företag i mjölkindustrin använder konstgjorda tillväxthormon när de avlar sina boskap för att stimulera mjölk- och köttproduktionen.

Dessa hormoner designades inte för mänsklig konsumtion, så det är möjligt att de är nära kopplade till viktuppgång.

Välj alltid ekologiska mjölkprodukter eller sådana som märkts som ”hormonfria”. På så sätt kan du njuta av dem utan att oroa dig över effekterna de kan ha på din vikt på lång sikt.

4. Var försiktig med spannmål

Spannmål och frön som innehåller gluten, framförallt fullkorn, är inte nödvändigtvis dåliga för alla. Om du har problem med sköldkörtelhormonet är det dock en god idé att avsevärt minska din konsumtion av dessa produkter.

Flera studier har visat att en diet rik på gluten avsevärt kan sakta ner produktionen av detta hormon. Sköldkörtelhormonet spelar en viktig roll när du vill undvika viktuppgång eftersom det hjälper till att reglera ämnesomsättningen.

Ju lägre nivåerna av detta hormon är, desto långsammare blir din ämnesomsättning. Om du kontrollerar hormoner som dessa tappar du vikt i det långa loppet.

5. Undvik sojaprodukter

kikartor

Soja kan vara en komplicerad produkt. Även om det är sant att den är låg på fett och kalorier men rik på vegetabiliskt protein innehåller den även kemikalier som kallas fytoöstrogen.

Dessa kan blockera din kropps faktiska östrogenproduktion. När dina östrogennivåer är stabila optimeras även ett hormon vid namn leptin.

Leptin är viktigt när det kommer till viktuppgång eftersom det reglerar din känsla av mättnad. När dina leptinnivåer är normala känner du dig mätt så fort du ätit så mycket du behöver.

Därför är det en god idé att undvika sojaprodukter när ditt mål är att tappa vikt.

6. Skär ner på koffein

Kaffe och te är rika på antioxidanter och har utmärkta fördelar för din hälsa. När det gäller din vikt borde du dock överväga att minska din koffeinkonsumtion.

Koffein kan även höja dina nivåer av kortisol, vilket är ett hormon som svarar på stress och kan utlösa viktuppgång i bukregionen eftersom det omfördelar fett från armar och ben dit.

kaffe-och-te

Så om du vill tappa vikt ska du minimera din konsumtion av drycker som innehåller koffein – det inkluderar även produkter som utger sig för att vara koffeinfria.

Dessa förändringar i din diet är inte nödvändigtvis baserade på hur många kalorier du konsumerar, utan snarare på egenskaperna hos livsmedlen du konsumerar regelbundet.

Dina hormoner spelar en grundläggande roll när du försöker förlora eller gå upp i vikt.

Om du vet hur du kan kontrollera dessa hormoner blir det mycket lättare att uppnå dina mål för viktnedgång.

Kom ihåg att om du vill göra en stor förändring i din diet eller dina dietära vanor – för att kontrollera hormoner eller av andra anledningar – är det bäst att först tala med en läkare eller näringsexpert.