6 livsmedel som gynnar lungornas funktion

maj 28, 2019
Visste du att kapsaicin som ger den kryddstarka smaken till cayennepeppar också är antiinflammatorisk och får blodkärlen att utvidga sig så att blodflödet och cellandningen optimeras?

Våra lungor är organ som jobbar utan uppehåll för att förse kroppen med syre. Samtidigt tillåter lungornas funktion eliminering av metabolt avfall genom utandningen. Vid sidan om att filtrera bort gifter filtrerar lungorna även mikroorganismer och skadliga partiklar som kommer in i kroppen genom luftvägarna.

Lungorna är dock konstant utsatta för sjukdom och komplikationer. Detta är en stor risk speciellt om man har en ohälsosam livsstil. Lyckligtvis finns det naturliga sätt på vilka man kan rena sina lungor. Vi kan mer eller mindre ge dem de näringsämnen som de behöver för att hålla vävnaderna i skick och gynna lungornas funktion.

Ett sätt att rena lungorna är att äta naturlig mat som är bra för hela kroppen.

Nedan ska vi presentera de sex bästa livsmedlen för gynnande av lungfunktion. Inkludera dessa i din kosthållning!

Förbättra lungornas funktion med dessa livsmedel

1. Lök

Lök innehåller antioxidanter, bra för lungornas funktion

Tack vare sin koncentration av antibakteriella, antiinflammatoriska och antioxidativa komponenter är lök en av de livsmedel som traditionellt har använts för att förbättra lunghälsa och andning.

  • Lök är bra för rensande av lungorna eftersom det hjälper eliminering av gifter som stör god lungfunktion.
  • Vitaminerna och mineralerna i lök skyddar cellerna från oxidativ stress och förstärker kroppens motståndskraft.
  • Lök är utmärkt för att bekämpa bakterier och virusinfektioner eftersom de förstärker immunsystemet.

2. Ingefära

Trots att man bör undvika alltför stora mängder ingefära kan man lägga till det i sin kosthållning som ett tillskott för att rena lungorna.

  • Ingefäran innehåller gingerol som är en aktiv antioxidant och en aktiv antiinflammatorisk komponent. Den kan hindra de negativa effekterna av fria radikaler.
  • Ingefära innehåller vitaminer, mineraler och essentiella fetter som bidrar till renande av lungorna och minskar skadan från gifter i vävnaderna.
  • Denna rot är antibakteriell och virusbekämpande vilket innebär att det hjälper att förebygga och behandla vissa vanliga andningsinfektioner.

3. Cayennepeppar

Malen cayennepeppar för lungornas funktion

Måttlig konsumtion av cayennepeppar har intressanta effekter för lungornas funktion. Det är inte endast skyddande för luftvägarna, utan lugnar även inflammationer och renar lungorna.

  • Cayennepeppar innehåller en substans som kallas kapsaicin. Det är en aktiv komponent som vid sidan om att den bidrar med en kryddstark smak även ger pepparn antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper, samt egenskapen att den vidgar blodkärlen.
  • På så vis förbättrar cayennepeppar blodcirkulationen och optimerar därmed cellernas syretillförsel.
  • Den minskar irritation i slemhinnor i luftvägarna och bekämpar infektion.
  • Pepparn får luftvägarna att utvidgas vilket förbättrar andningen vid fall av bronkit eller andra respirationssvårigheter.

4. Granatäpple

Granatäpplen är frukter som är fulla av antioxidanter, essentiella vitaminer och mineraler som hjälper med att rena lungorna och luftvägarna.

  • Deras naturliga juice är en avgiftande ingrediens. Vi rekommenderar därför att man intar det för att bli av med gifter och metallpartiklar som har tagit sig in i respirationssystemet.
  • Granatäpple innehåller A- och C-vitamin. Dessa förstärker immunsystemet. Därmed sänker de risken för att man blir smittad av förkylning, influensa och andra infektioner som har en negativ effekt på lunghälsan.
  • Granatäpple minimerar också effekten av fria radikaler. Därmed hjälper de att skydda från cancer.

5. Äpplen

Ett äpple om dagen förbättrar lungornas funktion

Äpplen rekommenderas ofta för dem som slutat röka. Deras näringsämnen hjälper nämligen att avgifta lungorna samtidigt som de lindrar abstinensbesvär.

  • Äpplen är rika på A-, C- och E-vitaminer och därmed fulla av antioxidanter som förbättrar lungornas funktion.
  • De innehåller vatten, essentiella mineralämnen och naturliga fibrer som tillsammans återfuktar vävnader och hjälper att hålla inflammatoriska processer under kontroll.

6. Pumpa

Pumpa är en grönsak som är full av goda näringsämnen som, då de är absorberade i kroppen, skyddar celler och vävnader.

  • Dess höga innehåll av betakaroten samt E- och C-vitaminer är nödvändigt för att skydda lungorna från patogener och gifter.
  • Pumpa har också urindrivande och antiinflammatoriska egenskaper som hjälper att lugna inflammationer i vävnader. Som resultat av detta hjälper den att förebygga blockerande komplikationer.
  • Dessutom hjälper pumpa att förstärka immunsystemet. Detta är nödvändigt för att man ska kunna förebygga skada på lungorna och infektioner i luftvägarna.

Har du svårt att andas? Är du täppt eller känner irritation i luftvägarna? Om det känns som att lungorna inte fungerar precis som de skall kan du testa att äta dessa livsmedel och dra nytta av deras egenskaper.

  • Bao, M.J., Shen, J., Jia, Y.L., Li, F.F., Ma, W.J., Shen, H.J., Shen, L.L., Lin, X.X., Zhang, L.H., Dong, X.W., et al. (2013). Apple polyphenol protects against cigarette smoke-induced acute lung injury. Nutrition 29, 235–243.
  • Tarrazo-Antelo, A.M. arin., Ruano-Ravina, A., Abal Arca, J., and Barros-Dios, J.M. igue. (2014). Fruit and vegetable consumption and lung cancer risk: a case-control study in Galicia, Spain. Nutrition and Cancer 66, 1030–1037.
  • Wood, L.G., Shivappa, N., Berthon, B.S., Gibson, P.G., and Hebert, J.R. (2015). Dietary inflammatory index is related to asthma risk, lung function and systemic inflammation in asthma. Clinical and Experimental Allergy 45, 177–183.