6 livsmedel för frisk hy – inkludera dem i din kost!

Dessa livsmedel för frisk hy kan hjälpa dig att ta hand om huden på in- och utsidan. De är dessutom bra för kroppen!

På grund av alla behandlingar och kosmetiska produkter vi använder kan huden utsättas för en rad olika gifter och substanser som skadar den. För att motverka detta bör vi alla inkludera specifika livsmedel för frisk hy i vår kost.

Exponering för solens strålar och kemikalier från kontaminering minskar kapaciteten för cellregeneration. Samtidigt accelereras åldrandeprocessen. Trots att det visar sig på olika sätt hos alla personer, tenderar dess närvaro att orsaka problem med självkänslan på grund av ens utseende.

Lyckligtvis kan hälsosamma vanor filtrera ut gifter ur blodet, speciellt när det kommer till ens kost. Livsmedel för frisk hy tar bort orenheter som påverkar hudens utseende.

Av denna anledning vill vi i denna artikel dela med oss av sex livsmedel du kan äta för att ta hand om din hud.

Hoppas du gillar dem!

6 livsmedel för frisk hy

1. Körsbär

Körsbär rensar blodet

Körsbär är ett av de nyttigaste livsmedlen för huden. De är rika på vitaminer, mineraler och antioxidativa substanser som är perfekta för att rensa blodet. Regelbunden konsumtion stimulerar eliminering av gifter och skapar en skyddande barriär mot effekter från solen och kontaminering.

Eftersom de förbättrar cirkulationen är de även rekommenderade för att stimulera syresättning och reparation av celler.

Förslag

  • Ät ekologiska körsbär
  • Inkludera körsbär i dina smoothies och avkok
  • Lägg till dem i dina tårtor, kakor och liknande recept

Se även: Förbättra cirkulationen med 5 örtkurer

2. Citron

Tack vare dess höga innehåll av organiska syror och antioxidativa beståndsdelar är citron ett av de mest rekommenderade livsmedlen för att avgifta huden.

Dess renande egenskaper tar bort gifter som färdas genom blodet och reglerar samtidigt ditt pH-värde. De innehåller avsevärda mängder C-vitamin – ett nyckelämne för att stimulera produktionen av kollagen och förebygga åldrande.

Förslag

  • Drick ett glas ljummet citronvatten på tom mage
  • Lägg till denna frukt i smoothies, avkok och andra naturliga drycker

3. Öljäst

Öljäst innehåller aminosyror

Tack vare dess essentiella aminosyror och antioxidanter är öljäst ett perfekt livsmedel för frisk hy.

Dessa näringsämnen stödjer cellreparation, utöver att hjälpa till att optimera de naturliga rensningsprocesserna. Regelbunden konsumtion förebygger kutana sjukdomar och tidiga ålderstecken.

Läs även: 7 livsmedel som motverkar åldrande

Förslag

  • Konsumera totalt en matsked uppdelat på 2-3 tillfällen per dag.
  • Inkludera i soppor, juicer och smoothies.

4. Äpplen

Äpplen är frukter som är rika på kostfibrer och antioxidativa beståndsdelar. Dessa stimulerar rensning av blodet och utsöndringsorganen. Deras naturliga syror möjliggör reglering av hudens pH. Samtidigt kontrollerar de överflödig talgproduktion och igentäppning av porer.

Vi bör även nämna att äpplen är ett utmärkt sätt att underlätta matsmältningen. Det är väldigt viktigt för att ha bra kutanhälsa.

Förslag

  • Ät ett rått äpple om dagen.
  • Bered naturliga äppeljuicer minst tre gånger per vecka.
  • Kom ihåg att lägga till dem i smoothies, kompotter och bakverk.

Vi rekommenderar: 5 fördelar med att äta äpplen

5. Ananas

Ananas rensar huden

Tack vare dess bidrag av enzymer, vatten och antioxidanter är ananas perfekt för att främja djup rengöring av huden. Den har vätskedrivande egenskaper som hjälper till att driva ut vätskor som annars förvärrar uppsvälldhet.

Den innehåller fibrer, vitaminer och mineraler som stödjer matsmältningen. Vidare hjälper den till att ta bort avfall som påverkar hudens hälsa.

Förslag

  • Ät rå ananas 2-3 gånger per dag.
  • Bered den i juicer utan socker och drick på tom mage.
  • Inkludera bitar av ananas i dina sallader och smoothies.

6. Nätmelon

Nätmelon är en uppfriskande frukt som är känd för sina avsevärda mängder vatten, fibrer och antioxidanter. Dessa näringsämnen är vad som tillsammans med dess vitaminer och mineraler gör detta till ett livsmedel för frisk hy. Den kommer hålla huden fri från orenheter och förebygga problem som akne.

Dess återfuktande krafter bevarar hudens naturliga fukt och minskar närvaron av döda celler.

Förslag

  • Ät 2-3 skivor nätmelon om dagen.
  • Lägg till denna frukt i dina smoothies.
  • Bered i råa sallader.

Är du redo att börja ta hand om huden från insidan? Lägg till dessa livsmedel i din regelbundna kost och upptäck hur bra de är för att bibehålla hudhälsan och göra den fri från brister.

Kategorier: Skönhet Tags:
MER FÖR DIG