Fördelarna med ett dagligt intag av vitlök

För att se till att du tar åt dig av alla vitlökens fördelar borde du, om du tänkt tillaga din vitlök, låta den vila ett tag efter att du har hackat den. Det ser till att allicinet i vitlöken inte förstörs under tillagningsprocessen.

”Vitlök håller läkaren borta.” Det gamla ordspråket kunde inte bli mer rätt. Det finns massor av studier som bekräftar fördelarna med vitlök och varenda ny studie hittar mer fördelar!

Flera civilisationer har använt sig av vitlök i flera århundraden (det var till och med rekommenderat av Hippokrates, grundaren av medicin) och det är väldigt bra för vår hälsa. Nyliga studier har antytt att ett intag av fyra vitlöksklyftor om dagen kan förebygga flera olika sorters sjukdomar.

Vitlök, en uråldrig ”superfood”

Antikens greker använde sig av vitlök för dess medicinska egenskaper, även om de då inte kände till allt. Vitlök tillhör släktet lökväxt (tillsammans med lök och purjolök) och innehåller allicin, vilket förbättrar den övergripande hälsan om det konsumeras regelbundet.

Allicin är också skyldig för vitlökens kännetecknade lukt.

Den innehåller dessutom mangan, vitaminerna B6 och C, selen och fiber. Den innehåller få kalorier men massor av protein.

Fördelar med vitlök

2-vitlök

Att äta några vitlöksklyftor om dagen kan hjälpa dig på följande sätt:

Förebygger Alzheimers

Detsamma gäller för andra degenerativa sjukdomar såsom demens. Vitlök innehåller nämligen antioxidanter som förebygger de negativa effekterna av fria radikaler.

Andra fördelar är att den skyddar mot problem med pH-värdet och stimulerar ”enzymrenare” som kan hjälpa till att rena ditt blodomlopp.

Sänker kolesterol

De med mycket ”dåligt” kolesterol (LDL) i kroppen rekommenderas att äta mer vitlök, precis som de med en historia av hjärtsjukdom och hjärtattacker. Den kan nämligen förebygga framtida hjärtsjukdomar, stroke, hjärtattacker och högt blodtryck.

Bekämpar virus

3-allergier

Vitlök kan snabbt lindra en förkylning eller halsont. Många av symtomens varaktighet kan sänkas med upp till 70%.

Om du är känslig för väderförändringar eller om du ofta blir sjuk under vinterhalvåret, tveka inte att äta vitlök regelbundet.

Främjar avgiftning

Maten du äter eller om du utsätter dig för miljöföroreningar kan göra att tungmetaller och andra gifter byggs upp i din kropp. Dessa kan rensas ut genom att konsumera svavel… en av beståndsdelarna i vitlök!

Studier av anställda som utsattes för exponering av bly under arbetet i en batterifabrik avslöjade att äta vitlök minskade mängden av denna tungmetall med nästan 20%. Detta leder i sin tur till mindre huvudvärk.

Förbättrar benhälsan

4-röntgen

För kvinnor som har nått klimakteriet är det goda nyheter att en annan fördel med vitlök är att den kan minska några av de vanliga svårigheterna som kommer med svagare ben. Den påverkar hur kroppen metaboliserar östrogen, vilket kan vara en förklaring till denna ovanliga upptäckt.

Förbättrar fysisk prestationsförmåga

I århundraden har vitlök använts för att överkomma utmattning och förbättra fysisk produktivitet. Exempelvis så åt olympier i antikens Grekland vitlök innan en tävling.

Den bidrar till både fysisk och mental prestation.

Andra fördelar

Här är ytterligare några anledningar att äta mer vitlök:

  • Den tunnar ut blodet
  • Den förebygger cancer i mage, matstrupe och tarm
  • Den gynnar leder (exempelvis för de med artrit)
  • Den öppnar upp lungorna
  • Den hjälper till att undvika problem i njurar eller urinvägar
  • Den främjar optimal leverfunktion
  • Den bekämpar förstoppning
  • Den eliminerar parasiter
  • Den balanserar blodsockernivåer
  • Den hjälper till att behandla herpes och eksem
  • Den minskar ångest och lugnar nerverna
  • Den minskar mängden urinsyra, som annars kan leda till gikt och reumatism
  • Den förbättrar åderbråck

Rå eller tillagad?

5-vitlök

Vissa studier indikerar att för att bäst ta del av alla fördelarna så borde man äta den direkt som den är – det vill säga okokt. Men andra studier menar på att om vitlöken är tillagad på ett visst sätt så blir det lättare att ta till sig alla näringsämnena.

Vitlök innehåller en hel del ämnen. Vissa av dem är aktiva när vitlöken är rå och andra behöver värme för att ”aktiveras.” När du äter den för att förebygga cancer, till exempel, så rekommenderas det att du tillagar den.

En teknik som förebygger förlusten av de flesta näringsämnena, om du planerar att tillaga vitlöken, är att först hacka den och sedan låta den vila i 45 minuter. Det aktiverar allicinet och motverkar att det förstörs när du lagar det. Det betyder att du får samma fördelar vare sig du äter den rå eller tillagad.

Ät fyra vitlöksklyftor om dagen och du blir mer ”attraktiv”

Enligt en studie som gjorts av Scottish University of Stirling ansågs män som åt vitlök vara mer attraktiva för studiens kvinnliga deltagare. Hur kommer det sig?

Det har tydligen att göra med aromen som utsöndras genom huden.

För att utföra studien delade forskarna in manliga volontärer i tre grupper: en som åt rå vitlök, en annan som åt vitlökskapslar och en tredje som inte åt vitlök alls.

Efter lite träning bad de männen att torka av sig sitt svett med en handduk. En grupp kvinnor angav hur stor de kände att attraktionskraften och manligheten var från handdukens doft.

Enligt resultaten hade män som ätit rå vitlök en behaglig, manlig och sexigare doft. Kombinationen av hormoner och andra byggstenar som frigjorts under träning kan på så sätt ha en positiv verkan på intima förhållanden.

Vitlökens bakteriedödande egenskaper resulterade i en sötare doft eftersom det minskade antalet mikroorganismer som kan skapa en obehaglig doft, speciellt efter att man har deltagit i en fysisk aktivitet.

Spara