5 vanor som påverkar din sköldkörtel

Sköldkörteln är en mycket viktig körtel i kroppen eftersom den är ansvarig för att producera de nödvändiga hormonerna för din ämnesomsättning. Detta innebär att din kropp inte kan fungera på rätt sätt och inte förbränner kalorier normalt om du saknar dessa hormoner. Som en följd av detta kommer du att gå upp i vikt ofrivilligt, en situation som kallas hypotyreos.

Det finns också en sjukdom som är motsatsen till hypotyreos, som orsakas av en överdriven produktion av ett sköldkörtelhormon. Detta kallas hypertyreos.

De som lider av hypotyreos eller underavtiv sköldkörtel tenderar att gå upp i vikt, huden blir torr, hjärtat slår långsammare, och de kan drabbas av förstoppning. Allt detta sker på grund av att ämnesomsättningen går på lågvarv och därför har blivit ineffektiv.

Så, om du har märkt att du går upp eller ner i vikt utan skäl, skulle det vara bäst att träffa din läkare. De kommer att göra nödvändiga tester för att bekräfta eller avfärda att du lider av en sjukdom som är relaterad till sköldkörteln.

Bristen på hormonproduktion samt överproduktion behöver en lämplig behandling. I fallet med hypotyreos, kommer personen att behöva ta medicin resten av sitt liv.

Förändringar i sköldkörtel är i allmänhet på grund av autoimmuna eller medfödda sjukdomar eller medicinering. Men det är viktigt att veta att det även finns livsstilsvanor som förändrar din sköldkörtelns funktion, och som påverkar din ämnesomsättning på samma sätt.

Vilka är dessa vanor?

Stillasittande livsstil

En stillsittande livsstil kan associeras med förekomsten av hormonella störningar, såsom i fallet med hypotyreos. Här är återigen en annan viktig orsak varför daglig motion är nödvändigt för en sund kropp: inte bara att ha en smal kropp, utan också som ett sätt att förhindra en hel del sjukdomar eller hälso förändringar.

Koffein

kaffe

Det är viktigt att komma ihåg att i överdrift är allt ohälsosamt. Om du dricker överdrivet mycket koffein, bör du sluta. Överdriven konsumtion kan relateras till uppkomsten av förändringar i sköldkörteln.

Alkohol

Överdrivet drickande av alkohol är en av de vanligaste vanor som påverkar din sköldkörtel och kroppen i allmänhet. Men eftersom vi fokuserar på sköldkörteln i dag, är det bra att veta att alkohol kan orsaka hypotyreos.

Tobak

rökning

Om du är en rökare, rekommenderar vi att du slutar. Förutom den oändliga mängden sjukdomar som denna produkt orsakar, finns det också en risk för att skada din hälsa på grund av en dåligt fungerande sköldkörtel.

Jod

Jod är ett viktigt ämne för en väl fungerande sköldkörtel. En bristfällig mängd jod kan vara en orsak till förändringar i den.

I vilken typ av livsmedel kan jag hitta det?

Du hittar den i fisk, skaldjur, vitlök, vita bönor, yoghurt, ost, komjölk, tång, apelsiner, äpplen, rödbetor, mangold, lök, ananas etc. Tänk på att alltid se till att inkludera jod i din kost.

Om du är osäker på hur du får i dig mer jod utan att överdosera, är det bäst att uppsöka en kostrådgivare som effektivt kan vägleda dig till en balanserad och hälsosam kost, som inte utelämnar eller överdoserar några näringsämnen.

De vanor som vi har nämnt ovan påverkar inte bara din sköldkörtel. Sanningen är att din kropp i allmänhet påverkas av att ha dåliga vanor. På lång sikt kommer det att ta ut sin rätt på kroppen. Tänk på att allt du gör i dag får konsekvenser imorgon, och att skador i kroppen ofta ansamlas och att du kommer att få problem förr eller senare.

Eliminera eventuella skadliga vanor från ditt liv. Välj det som är naturligt och det som är hälsosamt. Din kropp har inte evigt liv. Ta hand om den på ett sådant sätt att den kommer att behålla bästa möjliga kvalitet i hela ditt liv