Hur du upptäcker om din sköldkörtel fungerar dåligt

När något inte riktigt stämmer i kroppen upptäcker du vanligtvis symtom som kan störa din vardag.

Oftast lägger vi inte tillräcklig vikt vid dessa symtom och vi tillskriver orsaken till vanliga bekymmer som en förkylning eller ett magproblem. Men det är inte alltid orsaken och ibland kan du lida av en åkomma som kräver mycket mer uppmärksamhet.

En av de mer återkommande problemen relaterar till sköldkörteln som, när den förändras, kan påverka kroppen en hel del.

Denna lilla körtel, formad som en fjäril, sitter i nacken. Den ansvarar för att producera hormoner som reglerar tillväxt, ämnesomsättning, hjärtfrekvens och andra vitala funktioner.

Trots att majoriteten av dessa symtom också kan kopplas till andra tillstånd beräknas 10% av den globala befolkningen ha ett problem med sin sköldkörtel. Kvinnor är de som påverkas mest, speciellt efter graviditet eller de som är över 40 år.

Hur upptäcks dålig sköldkörtelfunktion?
2-sköldkörtel

Om något drabbar sköldkörteln kan två tillstånd uppstå:

  • Hypertyreos: När körteln producerar för mycket hormoner
  • Hypotyreos: När körteln slutar producerar den nödvändiga mängden hormoner

Båda fallen uppstår på grund av ett problem med immunförsvaret där antikroppar börjar påverka organet och får det att uppträda olämpligt.

Startpunkten för upptäckten börjar med abnormiteter som visar sig i både den fysiska och emotionella hälsan hos patienter. Symtomen varierar enligt typen av tillstånd men generellt sätt är de orsaken till varför folk söker medicinsk hjälp.

Om du misstänker att du har problem med sköldkörteln kommer din läkare att utvärdera dig genom att klappa på din nacke. Sedan tas ett blodprov för att avgöra TSH-värden jämte sköldkörtelhormon för att bekräfta nivåerna.

Varför misstänka hypertyreos?

3-sköldkörtel

Hypertyreos inträffar när kroppen utsöndrar mer sköldkörtelhormon än vad som är nödvändigt, vilket ökar ämnesomsättningen.

Patienten kan också uppleva:

  • Hjärtklappning eller en högre hjärtfrekvens
  • Högt blodtryck
  • Nervositet, ångest och sömnsvårigheter
  • Ökad aptit eller överdriven viktminskning
  • Svagt hår och svaga naglar
  • Muskelutmattning
  • Värmekänslighet och överdrivna svettningar
  • Synsvårigheter
  • Oregelbundna menstruationer
  • Konstanta tarmrörelser
  • Darrningar

Varför misstänka hypotyreos?

Hypotyreos är upp till fyra gånger vanligare än hypertyreos. Det orsakas av en minskad produktion av sköldkörtelhormon.

Denna obalans innebär att den drabbade individen kan lida av symtom såsom:

  • Känsla av svaghet eller kronisk utmattning
  • Intolerans för kyla
  • Förlorad aptit och viktuppgång
  • Vätskeretention
  • Högt blodtryck
  • Kall, torr och sträv hud
  • Torrt hår och tunna, sköra naglar
  • Svårigheter att koncentrera dig och problem med minnet
  • Långsamt tal och långsamma rörelser
  • Oregelbundna menstruationer
  • Ledvärk
  • Depression och ledsamhet

Hur du kan upptäcka ett sköldkörtelproblem i hemmet

4-kvinna-med-sköldkörtel-problem

Förutom att hålla de förutnämnda symtomen i åtanke finns det också en enkel metod för att upptäcka sköldkörtelsjukdom i hemmet.

Instruktioner

  • Ta en spegel och koncentrera dig på den lägre delen av halsen, precis ovanför nyckelbenen och nedanför struphuvudet.
  • Luta sedan huvudet bakåt och drick ett glas vatten. Var uppmärksam medan du dricker.
  • Om du upptäcker en knöl eller utbuktning i detta område medan du dricker, uppsök en läkare.

Om dina bekymmer med hälsan är permanenta och om de inte förbättras med vanlig behandling är det bäst att uppsöka en specialist för en specialiserad analys.

Om du har fått bevisat att något är fel med din sköldkörtel måste du göra några förändringar i ditt liv för att förebygga att symtomen förvärras.

Din sköldkörtel och din kosthållning

Sköldkörteln använder jod för en lämplig hormonproduktion. Brist på denna näring kan ändra sköldkörtelns funktion eller förvärra den.

Jod kan absorberas naturligt via följande råvaror:

  • Vitlök
  • Bönor
  • Vanlig yoghurt
  • Ost och mjölk
  • Sjögräs
  • Rädisor
  • Äpplen
  • Apelsiner
  • Mangold
  • Lök
  • Ananas

För att säkerställa att du följer rätt diet, försök att besöka en anförtrodd nutritionist.

Spara

Spara